Форум Дніпропетровської державної фінансової академії
Форум присвячений вступу, навчанню, подіям яки відбуваються у Дніпропетровської державної фінансової академії, проведення Інтернет конференції, працевлаштуванню студентів академії, співпраці з партнерами.
Написане: середа березня 25, 2015 10:19 am Тема повідомлення: Гірман А.П. МАРКЕТИНГОВІ АСПЕКТИРИНКУ ОСВІТНІХ ПОСЛУГ
МАРКЕТИНГОВІ АСПЕКТИРИНКУ ОСВІТНІХ ПОСЛУГ
Гірман А.П.,к.політ.н., доцент
Дніпропетровська державна фінансова академія
Розвиток ринкових процесів в українському суспільстві в останні десятиліття привів до реального формування ринку освітніх послуг. У свою чергу, спочатку стихійно, а потім цілеспрямовано на ринку освітніх послуг почали застосовуватися маркетингові підходи.
Сьогодні можна говорити про те, що склалася і використовується достатньо цілісна концепція маркетингу освітніх послуг. Продавцями цих послуг є вузи, у тому числі і недержавні; потенційні споживачі – випускники шкіл та їх батьки. Активно використовуються в цій діяльності маркетингові дослідження; у ряді вузів вже створені спеціальні маркетингові підрозділи, що займаються як активним залученням абітурієнтів у вузи, так і «просуванням» підготовлених фахівців на робочі місця (наприклад, центри кар'єри і тому подібне).
Цікаво відзначити ту обставину, що активне просування маркетингових принципів в діяльності вузів з урахуванням поведінки молоді на освітньому ринку – справа зовсім непроста. Практика останніх10-15 років показує, що пущений на самоплив процес підготовки кадрів дає в довгостроковому плані негативні результати. Це знаходить вираження у надлишку спеціалістів «модних» професій при явній нестачі фахівців технічних професій і педагогів, а також робочих професій, дефіцит яких в різних регіонах складає від 50 до 60%. Неефективно витрачаються державні і особисті кошти на навчання, суспільство не отримує необхідні кадри, а випускники вимушені перепрофілюватися і працювати не за фахом.
Враховуючи все викладене, можна прийти до висновку про величезне значення і потенціал освітнього маркетингу. Адже цілком очевидно, що в маркетингу, концепція якого орієнтована на задоволення запитів споживача, попиту на ринку певних товарів і послуг, справа зовсім не обмежується простим задоволенням потреб.
Концепція маркетингу, як відомо, припускає і діяльність щодо активного формування попиту на ті або інші товари і послуги. Саме у цьому сьогодні основна проблема освітнього маркетингу. Мова повинна йти про вирішення складної проблеми формування попиту на освітні послуги в ситуації розузгодження потреб галузей економіки, з одного боку, і запитів молоді – з іншого.
Очевидно, що як основні напрями регулювання в освітній сфері необхідно виділити: прогнозування потреб господарства країни у фахівцях різного профілю; вивчення і аналіз потреб випускників шкіл, абітурієнтів в отриманні різних спеціальностей; ефективність організації навчального процесу, зокрема з урахуванням можливості подальшого працевлаштування (приміром, обміну студентами і фахівцями із зарубіжними країнами); забезпечення глибоких і конструктивних взаємозв'язків між вузами, їх випускниками і підприємствами, організаціями, куди вони прямуватимуть для трудової діяльності; визначення рівня і стану працевлаштування випускників вузів; урахування об'єктивних і суб'єктивних запитів і вимог роботодавців, що пред'являються випускникам.
Робота за рішенням названих проблем в Україні в даний час вже ведеться, особливо рядом передових вузів. Уточнимо, що при цьому як суб'єкти освітнього маркетингу виступають, по-перше, держава в цілому (у сенсі законодавчої бази, вживаних систем ліцензування і акредитації вузів, виділення бюджетних місць і ряд інших чинників). По-друге, регіональні органи управління, які також беруть участь в процесах ліцензування, просування на ринках відповідних регіонів потрібних фахівців, По-третє (і це головний суб'єкт), різні вузи, що готують фахівців різного профілю. По-четверте, підприємства, компанії,організації, всі інші споживачі послуг системи вищої освіти, які багато в чому і формують попит на фахівців того або іншого профілю.
Об'єктами освітнього маркетингу насамперед, природно, є випускники шкіл, абітурієнти, які обирають вуз і спеціальність. Проте, не тільки вони. Інший важливий об'єкт освітнього маркетингу – батьки випускників, що фінансують їх навчання. Третій об'єкт – школи і викладачі, роль яких в орієнтації школярів на певні професії також серйозна.
Тож наразі лише багатоаспектна діяльність щодо створення моделі взаємного пристосування ринку освітніх послуг і ринку праці надасть можливість кардинально поліпшити ситуацію. На макрорівні цю функцію перебирає на себе держава. Адже підвищення ефективності державного регулювання ринку освітніх послуг залежить від сукупності чинників: виконання законодавчо закріплених норм; перегляду податкового законодавства; усунення дублюючих і суперечливих положень різних законодавчих актів; вдосконалення системи міжбюджетних відносин і удосконалення методики обчислення освітніх нормативів.
Натомість на макрорівні чи не найважливішими є вивчення досвіду європейських країн, впровадження спеціальних курсів з розвитку кар'єри, розвиток співпраці з професійними агенціями та компаніями, об'єднання зусиль для проведення спільних заходів.
Ви не можете писати нові повідомлення в цю тему Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі Ви не можете редагувати ваші повідомлення у цьому форумі Ви не можете видаляти ваші повідомлення у цьому форумі Ви не можете голосувати у цьому форумі