Форум Дніпропетровської державної фінансової академії

Форум Дніпропетровської державної фінансової академії

Форум присвячений вступу, навчанню, подіям яки відбуваються у Дніпропетровської державної фінансової академії, проведення Інтернет конференції, працевлаштуванню студентів академії, співпраці з партнерами.
 
 ДопомогаДопомога   ПошукПошук   Список учасниківСписок учасників   ГрупиГрупи   ЗареєструватисьЗареєструватись 
 ПрофільПрофіль   Увійти, щоб переглянути приватні повідомленняУвійти, щоб переглянути приватні повідомлення   ВхідВхід 

Офіційний сайт академії
Гаєвський В.О., ДОСЛІДЖЕННЯ ГРОШОВО-КРЕДИТНОЇ ПОЛІТИКИ ...

 
Цей форум закрито   Цю тему закрито    Форум Дніпропетровської державної фінансової академії -> "Фінансове забезпечення соціально-економічного розвитку суспільства"
Попередня тема :: Наступна тема  
Автор Повідомлення
nivmns_dsfа


   

З нами з: 25.03.10
Повідомлень: 810

ПовідомленняНаписане: понеділок листопада 26, 2012 1:38 pm    Тема повідомлення: Гаєвський В.О., ДОСЛІДЖЕННЯ ГРОШОВО-КРЕДИТНОЇ ПОЛІТИКИ ... Відповісти цитуючи

Гаєвський В.О.
Вінницький фінансово-економічний університет

ДОСЛІДЖЕННЯ ГРОШОВО-КРЕДИТНОЇ ПОЛІТИКИ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ

Грошово-кредитна політика держави є основною складовою частиною загальної економічної політики держави, адже вона забезпечує регулювання пропозиції грошей, обмінного курсу, цінової стабільності та інших макроекономічних показників, що створюють умови економічного зростання держави. Особливо актуальним дослідження грошово-кредитної політики НБУ стає сьогодні, в умовах загрози нової хвилі фінансово-економічної кризи.
В сучасній економічній літературі існують різні погляди на зміст терміну “грошово-кредитна політика”. Зокрема, ряд науковців відзначають, що цей термін застарів, оскільки не відображає один з напрямків цієї політики, зокрема валютне регулювання. Так, Лютий І.О. зауважує, що весь регулятивний механізм центральних банків включає три складові: гроші та їх емісію, кредит та валютне регулювання. Тому внутрішню єдність цього (регулятивного) механізму, його моноспрямованість на підтримання пропозиції грошей на рівні, адекватному попиту на гроші, краще відбиває назва “монетарна політика” [1, с.28].
Незважаючи на це, в наукових джерелах в якості синонімів вживається два терміни – монетарна політика та грошово-кредитна політика. Найбільш повне визначення цих понять дає Пуховкіна М.Ф. та Мороз А.М.: це комплекс взаємозв’язаних, скоординованих на досягнення заздалегідь визначених соціально-економічних цілей, заходів щодо регулювання грошового ринку, які здійснює держава через центральний банк країни [4, с.22].
В даному визначенні дослідники виділили основний суб’єкт грошово-кредитної політики держави – центральний банк, яким в Україні виступає Національний банк України. Об’єктом, на який спрямована грошово-кредитна політика держави, виступає соціально-економічна сфера та грошовий ринок.
Серед основних стратегічних цілей грошово-кредитної політики виділяють: економічне зростання; високий рівень за¬йнятості; стабільний рівень цін; стабіль¬ність на фінансових ринках; стабільність процентних ставок; стабільний курс національної валюти [2, с.98].
Для досягнення вказаних цілей центральний банк може застосовувати різні інструменти відповідно до впливу зовнішньо- та внутрішньополітичних чинників. Так, протягом останніх років грошово-кредитна політика НБУ значно відрізнялася і змінювалася в динаміці. Значною мірою це пов’язано з тим, що 2009 рік був кризовим роком для української економіки, а 2010-2011 роки – роками виходу з кризи.
З метою зменшення негативного впливу фінансової кризи на діяльність банків та сприяння стабілізації роботи банків в 2009 році Нацбанком України були прийняті рішення щодо пролонгації строку дії кредитів рефінансування на загальну суму близько 2 млрд. грн.
З метою вдосконалення механізмів регулювання ліквідності банків НБУ з 6 червня 2009 р. запровадив нові нормативні акти, які передбачали розмежування функцій з регулювання грошово-кредитного ринку через традиційні монетарні інструменти, механізми та функції з кредитної підтримки банків, які проходять процедури фінансового оздоровлення.
Адекватно до макроекономічної ситуації регулювалася вартість грошей на ринку. Процентна політика спрямовувалася на стимулювання повернення вкладів у банки. З 15 червня 2009 року знизив розмір облікової ставки з 12% до 11%. Одночасно були знижені ставки за кредитами овернайт – до 16% (під забезпечення державними облігаціями) та 18% (без забезпечення) з 18% та 20% відповідно.
У 2010 році функціонування банківської системи відбувалося в умовах профіциту ліквідності, формування якого значною мірою здійснювалося через дію операцій Національного банку України з купівлі іноземної валюти для поповнення міжнародних резервів.
З метою забезпечення рівноваги на грошово-кредитному ринку в 2010 році Нацбанк постійно проводив мобілізаційні операції, загальний обсяг яких становив 248,1 млрд. грн.; здійснював операції з двостороннього котирування та продажу держоблігацій; посилив вимоги з формування банками обов’язкових резервів у частині перерахування їх повного обсягу на окремий рахунок у НБУ.
З огляду на закріплення позитивних тенденцій щодо зниження інфляційного тиску та стійкого домінування пропозиції над попитом на валютному ринку з середини ІІ кварталу 2010 року НБУ почав проводити більш м’яку грошово-кредитну політику. Однак прискорення цінової динаміки, яке було в серпні-вересні 2010 року, а також зміна ситуації на валютному ринку змусили Національний банк України проводити більш стриману грошово-кредитну політику [3].
У 2011 році, особливо в ІІ півріччі, спостерігалося підвищення попиту на валюту, що призвело до збільшення доларизації економіки, яка спостерагіється ще й досі. У цей період Національний банк своєчасно вживав превентивні заходи і вдався до проведення жорсткої грошово-кредитної політики.
На сьогодні в економічних та політичних колах існують різні погляди щодо можливих подальших кроків НБУ. Однозначним є те, що сьогодні слід розширити інструментарій забезпечення макроекономічної стабільності.
Значні девальваційні ризики вимагають удосконалення та диверсифікації інструментів підтримання валютно-курсової стабільності. Це вимагатиме: зберегти та зміцнити адміністративні важелі регулювання валютного ринку, які можуть застосовуватися для нівелювання впливу спекулятивних та ажіотажних мотивів учасників ринку, впровадити інструменти залучення до економічного обороту готівкових валютних заощаджень населення – через застосування валютних сертифікатів НБУ, підвищення вигідності валютних депозитів, програми амністії капіталів тощо. Важливим є посилення економічних важелів залучення капіталів в країну та запровадження податку на міжнародні спекулятивні трансакції [5].
В цілому, релевантною є зміна грошово-кредитної політики на більш жорстку і послідовну, а саме: 1) зниження ставки рефінансування комерційних банків на 5 – 6 %, що зробить кредити більш доступними. Для рефінансування банків можна використовувати частину золотовалютних резервів держави; 2) запровадження адміністративного регулювання процентних ставок задля запобігання корупції й зловживань, встановлення банківської маржі по операціях за кредитом, який виділяє держава, на рівні 2 – 3 %; 3) виконання Національним банком функції «кредитора останньої надії» та забезпечення рефінансування вибірково, залежно від вкладу банку в розвиток економіки країни; 4) реальне прив’язування монетарної політики до попиту підприємств, тобто збільшення долі рефінансування банків під виробничі векселі; 5) здійснення націоналізації активів проблемних банків. Для цього можна створити державну компанію з повернення активів; 6) запровадження контролю над зовнішнім боргом приватного сектору (банківського та корпоративного) і зіставлення з можливостями його погашення.
Основними результатами такої монетарної політики, що свідчитимуть про її ефективність, буде зниження інфляції й забезпечення при цьому умов для стабільного функціонування фінансової системи, підтримання курсу національної валюти, його стійкості та забезпечення стабільного функціонування банківської системи і підвищення довіри до неї.

