Форум Дніпропетровської державної фінансової академії

Форум Дніпропетровської державної фінансової академії

Форум присвячений вступу, навчанню, подіям яки відбуваються у Дніпропетровської державної фінансової академії, проведення Інтернет конференції, працевлаштуванню студентів академії, співпраці з партнерами.
 
 ДопомогаДопомога   ПошукПошук   Список учасниківСписок учасників   ГрупиГрупи   ЗареєструватисьЗареєструватись 
 ПрофільПрофіль   Увійти, щоб переглянути приватні повідомленняУвійти, щоб переглянути приватні повідомлення   ВхідВхід 

Офіційний сайт академії
Братанюк Т. Л., ДЖЕРЕЛА ФОРМУВАННЯ ТА НАПРЯМКИ ...

 
Цей форум закрито   Цю тему закрито    Форум Дніпропетровської державної фінансової академії -> "Фінансове забезпечення соціально-економічного розвитку суспільства"
Попередня тема :: Наступна тема  
Автор Повідомлення
nivmns_dsfа


   

З нами з: 25.03.10
Повідомлень: 810

ПовідомленняНаписане: понеділок листопада 26, 2012 1:27 pm    Тема повідомлення: Братанюк Т. Л., ДЖЕРЕЛА ФОРМУВАННЯ ТА НАПРЯМКИ ... Відповісти цитуючи

Братанюк Т. Л.
Вінницький фінансово-економічний університет

ДЖЕРЕЛА ФОРМУВАННЯ ТА НАПРЯМКИ ВИКОРИСТАННЯ БЮДЖЕТУ ПЕНСІЙНОГО ФОНДУ

Конституція України проголосила нашу країну соціально-правовою державою. В основі цього визначення лежить зміст соціальної політики держави, головним аспектом якого є соціальне та зокрема пенсійне забезпечення громадян. Саме Пенсійний фонд є головним державним органом у сфері пенсійної політики. Тому дослідження особливостей його фінансування є досить актуальним, тим більше в умовах пенсійної реформи, яка триває в Україні. Особливо актуальним стає аналіз формування та використання бюджету Пенсійного фонду з метою пошуку напрямків оптимізації його фінансування і зменшення дефіциту.
Термін "бюджет" походить від давньофранцузького "bougette" - шкіряний мішок, сумка. З норманським завоюванням цей термін проник до Англії, де поступово перетворився на "budget" та став одним з термінів, що використовувався парламентом у процесі формування державної скарбниці та витрачання коштів з неї. У визначений день канцлер Казначейства Англії відкривав свій бюджет, тобто портфель, у якому містилися папери або рахунки, в сучасному розумінні - проголошував законопроект, у якому він, після закінчення фінансового року, викладав перед Палатою громад минулорічні фінансові результати та кошторис доходів і видатків на наступний період. Ці документи уряд давав на схвалення парламенту. Лише з кінця XVIII ст. бюджетом став називатися і той документ, який містив розподіл доходів і видатків та затверджувався представницьким органом [7, c.48].
Отже, уявлення про бюджет як офіційний звіт про публічні доходи і видатки відображало початкову практику складання цього документа наприкінці ХVІІІ ст. саме у вигляді фактично зібраних доходів і здійснених видатків. Подальший розвиток економічного і фінансового життя, посилення ролі держави вимагало переходу до визначення попередніх розмірів доходів та на цій основі здійснення видатків. Таким чином, з офіційного звіту про доходи і видатки бюджет поступово перетворюється в документ, який відображав передбачувані доходи і видатки [4, с.53].
На початку XX століття науковці розглядали бюджет переважно як закон, що є не зовсім правильним, адже закон – лише зовнішнє відображення бюджету у формі нормативно-правового акта [5, c.46].
На сьогодні можна виділити кілька підходів до розуміння сутності бюджету: бюджет як політична категорія, бюджет як правова категорія, бюджет як економічна категорія. З економічної точки зору бюджет розглядають як централізований фонд, з якого протягом певного періоду можна фінансувати потреби, пов’язані з повсякденною діяльністю державних органів, органів місцевого самоврядування тощо. За такого підходу зближуються поняття Пенсійного фонду в цілому та його бюджету. Як відомо, пенсійний фонд є спеціальним фондом, що має певне цільове призначення та визначену законодавством самостійність.
Найпростіше і схематичне розуміння бюджету як плану формування, розподілу та використання відповідних централізованих коштів передбачає аналіз двох його частин: дохідної й видаткової. З цієї точки зору актуальним стає дослідження двох аспектів функціонування бюджету Пенсійного фонду – джерел його формування та напрямків використання.
Всі доходи Пенсійного фонду України можна поділити на власні та передані доходи. Власні доходи – це надходження до ПФУ у формі обов'язкових та добровільних внесків підприємств, установ та громадян, доходи від інвестування та надходження у вигляді фінансових санкцій. Переданими доходами є кошти, що передаються Фонду з державного бюджету, а також з державних цільових фондів.
Отже, серед джерел формування коштів Пенсійного фонду виділяють:
1) надходження від сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, що спрямовуються на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, у розмірах, визначених законом, крім частини страхових внесків, що спрямовується до накопичувальної системи Пенсійного страхування;
2) інвестиційний дохід, який отримується від інвестування резерву коштів для покриття дефіциту бюджету Пенсійного фонду;
3) кошти державного бюджету та цільових фондів, що перераховуються до Пенсійного фонду, в т.ч. кошти, сплачені виконавчій дирекції Пенсійного фонду за надання послуг з адміністрування Накопичувального фонду та послуг недержавним пенсійним фондам - суб'єктам другого рівня системи Пенсійного забезпечення;
4) суми від фінансових санкцій та пені (крім сум пені, сплачених роботодавцем за несвоєчасне перерахування з його вини сум страхових внесків застрахованої особи до накопичувальної системи Пенсійного страхування) за порушення встановленого порядку нарахування, обчислення і сплати страхових внесків та використання коштів Пенсійного фонду, а також суми адміністративних стягнень, накладених відповідно до закону на посадових осіб та громадян за ці порушення;
5) благодійні внески юридичних та фізичних осіб;
6) добровільні внески;
7) інші надходження відповідно до законодавства [1].
Кошти Пенсійного фонду України використовуються на: виплату пенсій, передбачених Законом; надання соціальних послуг, передбачених Законом; фінансування адміністративних витрат, пов'язаних з виконанням функцій, покладених на органи Пенсійного фонду; оплату послуг з виплати та доставки пенсій; формування резерву коштів Пенсійного фонду [1].
У випадку наявності профіциту бюджету Пенсійного фонду України, кошти, що перевищують видатки, можуть використовуватися за такими напрямами: погашення зобов'язань фонду, що виникли в минулі періоди; фінансування інвестиційної діяльності; збільшення величини пенсійних виплат та допомоги; покращання діяльності фонду та доставки пенсій і допомоги та ін.
Науковці очікують, що дефіцит трудоактивного населення в найближчому майбутньому може стати вагомим чинником, який гальмуватиме подальший розвиток вітчизняної економіки і, відповідно, розвиток солідарної складової пенсійного забезпечення. Збільшення кількості отримувачів пенсійних виплат і скорочення платників внесків до солідарної системи призведе не тільки до зростання навантаження на працездатне населення в забезпеченні пенсійних виплат, але й до залежності Пенсійного фонду України від дотацій з державного бюджету [6].
Таким чином, загроза кризи розподільчої системи ставить на порядок денний питання щодо пошуку додаткових джерел формування пенсійної виплати, пошуку нових способів наповнення бюджету Пенсійного фонду. Стає очевидною перспектива створення умов для якнайскорішого запровадження накопичувальної складової пенсійної системи. Також набуває актуальності проведення державою політики зі стимулювання диверсифікації джерел доходів особи, залучення громадян до різних державних і недержавних соціальних програм.

