Форум Дніпропетровської державної фінансової академії

Форум Дніпропетровської державної фінансової академії

Форум присвячений вступу, навчанню, подіям яки відбуваються у Дніпропетровської державної фінансової академії, проведення Інтернет конференції, працевлаштуванню студентів академії, співпраці з партнерами.
 
 ДопомогаДопомога   ПошукПошук   Список учасниківСписок учасників   ГрупиГрупи   ЗареєструватисьЗареєструватись 
 ПрофільПрофіль   Увійти, щоб переглянути приватні повідомленняУвійти, щоб переглянути приватні повідомлення   ВхідВхід 

Офіційний сайт академії
Михальчук А.В., УПРАВЛІННЯ ВИДАТКАМИ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ НА ..

 
Цей форум закрито   Цю тему закрито    Форум Дніпропетровської державної фінансової академії -> "Фінансове забезпечення соціально-економічного розвитку суспільства"
Попередня тема :: Наступна тема  
Автор Повідомлення
nivmns_dsfа


   

З нами з: 25.03.10
Повідомлень: 810

ПовідомленняНаписане: понеділок листопада 26, 2012 1:15 pm    Тема повідомлення: Михальчук А.В., УПРАВЛІННЯ ВИДАТКАМИ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ НА .. Відповісти цитуючи

Михальчук А.В.
Дніпропетровська державна фінансова академія

УПРАВЛІННЯ ВИДАТКАМИ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ НА ОСНОВІ ПРОГРАМНО- ЦІЛЬОВОГО МЕТОДУ

В сучасних умовах перед державними фінансовими органами всіх рівнів постають завдання, суть яких полягає не в мінімізації видатків місцевих бюджетів, а в підвищенні ефективності їх використання.
Перебудова механізму управління економікою регіонів і формування ринкових відносин на сьогодні потребує вивчення існуючої системи процесу формування, розподілу і використання коштів місцевих бюджетів та визначення її переваг та недоліків; виявлення особливостей місцевих бюджетів в умовах децентралізації бюджетної системи України; дослідження можливості впровадження програмно-цільового методу в бюджетному процесі та плануванні місцевих бюджетів в Україні.
Актуальність проблеми посилюється тим, що сьогодні розподіл бюджету відбувається на основі функціональної та економічної класифікацій витрат, який має вигляд форм, заповнених даними щодо основних категорій видатків, але не містить корисної інформації про ціль їх здійснення й потенційний ефект, не дозволяє визначити ефективність та результативність профінансованих послуг. Тому на значну увагу заслуговує вдосконалення програмно-цільового планування бюджету на державному рівні, а також його практичне застосування на рівні місцевих бюджетів.
Метою дослідження зв'язку між обсягом витрачання бюджетних ресурсів та отриманими від цього результатами є обгрунтування необхідності впровадженя та вдосконалення механізму програмно-цільового методу.
Значний внесок у вирішення питань впровадження та вдосконалення програмно-цільового методу займалися як зарубіжні дослідники Й. Шумпетер, Р. Харрод, Е. Хансен, Ф. Хайєк, Р. Хакет, Р.Й. Зоді, так і вітчизняні науковці Чугунов І.Я., Запаріна І.В., Федосов В.М., Реутов В. Є., Голинська О.В. та інші.
Наявність значної кількості наукових досліджень свідчить про особливу зацікавленість науковців щодо підвищення ефективності управління видатками місцевих бюджетів, проте існують проблемні й дискусійні питання в частині підвищення ефективності виконання місцевими фінансовими органами своїх функцій в процесі адаптації нових підходів та їх впровадження в практику програмно-цільового методу на рівні місцевих бюджетів в Україні. Звідси виникає необхідність удосконалення системи управління видатками місцевих бюджетів, підвищення ефективності їх використання.
Сучасний метод планування, виконання та аналізу бюджету ґрунтується на обрахунку чистої потреби розпорядників усіх рівнів у видатках на утримання бюджетної установи: заробітної плати, оплати вартості предметів та матеріалів, видатків на медикаменти та продукти харчування, оплату енергоносіїв та комунальних послуг, трансфертів і т. ін. [1].
Ключовою проблемою в бюджетному процесі при плануванні місцевих бюджетів на основі функціональної та економічної класифікації витрат є відсутність адекватного зворотного зв'язку:
- особи, що приймають рішення не мають достатньої інформації щодо задоволення потреб мешканців територіальної громади;
- відсутність конкурентної основи при наданні послуг;
- під час кризи відбувається пропорційне скорочення фінансування установ та організацій, не зважаючи на ефективність їх діяльності.
Закономірні наслідки такого способу управління державними та місцевими фінансами наведено на рис. 1.














