Форум Дніпропетровської державної фінансової академії

Форум Дніпропетровської державної фінансової академії

Форум присвячений вступу, навчанню, подіям яки відбуваються у Дніпропетровської державної фінансової академії, проведення Інтернет конференції, працевлаштуванню студентів академії, співпраці з партнерами.
 
 ДопомогаДопомога   ПошукПошук   Список учасниківСписок учасників   ГрупиГрупи   ЗареєструватисьЗареєструватись 
 ПрофільПрофіль   Увійти, щоб переглянути приватні повідомленняУвійти, щоб переглянути приватні повідомлення   ВхідВхід 

Офіційний сайт академії
Бойко М.С., Крилова О.В.

 
Цей форум закрито   Цю тему закрито    Форум Дніпропетровської державної фінансової академії -> “ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ СУЧАСНОГО СУСПІЛЬСТВА: ЕКОНОМІКА, СОЦІОЛОГІЯ, ФІЛОСОФІЯ”
Попередня тема :: Наступна тема  
Автор Повідомлення
nivmn


   

З нами з: 13.05.10
Повідомлень: 107

ПовідомленняНаписане: п'ятниця травня 14, 2010 9:43 am    Тема повідомлення: Бойко М.С., Крилова О.В. Відповісти цитуючи

АСПЕКТИ ФІНАНСУВАННЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УРАЇНІ

Бойко М.С.,
Наук. керівник: Крилова О.В., к.е.н., доцент
Національний гірничий університет
pionerka@i.ua