Література: 1. Закон України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 р. №1058-IV // www.rada.gov.ua; 2. Положення про Пенсійний фонд України, затверджене Указом Президента України від 06.04.2011 №384 // www.rada.gov.ua; 3. Порядок розроблення, затвердження та виконання бюджету Пенсійного фонду, затверджений Постановою правління Пенсійного фонду України від 31.08.2009 №21-2 // www.rada.gov.ua; 4. Кириленко О.П. Фінанси (теорія та вітчизняна практика): навч. посібник / О.П. Кириленко. – Тернопіль: Економічна думка, 2000. – 243 с.; 5. Лобода В. Щодо визначення поняття бюджету [Текст] / В. Лобода // Юридична Україна. - 2008. - N 11. - С. 45-49.; 6. Макаренко О.М. Тенденції й перспективи розвитку пенсійного забезпечення осіб похилого віку в Україні / О. М. Макаренко // Державне будівництво [Електронне фахове видання]. – 2009. – № 1. – Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/DeBu/2009-1/index.html; 7. Опря А.Т. Фінансове право: Навчальний посібник. - Київ: Центр навчальної літератури, 2004. - 248 с.; 8. Толоб'як В.С. Раціоналізація пенсійної системи України / В.С. Толоб'як // Економіка та держава. – 2010. – № 8. – С. 111–114.
Догори
Переглянути профіль користувача Відіслати приватне повідомлення
Показувати:   
Цей форум закрито   Цю тему закрито    Форум Дніпропетровської державної фінансової академії -> "Фінансове забезпечення соціально-економічного розвитку суспільства" Ваш часовий пояс: GMT + 2 Години
Сторінка 1 з 1

 
Перейти до:  
Ви не можете писати нові повідомлення в цю тему
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі
Ви не можете редагувати ваші повідомлення у цьому форумі
Ви не можете видаляти ваші повідомлення у цьому форумі
Ви не можете голосувати у цьому форумі



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Вы можете бесплатно создать форум на MyBB2.ru
Український переклад © 2005-2006 Сергій Новосад