Форум Дніпропетровської державної фінансової академії
Форум присвячений вступу, навчанню, подіям яки відбуваються у Дніпропетровської державної фінансової академії, проведення Інтернет конференції, працевлаштуванню студентів академії, співпраці з партнерами.
Написане: четвер лютого 19, 2009 1:47 pm Тема повідомлення: Цвіла І.Ю. ФІНАНСОВА БЕЗПЕКА ДЕРЖАВИ ТА ЇЇ МІСЦЕ В ...
ФІНАНСОВА БЕЗПЕКА ДЕРЖАВИ ТА ЇЇ МІСЦЕ В УМОВАХ ГЛОБАЛІЗАЦІЇ
Цвіла І.Ю.
Криворізький економічний інститут Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана
blossomly@mail.ru
В сучасних умовах особливу роль відіграє система безпеки держави, зокрема — фінансової, як базової складової економічної безпеки країни. Це зумовлено лібералізацією зовнішньоекономічних зв'язків, посиленням фінансової глобалізації, послабленням державного контролю за розвитком грошово-кредитних відносин, зростанням міжнародної мобільності капіталу та особливо підвищенням значення валют них відносин і посиленням впливу валютної сфери на процеси, що відбуваються в реальному секторі економіки.
Забезпечення фінансової безпеки держави особливо актуально для країн з транзитивною економікою, в яких система державних фінансів не є досить стійкою. Передусім це стосується України.
Незважаючи на значну кількість публікацій, фундаментального пояснення категорії "фінансова безпека" так і не зроблено. Автор статті погоджується зі своєрідною позицією вітчизняних науковців В.Шлемка та І.Бінька, які розглядають фінансову без пеку як стан фінансової, грошово-кредитної, валютної, банківської, бюджет ної, податкової систем, який характеризується збалансованістю, стійкістю до внутрішніх і зовнішніх негативних впливів, здатністю забезпечити ефективне функціонування національної економічної системи та економічне зростання.
Необхідно зауважити, що, на думку автора, гарантування фінансової безпеки передбачає дуже багато елементів, зокрема і захищеність фінансових інтересів на всіх рівнях фінансових відносин, і певний рівень фінансової незалежності, стабільності і стійкості фінансової системи країни, і здатність фінансової системи держави забезпечити ефективне функціонування національної економічної системи, і стале економічне зростання. Все це потребує усунення наявних і потенційних загроз, котрі прийнято класифікувати як зовнішні і внутрішні.
Украй негативно на забезпеченні національної безпеки України позначається хибна практика щорічного несвоєчасного прийняття Державного бюджету. Тому важливо законодавчо чітко регламентувати процедуру підготовки та прийняття Державного бюджету і передбачити відповідальність посадових осіб за зрив бюджетного процесу.
Одним із най важливіших індикаторів фінансової без пеки є валютно-курсова політика дер жави. Валютний курс, здійснюючи вплив на торговельний і платіжний баланс, рівень зовнішньої заборгованості, темпи інфляції тощо, є вагомим компонентом економічної безпеки, зокрема її фінансової складової. Це потребує вдосконалення валютного законодавства та про ведення валютно-курсової політики, яка в змозі збалансувати реальний попит на іноземну валюту з її пропозицією, урівноважити торговельний баланс і рахунок, що відображає операції з капіталом, сприяти зростанню конкуренто спроможності українських товаровиробників на світових ринках, зниженню інфляції та нагромадженню валютних резервів.
Треба також зазначити, що вкрай загрозливих масштабів сягнуло вивезення за кордон українського капіталу і набуло масового некерованого характеру. Нині доцільно обмежити вивезення українського капіталу за кордон, за винятком реалізації проектів, що сприяють просуванню вітчизняних товарів та послуг на зовнішні ринки.
Важливим напрямом підвищення фінансової безпеки України є протидія доларизації грошової сфери нашої краї ни. Виходом із цієї ситуації могло б стати прийняття не щорічних, а п'ятирічних бюджетів, які б виступали гарантами незмінності бюджетної політики хоча б в середньостроковій перспективі.
Глобалізація економічного життя та інтернаціоналізація фінансових ринків зумовлюють актуальність протидії відмиванню коштів злочинного походження. Аналіз стану справ дає підстави зробити висновок, що державна політика протидії відмиванню коштів в Україні має проводитися за такими окремими напрямами:
1) недопущення відмивання кримінальних коштів, отриманих від наркобізнесу, незаконної торгівлі зброєю, людьми, фінансових махінацій, у т. ч. банківських шахрайств, обманів під час здійснення операцій з цінними паперами, розкрадання державних коштів, проведення тіньової приватизації;
2) запобігання тінізації економічного життя, в т. ч. приховуванню від надмірного оподаткування легально отриманих коштів.
Найочевиднішим негативом фінансової глобалізації для національних економік є зростання небезпеки перекидання на країну світових фінансових криз. Досвід останнього десятиліття показує, що в умовах глобалізації фінансові кризи, що ви никають в окремих країнах, нерідко набувають епідемічного характеру, заражуючи недугою інші країни. Зазначені загрози в сукупності здатні підірвати фінансовий суверенітет країни з невисоким рівнем економічного розвитку, до яких належить і Україна. Це означатиме залежність від світових фінансових донорів, фінансове підпорядкування розвиненим країнам. Тому потрібно підтримувати на високому рівні фінансову безпеку держави.