Актуальним напрямком наукових досліджень в економічній теорії є розроблення теоретичних і практичних основ механізму функціонування за¬кладів вищої освіти в умовах трансформації економічної системи України. Трансформація економічних відносин на ринкових засадах зумовлює необхід¬ність відмови від багатьох традиційних підходів до фінансування вищої осві¬ти. Водночас складнощі перших років переходу до ринку вимагають створен¬ня нових механізмів фінансування вищої освіти, оскільки старі механізми вже не задовольняють потреби освітян і освіти, а тимчасові, нині діючі, не до кінця є тим варіантом механізму, із яким освіта може повноцінно функціонувати, не відчуваючи постійного дефіциту коштів. Сучасна практика введення нових механізмів фінансування засвідчує необхідність творчого використання форм і видів фінансування, які апробовані у західних країнах.
Державне фінансування вищої освіти є неефективним, оскільки не передбачає повернення коштів в бюджет. Механізм державного фінансування полягає в оплаті навчання найобдарованіших кандидатів, але справа в тому, що такі студенти після закінчення навчання не забезпечуються державним робочим місцем, а отже в подальшому не відшкодовують витрати на своє навчання. Державне фінансування освіти має відбуватися за умов створення державних установ і організацій, які можуть надавати робочі місця.
Окрім державного фінансування та фінансування коштами домогосподарств існують додаткові механізми підтримки студентів, наприклад, освітні кредити. Вони є основною формою фінансування в Швеції та Японії; ряд країн (Австралія, Великобрита¬нія, Нідерланди, Нова Зеландія) їх запроваджують для того, щоб скоротити бю¬джетні витрати на вищу освіту та поступово перейти до ситуації, коли навчальні заклади фінансуються в основному за рахунок прямої оплати споживачами. У світовій практиці кредити студентам для оплати навчання надаються державою, навчальними закладами або приватними організаціями. У двох останніх випад¬ках держава, як правило, виступає гарантом повернення кредиту. Такий меха¬нізм має ряд позитивів з економічної та соціальної точки зору. За винятково бю¬джетного фінансування, вища освіта оплачується за рахунок усіх платників податків, частина з яких не претендує на її отримання. Освітні ж кредити переносять від¬повідальність безпосередньо на споживача, водночас не дискримінують осіб із низькими доходами, оскільки повернення коштів відбувається згодом із більш високих доходів, при цьому вантаж виплат розподілений у часі. Якщо держава виступає в якості кредитора, недоцільно фінансувати освіту з загального фонду бюджету, адже існує досвід випуску державних цінних паперів, кошти від реалізації яких забезпечують фінансування освіти.
Світовий досвід розвитку освітнього кредитування не дає змогу ствер¬джувати, що кредит повинен цілком замінити інші механізми фінансової участі держави на ринку послуг професійної освіти. Так, у Швеції протягом останніх 20 років частка освітніх кредитів скоротилася з 95 до 70 % загально¬го обсягу фінансової допомоги студентам, натомість збільшилася питома ва¬га грантів. Така політика викликана існуванням труднощів із пога¬шенням кредиту в умовах високого рівня податкового навантаження на фі¬зичних осіб.
Забезпечення повернення освітнього кредиту - один із основних ризиків такого фінансового механізму. Кредит може перетворитися у дорогу форму гранта, внаслідок чого не відбувається економії бюджетних витрат, натомість у держави з'являються додаткові зобов'язання перед приватними кредитними ус¬тановами. Водночас, такий механізм може виявитися дискримінаційним стосов¬но осіб із невисокими доходами та жінок, які здобули вищу освіту, однак у по¬дальшому тривалий час не працюють у зв'язку з народженням дітей.
Теоретично проблему може вирішити колективне солідарне відшкоду¬вання усіма випускниками вищих навчальних закладів витрат, які понесла дер¬жава на їхнє навчання. Один зі способів реалізації даного підходу - запрова¬дження спеціального податку на доходи осіб із вищою освітою (т. зв. "graduate tax"), або ж вищих ставок прибуткового чи єдиного соціального податку. Схема державно¬го освітнього кредитування, виплати за яким здійснюються через спеціальний прибутковий податок, уперше була запропонована у 60-х роках ХХ ст. М. Фрідменом, а на практиці застосовується в Австралії і Новій Зеландії. Тут ставка податку становить 2-4 % доходу осіб із вищою освітою. Після виплати повної суми боргу податок не стягується. Як засвідчує досвід цих країн, мас¬штаби ухиляння від даного виду оподатковування значно менші, ніж неповер¬нення освітніх кредитів. Податок дає змогу встановити пряму залежність роз¬міру виплат за отриману освіту з рівнем фактичних доходів кожного конкрет¬ного випускника. Таким чином створення своєрідного страхового пула знижує індивідуальні ризики кредитування.

Література:
1. Привлечение финансовых ресурсов в образование: проблемы, модели, механизмы/ Ю.А. Захаров, М.И. Кабенюк, А.М. Лавров, Ю.В. Чеботаревский. - Кемерово: Кемер. гос. ун-т, 2002.- 61 с.
2. Хоффман Х.Г. Новые формы финансирования, гарантирующие равное образование для всех, и развитие системы платного образования// Университетское управление: практика и анализ. - 2000, № 4. - http://umj.ru/index.php/pub.
3. О.В. Босак Світовий досвід реформування системи професійної освіти// Національний лісотехнічний університет України: Науковий вісник, 2007, вип.17.5
Догори
Переглянути профіль користувача Відіслати приватне повідомлення
Показувати:   
Цей форум закрито   Цю тему закрито    Форум Дніпропетровської державної фінансової академії -> “ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ СУЧАСНОГО СУСПІЛЬСТВА: ЕКОНОМІКА, СОЦІОЛОГІЯ, ФІЛОСОФІЯ” Ваш часовий пояс: GMT + 2 Години
Сторінка 1 з 1

 
Перейти до:  
Ви не можете писати нові повідомлення в цю тему
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі
Ви не можете редагувати ваші повідомлення у цьому форумі
Ви не можете видаляти ваші повідомлення у цьому форумі
Ви не можете голосувати у цьому форумі



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Вы можете бесплатно создать форум на MyBB2.ru
Український переклад © 2005-2006 Сергій Новосад