Форум Дніпропетровської державної фінансової академії

Форум Дніпропетровської державної фінансової академії

Форум присвячений вступу, навчанню, подіям яки відбуваються у Дніпропетровської державної фінансової академії, проведення Інтернет конференції, працевлаштуванню студентів академії, співпраці з партнерами.
 
 ДопомогаДопомога   ПошукПошук   Список учасниківСписок учасників   ГрупиГрупи   ЗареєструватисьЗареєструватись 
 ПрофільПрофіль   Увійти, щоб переглянути приватні повідомленняУвійти, щоб переглянути приватні повідомлення   ВхідВхід 

Офіційний сайт академії
Герасимова Я.О., РИНОК ПРАЦІ ТА РЕГУЛЯТОРИ ЙОГО РОЗВИТКУ

 
Цей форум закрито   Цю тему закрито    Форум Дніпропетровської державної фінансової академії -> "Фінансове забезпечення соціально-економічного розвитку суспільства"
Попередня тема :: Наступна тема  
Автор Повідомлення
nivmns_dsfа


   

З нами з: 25.03.10
Повідомлень: 810

ПовідомленняНаписане: вівторок листопада 27, 2012 11:18 am    Тема повідомлення: Герасимова Я.О., РИНОК ПРАЦІ ТА РЕГУЛЯТОРИ ЙОГО РОЗВИТКУ Відповісти цитуючи

