Форум Дніпропетровської державної фінансової академії

Форум Дніпропетровської державної фінансової академії

Форум присвячений вступу, навчанню, подіям яки відбуваються у Дніпропетровської державної фінансової академії, проведення Інтернет конференції, працевлаштуванню студентів академії, співпраці з партнерами.
 
 ДопомогаДопомога   ПошукПошук   Список учасниківСписок учасників   ГрупиГрупи   ЗареєструватисьЗареєструватись 
 ПрофільПрофіль   Увійти, щоб переглянути приватні повідомленняУвійти, щоб переглянути приватні повідомлення   ВхідВхід 

Офіційний сайт академії
Тараненко В.Є. ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ МІСЦЕВОГО ОПОДАТКУВАН...

 
Нова тема   Відповісти    Форум Дніпропетровської державної фінансової академії -> Фінансово-економічні чинники соціально-економічного розвитку країни та регіонів
Попередня тема :: Наступна тема  
Автор Повідомлення
nivmns_dsfа


   

З нами з: 25.03.10
Повідомлень: 810

ПовідомленняНаписане: понеділок березня 25, 2013 1:25 pm    Тема повідомлення: Тараненко В.Є. ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ МІСЦЕВОГО ОПОДАТКУВАН... Відповісти цитуючи

ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ МІСЦЕВОГО ОПОДАТКУВАННЯ В УКРАЇНІ ТА ЙОГО ПРАВОВОГО РЕГЛАМЕНТУВАННЯ

Тараненко В.Є., к.е.н., доцент
Дніпропетровська державна фінансова
академія

В умовах децентралізації державних фінансів на перший план виходять питання забезпечення фінансовими ресурсами регіонів. І в цьому контексті традиційно розглядаються фіскальні способи наповнення місцевих бюджетів, з акцентом на місцевому оподаткуванні. Саме на місцеві податки і збори, які в Україні становлять систему місцевого оподаткування [1], науковцями та державними діячами покладається місія наповнення доходної частини місцевих бюджетів.
Зазначимо, що у міжнародній термінології місцеві податки і збори визначаються як локальні податки і є основою дохідної частини місцевих бюджетів більшості західних держав. Місцеві органи влади в багатьох країнах (США, Франція, Італія) наділені правом самостійно встановлювати місцеві податки та збори [2, с. 30].
Слід зазначити, що як таких місцевих податків і зборів, тобто тих, що запроваджуються місцевими органами влади, в країнах-учасницях ЄС запроваджується небагато. Це пов’язано з тим, що в переважній більшості цих країн до місцевих бюджетів надходить частка загальнодержавних податків. Так, характерним для цих країн є спрямування частки податку на додану вартість до бюджету території, на якій він був сплачений і т.ін. Якщо звернутися до показників надходжень саме місцевих податків і зборів у країнах-учасницях ЄС, то слід відмітити невелику їх питому вагу як у ВВП, так і у загальній сумі податкових надходжень (рис. 1).

Рис. 1. Показники питомої ваги місцевих податків і зборів у загальному обсязі податкових надходжень, ВВП країн Європейського Союзу
Виходячи з переліку місцевих податків і зборів, регламентованого статтею 10 Податкового кодексу України, можна назвати 5 джерел місцевих податків і зборів. При цьому до переліку віднесено податок на нерухоме майно. відмінне від земельної ділянки, який тільки запроваджено у 2013 році. Інші місцеві податки і збори не відрізняються високими показниками фіскальної ефективності. Так, збір за місця для паркування транспортних засобів через невеликий розмір та відсутність розвиненої інфраструктури не може бути надійним джерелом доходів; туристичний збір має обмежену дію, отже не може бути запроваджений на будь-якій території. Надходження збору за провадження деяких видів підприємницької діяльності та єдиного податку цілком залежать від розвитку підприємницької діяльності на визначеній території, тому вказані платежі більше фіскальне значення мають у бюджетах великих міст, стаючи абсолютно неефективними на територіях з низькими показниками розвитку малого бізнесу.
Отже, можна зробити висновок, що у світі не існує загально визначених правил щодо запровадження місцевих податків. Втім чітко простежується різниця між місцевими податками – такими, що запроваджуються місцевими органами влади та справляються до місцевих бюджетів, - та місцевим оподаткуванням – тобто платежами загальнодержавного характеру, які повністю або частково зараховуються до місцевих бюджетів.
Провідними серед місцевих податків стають майнові та екологічні. При цьому в окремих країнах відстежуються тенденції до прояву податкових стимулів розвитку підприємницької діяльності в межах реалізації регіональної податкової політики.
Отже, пошук шляхів збільшення обсягу місцевих податків і зборів повинен йти не лише в напряму простого збільшення платників податків та розширення бази оподаткування, а й у напрямку вибору таких податків і встановлення таких платників, які б забезпечували невеликі адміністративні витрати та ефективний податковий контроль при достатньому обсязі надходжень, що надасть можливість створити надійне джерело дохідної частини місцевих бюджетів. Дотримання цих вимог є запорукою створення міцної, стабільної системи місцевого оподаткування в Україні, яка сприятиме ефективній реалізації регіональної соціально-економічної політики та забезпечить фінансову стійкість регіонів.

Література:
1. Податковий кодекс України від 02.12.2010 №2755-VI із змінами і доповненнями // [Електроний ресурс] – Режим доступу: [http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2755-17].
2. Надьон Г.О., Харківський М.С. Перспективи розвитку системи місцевого оподаткування в Україні з урахуванням зарубіжного досвіду / Г.О. Надьон, М.С. Харківський // Часопис економічних реформ. – 2010. – №3. – С. 28-33.
Догори
Переглянути профіль користувача Відіслати приватне повідомлення
Показувати:   
Нова тема   Відповісти    Форум Дніпропетровської державної фінансової академії -> Фінансово-економічні чинники соціально-економічного розвитку країни та регіонів Ваш часовий пояс: GMT + 2 Години
Сторінка 1 з 1

 
Перейти до:  
Ви не можете писати нові повідомлення в цю тему
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі
Ви не можете редагувати ваші повідомлення у цьому форумі
Ви не можете видаляти ваші повідомлення у цьому форумі
Ви не можете голосувати у цьому форумі



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Вы можете бесплатно создать форум на MyBB2.ru
Український переклад © 2005-2006 Сергій Новосад