Рис. 1. Наслідки традиційного постатейного методу управління державними та місцевими фінансами.

Це, звичайно, не передбачає ніякого наочного зв'язку між затраченими ресурсами і отриманими результатами, відповідно і ціна такого результату є незрівнянно високою для громади.
Програмно-цільовий метод формування бюджету докорінно відрізняється від традиційного постатейного методу, він ґрунтується на раціональному управлінні, тобто його кінцевим сенсом є не збереження мережі бюджетних установ та їх організаційної структури, він покликаний спрямовувати завжди обмежений бюджетний ресурс виключно на вирішення соціальних проблем територіальної громади.
Як вважає американський економіст Р. Хакет, програмно-цільовий метод — це системний метод визначення головної мети діяльності, цілей, завдань організації та перевірки її діяльності під час оцінки виконання бюджету шляхом співвідношення її витрат, результатів і продуктивності діяльності [2]. Для усунення неефективного й незаконного використання державних коштів необхідні прозорі прогресивні технології та дієві важелі державного управління потоками фінансових ресурсів. Важливим інструментом регулювання цього процесу залишається програмно-цільовий метод, із допомогою якого можна оцінити різні варіанти управлінських рішень для досягнення очікуваних результатів використання бюджетних коштів та посилити контроль за їх використанням [3].
Юрійчук С.М. виділяє основні риси програмно-цільового методу, які відображають його переваги:
– формування бюджету за пріоритетними напрямами фінансування (програмами);
– можливість оцінювати результативність діяльності бюджетної установи (програм) завдяки показникам виконання програм, що визначаються за кожним завданням програми окремо;
– планування діяльності й ресурсів на середньострокову перспективу;
– подання щомісячних звітів про хід виконання програми та оперативних звітів про виконання дохідної та видаткової частин бюджету, тому є можливість швидко реагувати на будь-які відхилення від запланованих показників;
– відповідальність установи за надання послуг в обсязі та якості, що визначаються у схваленому бюджеті;
– активне залучення громадян до бюджетного процесу [4,5].
Отже, головною перевагою програмно-цільового методу формування місцевих бюджетів можна вважати орієнтованість на результат, через те що метою програмно-цільового методу є досягнення конкретного, довгострокового сталого результату, який максимально відповідає потребам суспільства та громади, а також надає можливість здійснювати функції фінансового контролю та моніторингу, що базуються на результатах програми.

Література: Голинська О.В. Програмно-цільовий метод управління бюджетами: основні позиції та компоненти // Економіка і держава 2010. - № 1. – 2010 р. - С. 105 – 108. 2. Хакет Р. Програмно-цільовий метод/ Program'Budgeting Manual. — Barents Group, 1999. — life. 3. Юрійчук С. М. Програмно-цільовий метод у системі виконання місцевих бюджетів України // Економіка і держава 2010. - № 9. - 2010 р. - С. 72 – 73. 4. Юрійчук С. М. Місцеві бюджети в управлінні національним господарством: їх сутність та визначення // Економіка і держава 2011. - № 5. - 2011 р. - С. 77 – 78. 5. Огонь Ц.Г. Програмно-цільовий метод та ефективність бюджетних програм // Фінанси України. - 2009. - №7. - С. 20–29.
Догори
Переглянути профіль користувача Відіслати приватне повідомлення
Показувати:   
Цей форум закрито   Цю тему закрито    Форум Дніпропетровської державної фінансової академії -> "Фінансове забезпечення соціально-економічного розвитку суспільства" Ваш часовий пояс: GMT + 2 Години
Сторінка 1 з 1

 
Перейти до:  
Ви не можете писати нові повідомлення в цю тему
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі
Ви не можете редагувати ваші повідомлення у цьому форумі
Ви не можете видаляти ваші повідомлення у цьому форумі
Ви не можете голосувати у цьому форумі



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Вы можете бесплатно создать форум на MyBB2.ru
Український переклад © 2005-2006 Сергій Новосад