Форум Дніпропетровської державної фінансової академії
Форум присвячений вступу, навчанню, подіям яки відбуваються у Дніпропетровської державної фінансової академії, проведення Інтернет конференції, працевлаштуванню студентів академії, співпраці з партнерами.
Написане: понеділок листопада 26, 2012 1:11 pm Тема повідомлення: Хмельницька В.Б., ФОРМУВАНЯ ДОХОДІВ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ В ...
Хмельницька В.Б.
Дніпропетровська державна фінансова академія
ФОРМУВАНЯ ДОХОДІВ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ В КОНТЕКСТІ ПІДВИЩЕННЯ ФІНАНСОВОЇ САМОСТІЙНОСТІ РЕГІОНІВ
Основою ефективного розвитку регіонів країни є посилення їх бюджетно-фінансової самостійності з урахуванням територіальних особливостей та збереження стійкої тенденції підвищення фінансової ресурсозабезпеченості. Реальне забезпечення принципу самостійності всіх бюджетів неможливе без існування власних джерел доходів, достатніх для виконання функцій органів влади та органів місцевого самоврядування, які є розпорядниками бюджетних коштів. Самостійність місцевих бюджетів має реалізовуватись як право органів влади й місцевого самоврядування на самостійний розгляд та затвердження власних бюджетів, а також шляхом закріплення за відповідними бюджетами такого розміру доходів, який дав би змогу здійснювати фінансування мінімально необхідних видатків [1].
Формування доходної бази місцевих бюджетів перебуває від впливом макроекономічних чинників і залежить від загальної економічної ситуації. Специфіка місцевих бюджетів полягає в тому, що вони одночасно є і фінансовими планами самостійної діяльності органів місцевого самоврядування, і важелями, через які центральні органи влади впливають на соціально–економічний стан територій шляхом перерозподілу коштів через бюджетний механізм. Як окрема економічна категорія, доходи місцевих бюджетів виражають сферу економічних відносин суспільства, яка пов'язана з формуванням, розподілом та використанням фінансових ресурсів регіонального рівня і використовується місцевими органами влади для забезпечення поточних і перспективних завдань розвитку регіону [2]. У законі України «Про місцеве самоврядування» [3] передбачено, що доходи місцевих бюджетів формуються за рахунок власних, визначених законом джерел, та закріплених у встановленому порядку загальнодержавних податків, зборів та інших обов'язкових платежів. У Бюджетному кодексі України доходи бюджету визначені як усі податкові, неподаткові та інші надходження на безповоротній основі, справляння яких передбачено законодавством України (трансферти, дарунки, гранти). Формування доходної частини місцевих бюджетів значною мірою залежить від податкового потенціалу відповідних регіонів, оскільки податкові надходження переважають серед джерел бюджетних надходжень.
Співвідношення власних й переданих доходних джерел у структурі доходів місцевих бюджетів саме і відтворює ступінь достатності місцевого бюджету для повноцінного функціонування місцевого самоврядування. Таким чином, доходи місцевих бюджетів можливо розглядати як за класифікаційною ознакою, тобто за видами надходжень, так і за рівнем їх децентралізації, тобто, обсягом повноважень органів місцевого самоврядування відносно регулювання окремих груп доходів. Ілюстрацією останнього може бути частка власних доходних джерел в загальній сумі надходжень до місцевих бюджетів. Однак, такий методологічний підхід ускладнюється термінологічною невизначеністю багатьох понять, пов'язаних із формуванням місцевих бюджетів, що ускладнює практичне застосування окремих законодавчих норм та призводить до їх суперечливого трактування. Це стосується, зокрема, таких термінів як "власні доходи", "закріплені доходи", "регуляційні доходи".
