Форум Дніпропетровської державної фінансової академії
Форум присвячений вступу, навчанню, подіям яки відбуваються у Дніпропетровської державної фінансової академії, проведення Інтернет конференції, працевлаштуванню студентів академії, співпраці з партнерами.
СТОВЛЕННЯ ГРОМАДЯНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА: ПРОБЕМИ ДІЯЛЬНОСТІ НЕДРЕРЖАВНИХ ОРГАНІЗАЦІЙ У СФЕРІ НАДАННЯ СОЦІАЛЬНИХ ПОСЛУГ
Горемикіна Ю.В., аспірант
Інститут демографії
та соціальних досліджень НАН України, j_19@rambleru.ru
За часи незалежності в Україні виникла система надання соціальних послуг, частиною якої є НДО (недержавні організації). Проте, надання соціальних послуг у нашій державі перебуває на початковому етапі свого розвитку і потребує подальшої адаптації до потреб населення.
На сьогодні оптимізувати систему надання соціальних послуг використання вже існуючих у нашій державі ресурсів і потенціалу НДО, які надають соціальні послуги у громаді. Недержавний сектор цілком спроможний взяти на себе значну частину функцій із надання соціальних послуг на місцевому рівні.
«Третій сектор» з усією сукупністю організацій, які його утворюють є важлививим інструментом будівництва громадянського суспільства. Ще з початку 90-х за цими організаціями закріпився термін «недержавні». Недержавні організації (НДО) – будь-які організації, які не є частиною державних структур. На практиці, особливо в контексті соціальної політики і соціальної роботи цей термін вживають для позначення громадських чи благодійних організацій.
Недержавні організації можуть забезпечити більш ефективну роботу з клієнтами. Крім того, недержавний сектор швидше реагує на зміни в соціальній політиці та в потребах громадян. Отже, українському суспільству потрібно навчитися не пригнічувати потенціал третього сектору, а використовувати його. Однак, використання можливостей громадських (та інших організацій третього сектору) видається не реалістичним без аналізу та вирішення основних проблем розвитку НДО на державному рівні. Особливої уваги у цьому контексті потребує розв’язання проблем недержавних надавачів соціальних послуг, оскільки цього вимагає шлях реформування системи соціальних послуг, який обрала Україна.
Не зважаючи на зростання своєї активності більшість недержавних організацій в Україні мають певні труднощі, пов'язані із виконннаям із своїх функцій : 1) відсутність регулярного фінансування; 2) недостатність відповідних навичок та кваліфікації у лідерів і працівників; 3) проблеми з навчанням та підвищенням кваліфікації працівників; 4) низька активність і низький рівень довіри до послуг НДО з боку громади; 5) недостатня відкритість влади й бажання співпрацювати з НДО.
Проведене Світовим банком опитування – 603 респондентів представників широкого спектру недержавних організацій фіксує низку важливих особливостей українських НДО [ 2, с. 23] : 1) найпоширенішим типом діяльності серед опитаних НДО є розробка та реалізація освітніх та навчальних програм; 2) значна кількість НДО діють на обласному і нижчому рівні і лише мала кількість – на загальнодержавному рівні (за даними Світового банку, діяльність близько 85 відсотків НДО України зосереджено на рівні міст, районів та областей, лише 1 з 10 організацій віднесла себе до загальнодержавних. 5 відсотків повідомили, що входять до міжнародної мережі НДО); 3) відмінності між приватнокорисними та суспільно корисними організаціями простежуються слабко; більшість опитаних НДО заявили про своє "несуворе та ліберальне ставлення до членства і його структури"; 4) близько 50 відсотків НДО не мають штату, який би працював на постійній основі; 5) головними джерелами фінансування членські внески, пожертви місцевих приватних підприємств і гранти міжнародних донорів; 6) серед головних проблем, що заважають розвитку і стабільності НДО, названо фінансові, за якими йдуть відсутність ефективної системи поінформування про проекти і програми та юридичні проблеми у зв’язку із законодавством у сфері НДО.
В Україні лише приблизно 30% недержавних організацій, які вирішують соціальні проблеми, отримують фінансову підтримку від органів влади (частка такого фінансування в їх загальному бюджеті становить від 9 до 11%). 10% – мають доходи від комерційної діяльності, наприклад соціального підприємництва. Частка доходів від такої діяльності складає в середньому 4% бюджету організації. [ 1]
Україна постала перед необхідністю широкого залучення НДО до надання соціальних послуг. Для реалізації такого соціально-важливого завдання держава повинна здійснити певні кроки, які б наблизили Україну до європейського соціального простору. Суть цих кроків вбачається у : 1) державному сприянні активному та пріоритетному розвитку послуг у громаді; 2) делегуванні державних повноважень у сфері надання соціальних послуг НДО; 3) розширенні обсягів соціального замовлення; 4) терміновому розв’язанні великої кількості законодавчих колізій, пов’язаних з діяльністю НДО та удосконаленні нормативно-правої бази; 5) запозичення міжнародного досвіду та схем співпраці НДО з волонтерами. Якщо дані кроки не будуть втілені в життя, це значно сповільнить і вірогідно навіть унеможливить подальший розвиток надання соціальних послуг недержавним сектором, оскільки вони відображають основні напрями «Концепції реформування соціальних послуг» і фактично є чітко визначеними перспективами розвитку соціальної сфери в найближчому майбутньому.
Література :
1. Лариса Сідєльнік Як залучити громадські організації до надання соціальних послуг. «Громадянське суспільство» No. 2(4)/2008
2. Сприяння реформі соціальних послуг в Україні. Контракт № CNTR 035289.
Ви не можете писати нові повідомлення в цю тему Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі Ви не можете редагувати ваші повідомлення у цьому форумі Ви не можете видаляти ваші повідомлення у цьому форумі Ви не можете голосувати у цьому форумі