Форум Дніпропетровської державної фінансової академії

Форум Дніпропетровської державної фінансової академії

Форум присвячений вступу, навчанню, подіям яки відбуваються у Дніпропетровської державної фінансової академії, проведення Інтернет конференції, працевлаштуванню студентів академії, співпраці з партнерами.
 
 ДопомогаДопомога   ПошукПошук   Список учасниківСписок учасників   ГрупиГрупи   ЗареєструватисьЗареєструватись 
 ПрофільПрофіль   Увійти, щоб переглянути приватні повідомленняУвійти, щоб переглянути приватні повідомлення   ВхідВхід 

Офіційний сайт академії
Підлісний М.М., МОЛОДІЖНА СУБКУЛЬТУРА ЯК ОБ’ЄКТ СОЦІАЛЬНО...

 
Цей форум закрито   Цю тему закрито    Форум Дніпропетровської державної фінансової академії -> ФОРМУВАННЯ ТА РЕАЛІЗАЦІЯ ПРІОРИТЕТНИХ НАПРЯМІВ СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ РЕГІОНІВ В УМОВАХ РЕФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ДЕРЖАВНИХ ФІНАНСІВ
Попередня тема :: Наступна тема  
Автор Повідомлення
nivmns_dsfа


   

З нами з: 25.03.10
Повідомлень: 810

ПовідомленняНаписане: четвер березня 22, 2012 2:04 pm    Тема повідомлення: Підлісний М.М., МОЛОДІЖНА СУБКУЛЬТУРА ЯК ОБ’ЄКТ СОЦІАЛЬНО... Відповісти цитуючи

МОЛОДІЖНА СУБКУЛЬТУРА ЯК ОБ’ЄКТ СОЦІАЛЬНО-ФІЛОСОФСЬКОГО АНАЛІЗУ

Підлісний М.М., к.ф.н., доцент
Дніпропетровської державної фінансової академії


Головною особливістю масової культури є те, що вона не утворює нових цінностей, а використовує надбання елітарної або народної культур, пристосовуючись до їх популярності.
Цікаві й різноманітні теоретичні праці останнім часом були розроблені цілим рядом авторів, зокрема З.В. Сікевич, Т.Б. Щепанською, С.І. Левіковою, Р.Я. Суртаєвим, Л.М. Сауленко [1].
Досить цінний матеріал у даному аспекті міститься в унікальній колективній праці російських учених «Социология молодёжи» Энциклопедический словарь. – М., 2008 [102, с 496], а також в колективній праці українських дослідників «Соціологічна енциклопедія». - К., 2008 [2].
Багатий фактичний матеріал, який характеризує молодіжну субкультуру, можна знайти у літературно-бібліографічних дослідженнях з використанням інтернет-ресурсів Дніпропетровської обласної бібліотеки для дітей за 2008 р. [3].
У науковий дискурс поняття «субкультура» було запроваджено на початку 30-х рр. XX ст. Т. Роззаком. Він визначив субкультуру як «систему культурних координат», яку створює соціальна спільнота для орієнтації в складному і суперечливому світі. У філософському і соціологічному лексиконі це поняття закріпилось завдяки зусиллям американських, англійських та італійських соціологів, які використовували його при вивченні різних молодіжних угруповань як політичної, так і неполітичної спрямованості (хіпі, панків, рокерів та ін.) [2].
Уперше термін «молодіжна субкультура» був використаний основоположником «соціології знання» К. Мангеймом, який описав її характерні риси і обґрунтував принципи її типологізації у книзі «Діагноз нашого часу» (1943) [5].
До 90-х років XX століття термін "субкультура" спеціально не виділявся у науковій вітчизняній літературі. Вперше він почав вживатися з виходом словника західної соціології і словника "нового" мислення - 50/50, який був задуманий як порівняльний аналіз понять, що увійшли до сучасного життя. [6] Це пояснювалося специфічним розумінням культури, характерним для тоталітарного режиму у колишньому СРСР, в якому підкреслювалося, що не існує різної субкультури, є лише єдина радянська культура і різні рівні залучення до неї.
Спочатку і в американській, і в англійській соціології (20-ті рр. XX ст.) домінувала традиція виділення переважно молодіжної субкультури. Причому за спрямованістю це була в основному кримінальна субкультура (А. Коен, Д. Маца, В. Міллер), тобто культура, що відрізнялася комплексом антиправових норм поведінки. Пізніше, у 60-ті рр., первинне розуміння субкультури трансформувалося. До неї почали відносити такі утворення (звичаї, норми, цінності), які характеризували специфічну світоглядну позицію і стиль життя не лише молоді, але й інших верств суспільства. Такі утворення мали свої інститути і відтворювали елементи субкультури (М. Брейк, Р. Швендтер). Так, осмислення ролі інтелігенції на піку розвитку науково-технічної революції в індустріально розвинених країнах привело до виділення менеджерів нового класу, який, здавалося, зумовлюватиме подальший розвиток суспільства (Т. Веблен, Б. Бернхейм). Ідея нового класу суспільства у 60-70-ті рр. пов'язувалася з інтелігенцією, яка, у свою чергу, розшаровувалася на неоконсервативну (Д. Белл, С. Ліпсет та ін.) і радикальну (А. Гоулднер), а також студентську молодь (Ч. Міллс, Г. Маркузе). Після бунту 60-х рр. молодь створювала численні студентські організації. Всі ці утворення відображали негативне ставлення до традиційних цінностей і соціального життя, особливо у країнах Західної Європи, Америці, Туреччині, Південній Кореї, Японії. На думку дослідників, такі утворення характеризують не стільки спільність соціально-економічного стану, скільки спільність світоглядних точок зору, зокрема ворожість до істеблішменту, некорумпованість, гуманістичні ідеали, а також протиправні фашистські погляди та дії. У Західній Європі цей комплекс ідей вилився, з одного боку, в рух «позапарламентської» опозиції, у різні інститути хіпі, а з іншого - у терористичні організації.
На рубежі 70-80-х рр. у західній соціології утвердилось розуміння субкультури як сукупності норм і цінностей, що не збігаються з загальноприйнятими, сприяють підтримці і розвитку стилю життя, що відрізняється від традиційного. В результаті накопичення емпіричного матеріалу і поглиблення теоретичних розробок з'явилися визначення субкультури як підсистеми цілісної системи культури суспільства; культури конкретного етносу; масової культури, що прагне до замкнутості; «згустку» цінностей, норм, ідеалів, до яких залучаються різні індивіди. Вказані субкультури західні соціологи і філософи розглядають як рівноправні, їх застосування в тому чи іншому випадку залежить від того, до якої наукової школи належать автори [8].
Типологізація молодіжних субкультур в Україні, на думку О.О. Якуби, ускладнюється кількома факторами. По-перше, підходи до цієї проблеми, що існують у західній науці, не можуть бути застосовані до українських молодіжних субкультур, тому що західні вчені виходили з досвіду діяльності неформальної молоді в умовах розвинутої демократії та стабільної економіки.
Російські вчені виділяють на пострадянському просторі такі типи субкультур за ціннісними орієнтаціями: романтико-ескапістські (хіпі, байкери, толкієністи); гедоністично-розважальні (мажори, рейвери, репери тощо); кримінальні (гопники, урла); анархо-нігілістичні чи радикально-деструктивні (панки, металісти, сатаністи тощо); за історичним критерієм: традиційні, що мають тривалу історію в країні (хіпі, панки, бітломани); нові, які виникли за останнє десятиріччя (толкієністи, уніформісти, металісти) [7].
Досить оригінальною виявилася типологія субкультур у рамках сучасних молодіжних рухів, запропонована Т.Ю. Латишевою на таких засадах: стилістична близькість, єдиний семіотичний простір і спільність символіки; єдина музична сцена; єдиний комунікативний простір, утворений у результаті спільності об'єктів інфраструктури (клубів, магазинів, журналів).
Підбиваючи підсумок, слід зазначити, що відповідно до того, як «споживання» суспільством альтернативних культур зростає, субкультури вливаються в основне русло, тому молодь для збереження своєї «інакшості» повинна постійно створювати для себе нову ідентичність. Але засоби мас-медіа так швидко забезпечують нас величезним масивом інформації, що нові субкультури поглинаються ними майже в самому зародку. Тому деякі дослідники вважають, що перенасиченість засобів масової інформації може знищити умови для існування субкультур як таких: адже за допомогою ЗМІ домінуюча культура майже миттєво «вбирає в себе» субкультуру, що виникає як щось нове, модне, альтернативне і т.п. Те, що колись належало альтернативним субкультурам, відроджується в головному культурному руслі.


