Форум Дніпропетровської державної фінансової академії

Форум Дніпропетровської державної фінансової академії

Форум присвячений вступу, навчанню, подіям яки відбуваються у Дніпропетровської державної фінансової академії, проведення Інтернет конференції, працевлаштуванню студентів академії, співпраці з партнерами.
 
 ДопомогаДопомога   ПошукПошук   Список учасниківСписок учасників   ГрупиГрупи   ЗареєструватисьЗареєструватись 
 ПрофільПрофіль   Увійти, щоб переглянути приватні повідомленняУвійти, щоб переглянути приватні повідомлення   ВхідВхід 

Офіційний сайт академії
Буряк М. І., СФЕРИ РЕГІОНАЛЬНОГО СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОГО ...

 
Цей форум закрито   Цю тему закрито    Форум Дніпропетровської державної фінансової академії -> "Фінансове забезпечення соціально-економічного розвитку суспільства"
Попередня тема :: Наступна тема  
Автор Повідомлення
nivmns_dsfа


   

З нами з: 25.03.10
Повідомлень: 810

ПовідомленняНаписане: понеділок листопада 26, 2012 1:19 pm    Тема повідомлення: Буряк М. І., СФЕРИ РЕГІОНАЛЬНОГО СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОГО ... Відповісти цитуючи