Герасимова Я.О.
Дніпропетровська державна фінансова академія
РИНОК ПРАЦІ ТА РЕГУЛЯТОРИ ЙОГО РОЗВИТКУ
Розвиток і використання трудового потенціалу в сучасних умовах виступає джерелом ефективності національної економіки та вирішення актуальних соціально-економічних завдань. Трудовий потенціал визначає потенційну та реальну величину ресурсу праці, здатного забезпечувати необхідний виробничий і соціальний результат функціонування продуктивних сил кожного регіону та країни в цілому. В продуктивних силах України задіяні всі основні складові економічного потенціалу як вихідної умови розвитку національної економіки (природні ресурси, техніко-технологічний, фінансовий і інші різновиди ресурсного забезпечення), але рушійним чинником позитивного динамізму виступає трудовий фактор, використання якого має бути максимально повним в системі функціонуючого ринку праці.
Ринок праці, як економічна категорія, відображає систему виробничих відносин між працівниками, підприємцями і державою з приводу обміну індивідуальної здатності людини до праці на необхідний фонд життєвих засобів для відтворення робочої сили, а також з приводу розміщення працівників у системі суспільного розподілу праці у відповідності із законами товарного виробництва та обігу. Регуляторами ринку праці виступають ціна праці, конкуренція працевлаштування, попит і пропозиція праці, які є іманентними ознаками ринкового механізму, що мають доповнюватися цілеспрямованою діяльністю держави.
На ринку праці й зайнятості переплітаються економічні і соціальні інтереси працівників і роботодавців, віддзеркалюються соціально-економічні, політичні, демографічні та інші суспільні процеси, зокрема розвиток матеріально-технічної бази виробництва та його технологічний рівень, організація виробництва та його товарна структура і галузева спеціалізація, що впливають на попит трудових ресурсів і кваліфікаційний склад працівників. Змістовно соціально-трудові відносини мають кількісний індикатор визначеності – величину оплати праці. Як суспільно-економічна категорія «оплата праці» відображає сукупність відносин, які відображають спільність та протилежність інтересів роботодавців і найманих працівників як контрагентів цих відносин. Вони зумовлені наступним:
- роботодавці створюють суспільно прийнятні умови праці найманих працівників та виплати їм грошової винагороди за працю із валового доходу підприємства залежно від кінцевих результатів виробництва;
- працівники здійснюють суспільно прийнятні витрати праці на виробництво кінцевого результату і одержують адекватну його величині грошову винагороду – оплату праці.
Спільність інтересів роботодавців і найманих працівників визначається спорідненістю їхніх функцій у забезпеченні продуктивного функціонування виробництва продукції та досягненні максимально можливого рівня рентабельності виробництва.
Протилежність інтересів контрагентів трудових відносин (роботодавців і працівників) зумовлюється процесом розподілу кінцевого результату виробництва: величиною прибутку на вкладений підприємцем капітал (уречевлену минулу працю) і оплатою живої праці – заробітку працівників, а також різними можливостями участі в управлінні підприємством та контролі за його фінансовими потоками, що є відображенням не трудових відносин, а відносин власності на капітал (роботодавця) і працю (працівника). Протилежність інтересів роботодавців і працівників у процесі розподілу кінцевого продукту виробництва породжується тим, що при встановленні пропорції розподілу можливе відхилення в той чи інший бік, на користь того чи іншого контрагента від незримої величини – справедливості. Ця справедливість можлива лише на основі встановлення порівняльної величини виробничої ефективності капіталу (праці уречевленої) і живої праці з врахуванням якості цих компонент, між якими має бути сумісність. При досягненні справедливої пропорції розподілу кінцевого результату виробництва між капіталом і живою працею на основі їх продуктивної ефективності зникає сама причина протиріччя. Таким чином, при зваженому підході до встановлення пропорції розподілу створюваного на підприємстві кінцевого результату між роботодавцями і працівниками на основі пропорційності вкладу у його досягнення може досягатися паритет економічного інтересу між капіталом і працею, критерієм чого виступає можливість фінансового забезпечення відтворення продуктивної сили матеріально-технічної бази та відтворення трудових ресурсів за рахунок оплати праці. Тобто оплата праці, її величина невіддільна від матеріально-технічного і організаційно-економічного розвитку процесу виробництва, їх динаміка має бути взаємозв’язаною. Враховуючи те, що науково-технічний прогрес об’єктивно зумовлює потребу у кількості працівників і одночасно з цим – в підвищенні їх професійно-кваліфікаційного рівня, це суттєво впливає на динамізм діяльності ринку праці.
Найбільш вагомим з позиції ефективності національної економіки є регіональний аспект використання трудових ресурсів, оскільки їх формування і вдосконалення безпосередньо пов’язані із функціонуванням регіональних виробничих комплексів, а відтак – з більшою гнучкістю регіонального ринку праці в сфері стабільності і стійкості соціально-трудових відносин, здійснюваних на основі своєчасного адекватного реагування на об’єктивні процеси суспільного розвитку в умовах інноваційної економіки. Становлення інноваційної економіки призводить до формування нової структури та ієрархії факторів виробництва, змін в системі власності в напряму співволодіння і партнерства, що породжує тектонічні зрушення як світу капіталу, так і світу праці, а разом з тим і товарної структури виробництва, зокрема – сфери послуг.
Після 1991 р. в Україні значно змінилась структура випуску товарів і послуг: загальна частка продукції галузей, які у 1991 р. відносились до виробничої сфери (промисловість, будівництво, сільське господарство) у валовому випуску зменшилась від 80,3 % у 1991 р. до 51,9 % у 2010 р. (в тому числі відповідно: продукції промисловості від 56,3 % до 40,0 %; будівництва – від 7,0 % до 3,8 %; сільського господарства – від 17,0 % до 8,1 %), а частка сфери послуг яка в 1991 р. взагалі не відносилась до продуктивної, зросла від 19,7 % до 48,1 %. Це супроводжується змінами структури трудової зайнятості в галузях економіки. Так, тільки працівників у промисловості України за аналізований період скоротилась на 61,1 % з відтоком у галузі сфери послуг, насамперед – торгівлі, банківської системи, посередницької діяльності тощо. Одночасно із цим відбувається скорочення чисельності населення та кількості найманих працівників підприємств, установ організацій. Лише за 2000 – 2011 рр. їх кількість зменшилась від 16,04 до 12,09 млн. осіб, або на 25 %. Це характерно для усіх регіонів України, за винятком м. Києва, де кількість працівників зросла на 7,6 %, найбільш швидко зменшується кількість працівників у аграрних регіонах, зокрема в Хмельницькій, Херсонській, Тернопільській областях, де скорочення працівників становить майже 40 %.
Після скорочення рівня зайнятості населення в кризовому 2009 р. у віці 15-70 років на 1,6 % процентних пункти і у працездатному віці на 2,6 процентних пункти в послідуючому періоді ці параметри ринку праці відновлені. Загальною закономірністю, що проявляється на ринку праці в Україні є те, що більшість регіонів, особливо агропромислових та невеликих за розміром й потенціалами, є дотаційними і неспроможними самостійно долати соціальні і економічні труднощі. Держава не може постійно надавати допомогу таким регіонам за рахунок більш розвинутих регіонів, що потребує посилення зусиль місцевих органів влади у розвитку ринкових механізмів активізації продуктивної спроможності наявного економічного і трудового потенціалу. Вектором таких зусиль має бути формування трудових ресурсів нового ринкового типу: з високою мотивацією до ефективної праці, з розвинутим економічним мисленням, здатної діяти самостійно, завзято, активно у процесі організації нових підприємств, впровадження прогресивних методів праці і технологій, створення нових робочих місць.
Догори
Переглянути профіль користувача Відіслати приватне повідомлення
Показувати:   
Цей форум закрито   Цю тему закрито    Форум Дніпропетровської державної фінансової академії -> "Фінансове забезпечення соціально-економічного розвитку суспільства" Ваш часовий пояс: GMT + 2 Години
Сторінка 1 з 1

 
Перейти до:  
Ви не можете писати нові повідомлення в цю тему
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі
Ви не можете редагувати ваші повідомлення у цьому форумі
Ви не можете видаляти ваші повідомлення у цьому форумі
Ви не можете голосувати у цьому форумі



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Вы можете бесплатно создать форум на MyBB2.ru
Український переклад © 2005-2006 Сергій Новосад