Проведений аналіз дає змогу дійти висновку про те, що вихід країни на світові фінансові ринки в умовах фінансової глобалізації є складним і небезпечним процесом. Тому кожен крок на цьому шляху має бути ретельно вивіреним. Це потребує підготовки кваліфікованих та обізнаних із світовим досвідом і правилами фінансистів на всіх рівнях, починаючи від фірми й закінчуючи центральними держав ними органами. Однак головна роль належить державі, її грамотній фінансовій політиці. І доки в Україні не буде забезпечена політична стабільність, важко очікувати стабільного економічного зростання та підвищення життєвого рівня населення. А в цьому і реалізуються заходи держави, спрямовані на забезпечення належної фінансової безпеки країни.
Написане: понеділок березня 09, 2009 1:49 am Тема повідомлення:
Чим загрожує монополізація окремих сфер економіки в Україні її фінансовій безпеці? І як цього можна уникнути в умовах завуальованої монополізації? Дякую.
Написане: вівторок березня 10, 2009 9:48 pm Тема повідомлення:
У сучасних умовах які фактори є більш загрозливими для фінансової безпеки України:
- внутрішні чи зовнішні,
- економічні чи політичні,
- макро- чи мікроекономічні?
Дякую
Написане: п'ятниця березня 20, 2009 7:01 pm Тема повідомлення:
Цитата:
Чим загрожує монополізація окремих сфер економіки в Україні її фінансовій безпеці? І як цього можна уникнути в умовах завуальованої монополізації? Дякую.
Монополізація будь-яких сфер економіки є дуже небезпечною і може призвести до негативних наслідків, зокрема позначитись на фінансовій безпеці держави. Для прикладу можна взяти таку значну загрозу фінансовій безпеці України, особливо актуальну в теперішній час, як інфляція. Головною причиною інфляції у капіталістичному світі є такий фактор, як монополізація економіки (зокрема, процеси монополістичного ціноутворення - встановлення максимально завищених і не вигідних для вітчизняних споживачів цін для одержання надприбутку).
На сьогодні також до процесу приватизації залучаються підприємства, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави. І одним із факторів, що необхідно враховувати при визначенні найбільш прийнятного варіанту приватизації підприємств, є надмірна монополізація ринку товарів, ускладнення щодо формування конкурентного середовища.
Завуальована (прихована) монополізація - це також негативний фактор для фінансової безпеки. Тому я вважаю, що уникнути тих загроз, які спричиняє взагалі монополізація економіки, за допомогою прихованої монополізації неможливо.
Написане: п'ятниця березня 20, 2009 7:13 pm Тема повідомлення:
Цитата:
Чи не було б доцільним доповнити визначення терміну "фінансова безпека держави" тезою про необхідність збалансування її зовнішньої політики?
Я вважаю, що визначення, яке надане в моїй роботі є дуже вдалим, так як воно включає в себе безпосередньо тезу щодо необхідності збалансування зовнішньої політики держави: тобто це стан різних економчних систем держави, "який характеризується збалансованістю, стійкістю до внутрішніх і зовнішніх негативних впливів". Збалансування зовнішньої політики,зокрема в контексті моєї роботи, передбачає захист саме від зовнішніх негативних впливів. Тому я вважаю, що надане визначення є повним.
Написане: п'ятниця березня 20, 2009 7:43 pm Тема повідомлення:
Цитата:
У сучасних умовах які фактори є більш загрозливими для фінансової безпеки України:
- внутрішні чи зовнішні,
- економічні чи політичні,
- макро- чи мікроекономічні?
Дякую
Зараз Україна знаходиться у стані економічної кризи, що значно послабило її фінансову безпеку. Що стосується економічних та політичних факторів-загроз, то у сучасних умовах перші випливають з других. Тобто політична нестабільність в нашій країні, постійні "політичні чвари" зумовлюють неможливість прийняття антикризового законодавства. І доки не буде забезпечена політична стабільність, не буде вирішено жодної економічної проблеми для підвищення рівня безпеки країни. Таким чином макроекономічні фактори максимально впливають на фінансову безпеку, тому що певні зміни на рівні окремих підприємств не в змозі глобально вплинути на стан економічних систем країни. Питання щодо внутрішніх та зовнішніх факторів можна розглядати з різних боків. Тобто економічна криза в Україні виникла внаслідок дії численних зовнішніх факторів. Але нездатність уряду країни законодавчо створити та реалізувати певні заходи для подолання кризових явищ в нашій державі вказує на те, що саме внутрішні фактори є визначними і найбільш вагомими в сучасних умовах. Адже не лише в Україні виникла криза. Вона охопила багато країн світу. І ці країни намагаються їй протистояти за допомогою ефективних заходів, тоді, коли в Україні навіть не затверджено антикризового законодавства.
Ви не можете писати нові повідомлення в цю тему Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі Ви не можете редагувати ваші повідомлення у цьому форумі Ви не можете видаляти ваші повідомлення у цьому форумі Ви не можете голосувати у цьому форумі