Буряк М. І.
Дніпропетровська державна фінансова академія

СФЕРИ РЕГІОНАЛЬНОГО СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ: ОБ’ЄКТИ ТА СУБ’ЄКТИ ПРОЦЕСУ

Згідно із Конституцією, прийнятою в 1996 р., Україна є унітарною державою (ст. 2) з територіальним устроєм, який «ґрунтується на засадах єдності та цілісності державної території, поєднання централізації і децентралізації у здійсненні державної влади, збалансованості соціально-економічного розвитку регіонів, з урахуванням їх історичних, економічних, екологічних, географічних і демографічних особливостей, етнічних і культурних традицій» (ст. 133). Проте визначення змісту «регіон» як територіальної одиниці, де передбачується Конституцією забезпечувати збалансованість соціально-економічного розвитку, не наведено, хоча цей термін набув широкого вжитку з ідентифікацією регіону з найбільш крупною територіальною одиницею – областей та АРК.
Вперше в законодавстві України визначення територіальної одиниці «регіон» з’явилось у законі України № 9073 в 2012 р. при вирішенні питань про статус регіональних мов національних меншин. В цьому законі наведено таке трактування статусу регіону: «Регіон – окрема … одиниця, що може складатися з АРК, області, району, міста, селища, села…, означає географічну місцевість». Тобто всі одиниці територіального устрою, визначені в ст. 133 Конституції України, законом № 9073 визначаються регіонами. Це суперечить не лише Конституції, а й світовій практиці використання терміну «регіон» в системі проблемних питань глобалізації, регіоналізації і локалізації суспільно-економічних процесів сучасності.
З позиції сучасної теорії регіональної економіки (regional economics), що включає територіальне розміщення економічної діяльності та диференціацію рівнів економічної активності регіонів, регіон (від лат. regio, regionis – область, округ з притаманними ознаками) визначається як сформована відкрита ієрархічна економічна поліструктурна система. Регіон як поліструктурна економічна система базується на територіальній єдності, має власну галузеву, соціальну та демографічну структури, спільну власну інфраструктуру, та організаційно-управлінську різнорівневу таксономічну цілісність. Тобто регіон як територіальне утворення є продуктом конгломерації соціально-економічних суб’єктів, з’єднаних в одне ціле, при якому вони зберігають свої риси й властивості і утворюють певне ідентифікаційне угрупування, яке характеризується стійкістю економічних взаємозв’язків.
Розвиток масштабності взаємозв’язків регіональних соціально-економічних систем в умовах ринкової відкритості сприяє формуванню ієрархії регіональних утворень від низової ланки, локальних регіональних утворень – таксонів (від грец. – порядок, упорядковане розміщення сукупності складових елементів системи) з утворенням територіальних формувань, власне – регіонів у загально-визначеному розумінні, та інтеграційних утворень більш високого рівня, які утворюються в системі глобалізаційних процесів.
У відповідності з існуючим адміністративно-територіальним устроєм України процес регіоналізації має закономірність, яку видно на прикладі Дніпропетровської області, де розвиток регіоналізації має такі етапи:
- перший етап: посилення економічних взаємозв’язків і утворення локальних формувань (кластерів, агломерацій – первинних таксонів) у вигляді промислових центрів активності економічної діяльності. Це агломерації окремих міст: Нікополя, Новомосковська, Синельниково, Дніпродзержинська, Верхньодніпровська, тощо. Регіоноутворювальними суб’єктами виступають комбінати, об’єднання, холдинги;
- другий етап: утворення мікрорегіонів – формувань, що інтегрують локальні агломерації. Це – Західний Донбас, Криворіжжя, Дніпропетровськ як мікрорегіональні економічні комплекси;
- третій етап: формування стійкого обласного регіону як цілісного територіально-виробничого комплексу – мезорегіону у складі України;
На цьому процес регіоналізації не завершується, здійснюються його подальші етапи:
- четвертий етап: формування макрорегіонів – окремих держав (Україна, Польща, Німеччина тощо);
- п’ятий етап: утворення мегарегіонів, поєднання декількох країн (ОПЕК, Західна Європа, Центральна Європа, Східна Європа, Центральна Америка тощо), формування транснаціональних корпорацій;
- шостий етап: утворення мегарегіонів, континентальних і міжконтинентальних утворень (Європа, Північна Америка, Азія, Африка), монополія транснаціональних корпорацій.
Наведені приклади свідчать про те що процес регіоналізації характеризується поєднанням географічного (територіальна, територіально-галузева єдність) та інтеграційного (поєднання структурних компонентів) чинників системоутворення, що має враховуватись при розбудові управління регіональним розвитком. Вихідною позицією цього процесу є застосування системного підходу. Він передбачає сприймати Україну як цілісний регіональний організм, який функціонує у вертикальних (центр-регіон) та горизонтальних (між регіонами) взаємовідносинах.
В світлі сучасних економічних реформ, проголошених 26.10.2010 р. і розрахованих на п’ять років, визначено такі завдання регіонального розвитку: забезпечення сталого економічного розвитку, комфортного бізнес-клімату та залучення інвестицій, технологічну модернізацію економіки і розвиток інфраструктури, стовщення умов для економічного розвитку регіонів, формування нової якості міжнародної інтеграції й економічної співпраці, реформування соціальної сфери.
Управління регіональним розвитком в сучасних ринкових умовах передбачає органічне поєднання цілеспрямованих зусиль відносно самостійних суспільних секторів:
- державного (включає всі види підприємств і організацій державної та змішаної форми власності та органи державного управління прямої дії);
- комерційного, або бізнес-сектору (включає недержавні комерційні фірми, що діють на основі ринкових законів самоуправління з державним регулюванням);
- некомерційного (включає, неприбуткові формування для вирішення соціально важливих завдань, суспільні організації, рухи, партії, асоціації, спілки, фонди тощо);
В зазначених умовах основними сферами управління комплексним розвитком регіонів є такі:
- безпосередньо-державне управління розвитком державного сектору;
- адміністративно-правове регулювання (створення дієвої правової та нормативно-методичної бази управління розвитком регіону у поєднанні загальнодержавних законів і підзаконних актів місцевого самоврядування та статутних документів суб’єктів господарювання, запровадження моніторингу і регіональної моделі фінансового менеджменту);
- централізоване фінансово-економічне регулювання процесами подолання регіональних диспропорцій соціально-економічного розвитку країни в цілому і репресивності регіонів-аутсайдерів та стимулювання прискореного розвитку регіонів-локомотивів як зон інноваційного прогресу «зон зростання»;
- регіонально-територіальне стратегічне регулювання розвитком продуктивних сил регіонів на основі програмно-цільового розвитку факторів конкурентних переваг окремих територіальних громад.
Таким чином розглядаючи регіон як об’єкт управління слід зазначити, що суб’єктами цього процесу є не тільки органи самоуправління підприємств та регіональні центри влади, а й коригуючий загальнодержавний центр у взаємозв’язку дій та інтересів регіональної фінансово-економічної системи та національної (державної) надсистеми.
Догори
Переглянути профіль користувача Відіслати приватне повідомлення
Показувати:   
Цей форум закрито   Цю тему закрито    Форум Дніпропетровської державної фінансової академії -> "Фінансове забезпечення соціально-економічного розвитку суспільства" Ваш часовий пояс: GMT + 2 Години
Сторінка 1 з 1

 
Перейти до:  
Ви не можете писати нові повідомлення в цю тему
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі
Ви не можете редагувати ваші повідомлення у цьому форумі
Ви не можете видаляти ваші повідомлення у цьому форумі
Ви не можете голосувати у цьому форумі



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Вы можете бесплатно создать форум на MyBB2.ru
Український переклад © 2005-2006 Сергій Новосад