Використана література

1. Синкевич З.В. Молодёжная культура: «за» и «против». – Л., 1990; Щепанская Т.Б. Символика молодёжной культури. – М., 1993; Левикова С.И. Молодёжная культура. – М., 2002; Суртаев В.Я. молодёжная культура. – 1999.; Якуба О. Молодіжний рух та їх базова типологізація // Незалежний культурологічний часопис. – 2002. - № 24, С 128 – 134.
2. Соціологічна енциклопедія (укладач В.Г.Городяненко. – К.; Академвидав, 2008.
3. Сучасні неформальні підліткові та молодіжні об’єднання. Ігрові субкультури. – Дніпропетровськ, 2008; Екстемальні субкультури. - Дніпропетровськ, 2008; Музикально – світоглядні субкультури. - Дніпропетровськ, 2008.
4. Ильин А.Н. Массовая культура и субкультура: общее и особенное // Социс. – 2010. - № 3. – С. 69-75; Латышева Т.В. Феномен молодёжной субкультуры: сущность, типы // Социс. – 2010. - № 6, С. 93-101.
5. Социология молодёжи, энциклопедический словарь. М.: Академия, 2008, С.496.
6. Победа Н.А. Социология культуры. – Одесса: Астропринт, 1997, С. 84.
7. Якуба Е.А. Молодіжні рухи та їх базова типологізація. – культурологічний часопис. – 2002. – « 24. С. 124-134.
Догори
Переглянути профіль користувача Відіслати приватне повідомлення
Показувати:   
Цей форум закрито   Цю тему закрито    Форум Дніпропетровської державної фінансової академії -> ФОРМУВАННЯ ТА РЕАЛІЗАЦІЯ ПРІОРИТЕТНИХ НАПРЯМІВ СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ РЕГІОНІВ В УМОВАХ РЕФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ДЕРЖАВНИХ ФІНАНСІВ Ваш часовий пояс: GMT + 2 Години
Сторінка 1 з 1

 
Перейти до:  
Ви не можете писати нові повідомлення в цю тему
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі
Ви не можете редагувати ваші повідомлення у цьому форумі
Ви не можете видаляти ваші повідомлення у цьому форумі
Ви не можете голосувати у цьому форумі



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Вы можете бесплатно создать форум на MyBB2.ru
Український переклад © 2005-2006 Сергій Новосад