Форум Дніпропетровської державної фінансової академії
Форум присвячений вступу, навчанню, подіям яки відбуваються у Дніпропетровської державної фінансової академії, проведення Інтернет конференції, працевлаштуванню студентів академії, співпраці з партнерами.
ОЦІНКА ВНУТРІШНЬОРЕГІОНАЛЬНОЇ ДИФЕРЕНЦІАЦІЇ СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
Романюк В.В., головний спеціаліст, магістр
Головне управління економіки Донецької області, Магістратура державного управління Донецького національного технічного університету
romanychka@mail.ru
Характерними особливостями сучасного розвитку України є посилення міжрегіональної і внутрішньорегіональної соціально-економічної нерівномірності, підвищення рівня диспропорції в розвитку окремих регіонів, міст і районів, виникнення значних відзнак в галузевій структурі економічних систем різних регіонів. Така неоднорідність і незбалансованість економічного простору країни приводить до економічного домінування одних регіональних систем над іншими.
У зв'язку з вищезазначеним, особливої значимості в даний час набуває оцінка нерівномірності регіонального розвитку. Кабінет Міністрів України Постановою від 20 травня 2009 року № 476 «Про запровадження оцінки міжрегіональної і внутрішньорегіональної диференціації соціально-економічного розвитку регіонів» затвердив оцінку міжрегіональної і внутрішньорегіональної диференціації соціально-економічного розвитку регіонів і затвердив Методику проведення цієї оцінки. В Донецькій області за підсумками 2008 року була проведена оцінка внутрішньорегіональної диференціації. Результати свідчать про поглиблення диференціації соціально-економічного розвитку міст і районів області. Так, розрив за обсягом реалізованої продукції на одну особу між максимальним і мінімальним значенням в містах в 2008 році досяг 186,7 рази, в 2007 році – 158,7 рази, в районах: відповідно – 95,3 і 1215,1 рази. Дуже великий розрив спостерігається за обсягом виконаних будівельних робіт на одну особу: в містах в 2008 році – 253,2 рази, в 2007 році – 367,3 рази, в районах, відповідно – 96 разів і 123,9 рази. Співвідношення максимальної і мінімальної величини за обсягом інвестицій в основний капітал на одну особу збільшилось в містах з 13,9 рази в 2007 році до 17,6 рази в 2008 році, в районах, відповідно, з 99,3 до 199 разів; суми податків і зборів до Державного бюджету, мобілізованих ОДПС на одну особу зменшилось з 166,3 до 76,6 рази по містах, а по районах збільшилось з 37,8 до 61,9 рази. Визначальним показником, що характеризує соціально-економічний розвиток міст і районів області, є рівень життя населення, про який можна судити по середньомісячній заробітній платі, заборгованості з виплати заробітної плати, середньомісячному розміру пенсій. Так, полярні значення середньомісячної заробітної плати в області різняться в містах більше, ніж в 2 рази як в 2007, так і 2008 році, в районах це співвідношення зменшилось з 1,7 рази в 2007 році до 1,6 рази в 2008 році. Мінімальні та максимальні значення суми заборгованості з виплати заробітної плати на одного штатного працівника різняться у містах в 12 разів 2007 році та 15,5 рази в 2008 році, у районах, відповідно – 13,3 і 4,4 рази. Середньомісячний розмір пенсії різниться в містах в 2,1 рази в 2008 році, в 2007 – в 2 рази, в районах це співвідношення збільшилось з 1,33 до 1,36 рази.
Таким чином, аналіз результатів оцінки внутрішньорегіональної диференціації соціально-економічного розвитку міст і районів області показав, що найбільша територіальна асиметрія зафіксована в реальному секторі і інвестиційній діяльності. При цьому в 2008 році в порівнянні з 2007 роком ця диференціація посилюється. Низькі диспропорції спостерігалися в соціальному секторі і їх значення в 2008 році або не змінилося, або зменшилося. Основна причина диференціації – неоднорідність соціально-економічного простору міст і районів області: суттєва різниця економічного потенціалу, складу та обсягів природних ресурсів, щільності населення, наявності трудових ресурсів тощо. З метою запобігання поглибленню диференціації соціально-економічного розвитку регіону вважається за доцільне: – забезпечити виконання комплексу антикризових заходів, затверджених програмою діяльності КМУ «Подолання впливу світової фінансово-економічної кризи і поступальний розвиток» (постанова КМУ від 20.12.2008 №1107); – внести зміни до Закону України «Про стимулювання розвитку територій» в частині уточнення критеріїв визнання територій депресивними; – прискорити проведення адміністративно-територіальної реформи в Україні з реалізацією в Донецькій області пілотного проекту з впровадження адміністративно-територіальної реформи; – забезпечити удосконалення міжбюджетних відносин шляхом внесення змін до Бюджетного кодексу України, інших законодавчих актів та сприяти прийняттю Податкового кодексу України з метою зміцнення фінансової основи місцевого самоврядування.
Крім того, місцевим органам влади необхідно активізувати роботу по залученню інвестицій в економіку області і містам, в яких, за результатами оцінки, інвестиційна активність в 2008 році знаходилася на низькому рівні; узяти під суворий контроль стан виконання графіків погашення заборгованості по виплаті заробітної плати і недопущення нарахування нижче її мінімального рівня; при підготовці програм соціально-економічного розвитку на 2010 рік передбачити заходи направлені на пом'якшення внутрешньорегіональної диференціації на рівні соціально-економічного розвитку міст і районів. Неоднорідність економічного простору, яка склалася, робить значний негативний вплив на функціонування держави, на структуру і ефективність економіки області, стратегію і тактику соціально-економічної політики. Це приводить до збільшення числа депресивних міст і районів і наростанню міжрегіональних і внутрішньорегіональних протиріч. Звідси витікає, що диференціація регіонального економічного простору має важливе практичне значення.
Ви не можете писати нові повідомлення в цю тему Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі Ви не можете редагувати ваші повідомлення у цьому форумі Ви не можете видаляти ваші повідомлення у цьому форумі Ви не можете голосувати у цьому форумі