Форум Дніпропетровської державної фінансової академії
Форум присвячений вступу, навчанню, подіям яки відбуваються у Дніпропетровської державної фінансової академії, проведення Інтернет конференції, працевлаштуванню студентів академії, співпраці з партнерами.
Написане: четвер березня 17, 2011 12:22 pm Тема повідомлення: Кушнір І.О., ПАРАДИГМА СУЧАСНОЇ КУЛЬТУРИ
ПАРАДИГМА СУЧАСНОЇ КУЛЬТУРИ
Кушнір І.О.
старший викладач кафедри гуманітарних дисциплін
Дніпропетровська державна фінансова академія
Не можна заперечувати, що поняття культури належить до фундаментальних понять в сучасному суспільстві. Культура як зміст і певна характеристика життєдіяльності людини та суспільства багатогранна. Як результат цього існує велика кількість її визначень у філософії. Залишивши поза увагою вузькоспеціальне використання терміну «культура», можна виділити не менше як три основних підходи.
Перший серед них – філософсько-антропологічний. Культура в цьому випадку сприймається як вираз людської природи. Вона виводиться з особливостей самої людини. Різноманітні риси культурного процесу безпосередньо зчитуються з людської натури. Культура при цьому оцінюється як феноменологія людини. Перше антропологічне трактовання феномена культури дав у 1871 році Е.Тейлор, який визначив культуру як сукупність знань, моралі, права, мистецтва, звичаїв і інших особливостей, притаманних людині як члену суспільства.
Другий підхід до культури – філософсько-історичний. Він претендує на те, щоб розкрити механізм народження, виникнення самої історії людства. Людина якимось незрозумілим шляхом робить стрибок від тварини до самої себе, від природи до історії. Ймовірно, якась якість в природі людини є незвичайною, вона радикально виключає «тваринність», вона й забезпечує рух людини від зграї в історичний простір. Філософський погляд на культуру був розвинутий І.Г.Гердером, який розглянув її у контексті еволюції. Для нього «філософія» людини відповідала роздумам про «освіту» людства і його переходу з «варварського» стану у «цивілізований». Зміст культури в цьому контексті – відмежування людського від тваринного.
Третій підхід до трактування культури – соціологічний. Культура тут трактується як фактор організації і утворення життя будь-якого суспільства. У кожному суспільстві (як і у кожному живому організмі) є певні культуроутворюючі сили, що спрямовують його життя за організованим, а не за хаотичним шляхом розвитку. Культурні цінності створюються самим суспільством, але вони потім і визначають розвиток всього суспільства в цілому, життя якого починає все більше залежати від вироблених ним цінностей. К.Юнг визначає культуру, як загальний і прийнятий спосіб мислення. Термін «культура» у соціологічному розумінні не містить у собі ніякої оцінки. Він відповідає образу життя будь-якого суспільства в цілому. У кожного суспільства є своя культура, і кожна людина культурна в тому розумінні, що приймає участь у тій або іншій культурі.
Найчастіше сучасні філософи-дослідники дають визначення культури, підкреслюючи або філософсько-антропологічну, або філософсько-історичну, або соціологічну природу даного феномена.
Ви не можете писати нові повідомлення в цю тему Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі Ви не можете редагувати ваші повідомлення у цьому форумі Ви не можете видаляти ваші повідомлення у цьому форумі Ви не можете голосувати у цьому форумі