Форум Дніпропетровської державної фінансової академії
Форум присвячений вступу, навчанню, подіям яки відбуваються у Дніпропетровської державної фінансової академії, проведення Інтернет конференції, працевлаштуванню студентів академії, співпраці з партнерами.
Написане: понеділок березня 25, 2013 1:25 pm Тема повідомлення: Тараненко В.Є. ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ МІСЦЕВОГО ОПОДАТКУВАН...
ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ МІСЦЕВОГО ОПОДАТКУВАННЯ В УКРАЇНІ ТА ЙОГО ПРАВОВОГО РЕГЛАМЕНТУВАННЯ
Тараненко В.Є., к.е.н., доцент
Дніпропетровська державна фінансова
академія
В умовах децентралізації державних фінансів на перший план виходять питання забезпечення фінансовими ресурсами регіонів. І в цьому контексті традиційно розглядаються фіскальні способи наповнення місцевих бюджетів, з акцентом на місцевому оподаткуванні. Саме на місцеві податки і збори, які в Україні становлять систему місцевого оподаткування [1], науковцями та державними діячами покладається місія наповнення доходної частини місцевих бюджетів.
Зазначимо, що у міжнародній термінології місцеві податки і збори визначаються як локальні податки і є основою дохідної частини місцевих бюджетів більшості західних держав. Місцеві органи влади в багатьох країнах (США, Франція, Італія) наділені правом самостійно встановлювати місцеві податки та збори [2, с. 30].
Слід зазначити, що як таких місцевих податків і зборів, тобто тих, що запроваджуються місцевими органами влади, в країнах-учасницях ЄС запроваджується небагато. Це пов’язано з тим, що в переважній більшості цих країн до місцевих бюджетів надходить частка загальнодержавних податків. Так, характерним для цих країн є спрямування частки податку на додану вартість до бюджету території, на якій він був сплачений і т.ін. Якщо звернутися до показників надходжень саме місцевих податків і зборів у країнах-учасницях ЄС, то слід відмітити невелику їх питому вагу як у ВВП, так і у загальній сумі податкових надходжень (рис. 1).
Рис. 1. Показники питомої ваги місцевих податків і зборів у загальному обсязі податкових надходжень, ВВП країн Європейського Союзу
Виходячи з переліку місцевих податків і зборів, регламентованого статтею 10 Податкового кодексу України, можна назвати 5 джерел місцевих податків і зборів. При цьому до переліку віднесено податок на нерухоме майно. відмінне від земельної ділянки, який тільки запроваджено у 2013 році. Інші місцеві податки і збори не відрізняються високими показниками фіскальної ефективності. Так, збір за місця для паркування транспортних засобів через невеликий розмір та відсутність розвиненої інфраструктури не може бути надійним джерелом доходів; туристичний збір має обмежену дію, отже не може бути запроваджений на будь-якій території. Надходження збору за провадження деяких видів підприємницької діяльності та єдиного податку цілком залежать від розвитку підприємницької діяльності на визначеній території, тому вказані платежі більше фіскальне значення мають у бюджетах великих міст, стаючи абсолютно неефективними на територіях з низькими показниками розвитку малого бізнесу.
Отже, можна зробити висновок, що у світі не існує загально визначених правил щодо запровадження місцевих податків. Втім чітко простежується різниця між місцевими податками – такими, що запроваджуються місцевими органами влади та справляються до місцевих бюджетів, - та місцевим оподаткуванням – тобто платежами загальнодержавного характеру, які повністю або частково зараховуються до місцевих бюджетів.
Провідними серед місцевих податків стають майнові та екологічні. При цьому в окремих країнах відстежуються тенденції до прояву податкових стимулів розвитку підприємницької діяльності в межах реалізації регіональної податкової політики.
Отже, пошук шляхів збільшення обсягу місцевих податків і зборів повинен йти не лише в напряму простого збільшення платників податків та розширення бази оподаткування, а й у напрямку вибору таких податків і встановлення таких платників, які б забезпечували невеликі адміністративні витрати та ефективний податковий контроль при достатньому обсязі надходжень, що надасть можливість створити надійне джерело дохідної частини місцевих бюджетів. Дотримання цих вимог є запорукою створення міцної, стабільної системи місцевого оподаткування в Україні, яка сприятиме ефективній реалізації регіональної соціально-економічної політики та забезпечить фінансову стійкість регіонів.
Література:
1. Податковий кодекс України від 02.12.2010 №2755-VI із змінами і доповненнями // [Електроний ресурс] – Режим доступу: [http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2755-17].
2. Надьон Г.О., Харківський М.С. Перспективи розвитку системи місцевого оподаткування в Україні з урахуванням зарубіжного досвіду / Г.О. Надьон, М.С. Харківський // Часопис економічних реформ. – 2010. – №3. – С. 28-33.
Ви не можете писати нові повідомлення в цю тему Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі Ви не можете редагувати ваші повідомлення у цьому форумі Ви не можете видаляти ваші повідомлення у цьому форумі Ви не можете голосувати у цьому форумі