На думку [4], власними доходами місцевих бюджетів вважаються доходи, які формуються внаслідок дій і рішень, що приймають місцеві органи самоврядування; тобто, це – доходи, які одночасно відповідають наступним вимогам: вони є територіально локалізованими, безпосередньо залежними від діяльності місцевої влади, яка повністю їх контролює і використовує на свій розсуд. Закріплені доходи місцевих бюджетів – це доходи, які на довготривалій основі передаються до місцевих бюджетів у повному розмірі або у визначеній, єдиній для усіх бюджетів частині. За своєю природою, це – загальнодержавні податки, збори або доходи. Регуляційними доходами місцевих бюджетів є загальнодержавні доходи, що передаються у місцеві бюджети; вони розподіляються у певній пропорції між окремими видами місцевих бюджетів з метою їх збалансування [5]. На законодавчому рівні сьогодні такий розподіл відсутній, тому у практичному аналізі співвідношення власних та інших доходів місцевих бюджетів оперують поняттями «кошик 1» (доходи, що враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів), «кошик 2» (доходи, що не враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів) та трансферти.
Національна податкова система характеризується переважанням загальнодержавних податків та зборів, а розподіл об'єктів оподаткування між бюджетами рівнів влади, в цілому, відповідає теоретичним конструкціям податкової ієрархії. Розмежування податків між рівнями бюджетної системи може здійснюватися з врахуванням наступних положень:
- залежності обсягів надходжень з податку від результатів діяльності органів влади;
- ступеню мобільності податкової бази;
- економічної ефективності окремих об'єктів оподаткування;
- необхідності здійснення функцій макроекономічного регулювання [6]. З огляду на вищезазначене, розподіл об'єктів оподаткування між рівнями влади в залежності від їх мобільності здійснюється наступним чином: менш мобільні джерела (земля, нерухомість) оподатковуються на користь місцевих органів влади, більш мобільні (прибуток, дохід, обороти) – центральних (субцентральних) органів.
Оскільки кошти місцевих бюджетів є основною складовою фінансових ресурсів органів місцевого самоврядування, можливості забезпечення фінансової незалежності останніх тісно пов’язані з посиленням їхнього бюджетного потенціалу.
Отже, нині об’єктивно необхідним є формування науково обґрунтованої концепції реалізації бюджетного потенціалу фінансової незалежності органів місцевого самоврядування з метою посилення їхньої ролі та підвищення ефективності суспільних фінансів. Проблема визначення суті та оцінки бюджетного потенціалу на регіональному рівні, а також окреслення факторів безпосереднього впливу на його формування привертає все більшу увагу вітчизняних та зарубіжних дослідників
Література: 1. Овчаренко А.С. Науково-практичний коментар Бюджетного кодексу України / За заг. ред. Азарова М. Я. / Овчаренко А.С., Панасюк С.А., Теліпко В.Е. – К.: Центр учбової літератури, 2010. — 480 с. 2. Пасічник Ю.В. Бюджетна система України та зарубіжних країн: навч. посіб. / Пасічник Ю.В. – К.: Знання-Прес, 2003. – 256 с. 3. Закон України “Про місцеве самоврядування в Україні” від 21.05.1997 № 280-97-ВР (із змінами та доповненнями) [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/280/97-ВР 4. Місцеві фінанси: підручник / За ред. О.П. Кириленко. – К.: Знання, 2006. – 677 с. 5. Кириленко О.П. Місцеві бюджети в економічній системі держави // автореферат дис. на здобуття наук. ступеня д-ра екон. наук.: спец 08.04.01 “Фінанси, грошовий обіг і кредит” / Кириленко О.П. – К.,2002. – 32 с. 6. Алиев С.Х. О налоговом регулировании доходов субъектов федерации / Алиев С.Х., Мусеева Л.М., Сулейманов М.М. // Финансы. – 2010. - № 11. – С.32-38.
Ви не можете писати нові повідомлення в цю тему Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі Ви не можете редагувати ваші повідомлення у цьому форумі Ви не можете видаляти ваші повідомлення у цьому форумі Ви не можете голосувати у цьому форумі