Література: 1. Лютий І.О. Грошово-кредитна політика в Умовах перехідної економіки. Монографія - К.: АТІКА - 2009. – 403 с.; 2. Панчишин С. Макроекономіка: Навч. Посібник. Вид. 2-ге, стереотипне. К.: Либідь, 2002. - 616 с.; 3. Річний звіт НБУ [Електронний ресурс]. – Режим доступу: bank.gov.ua/doccatalog/document?id=77106; 4. Центральний банк та грошово-кредитна політика / А. М. Мороз, М. Ф. Пуховкіна, М. І. Савлук та ін.; За ред. д-ра екон. наук, проф. А. М. Мороза і канд. екон. наук, доц. М. Ф. Пуховкіної. — К.: КНЕУ, 2005. — 556 с.; 5. Щодо пріоритетних завдань економічної політики України в 2012 році. Аналітична записка [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.niss.gov.ua/articles/727/
Догори
Переглянути профіль користувача Відіслати приватне повідомлення
Показувати:   
Цей форум закрито   Цю тему закрито    Форум Дніпропетровської державної фінансової академії -> "Фінансове забезпечення соціально-економічного розвитку суспільства" Ваш часовий пояс: GMT + 2 Години
Сторінка 1 з 1

 
Перейти до:  
Ви не можете писати нові повідомлення в цю тему
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі
Ви не можете редагувати ваші повідомлення у цьому форумі
Ви не можете видаляти ваші повідомлення у цьому форумі
Ви не можете голосувати у цьому форумі



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Вы можете бесплатно создать форум на MyBB2.ru
Український переклад © 2005-2006 Сергій Новосад