Форум Дніпропетровської державної фінансової академії

Форум Дніпропетровської державної фінансової академії

Форум присвячений вступу, навчанню, подіям яки відбуваються у Дніпропетровської державної фінансової академії, проведення Інтернет конференції, працевлаштуванню студентів академії, співпраці з партнерами.
 
 ДопомогаДопомога   ПошукПошук   Список учасниківСписок учасників   ГрупиГрупи   ЗареєструватисьЗареєструватись 
 ПрофільПрофіль   Увійти, щоб переглянути приватні повідомленняУвійти, щоб переглянути приватні повідомлення   ВхідВхід 

Офіційний сайт академії
Григораш О.В., ЕФЕКТИВНІСТЬ ЦІЛЬОВИХ ПРОГРАМ РОЗВИТКУ ...

 
Цей форум закрито   Цю тему закрито    Форум Дніпропетровської державної фінансової академії -> "Фінансове забезпечення соціально-економічного розвитку суспільства"
Попередня тема :: Наступна тема  
Автор Повідомлення
nivmns_dsfа


   

З нами з: 25.03.10
Повідомлень: 810

ПовідомленняНаписане: понеділок листопада 26, 2012 1:48 pm    Тема повідомлення: Григораш О.В., ЕФЕКТИВНІСТЬ ЦІЛЬОВИХ ПРОГРАМ РОЗВИТКУ ... Відповісти цитуючи

Григораш О.В.
Дніпропетровська державна фінансова академія

ЕФЕКТИВНІСТЬ ЦІЛЬОВИХ ПРОГРАМ РОЗВИТКУ МАЛОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА

Мале підприємництво - цілком самостійна і найбільш типова форма організації економічного життя суспільства зі своїми особливостями, перевагами і недоліками, закономірностями розвитку.
Але сьогодні збільшення кількості МП веде до зменшення чисельності працюючих на 1 підприємстві як у Дніпропетровській області, так і в Україні. У зв’язку з цим виникає питання, навіщо збільшувати кількість підприємств, коли нема результатів їхньої діяльності: рентабельність відсутня, а частка продукції МП у обсязі реалізованої промислової продукції має тенденцію до зменшення.
Для проведення досліджень були розроблені моделі залежності кількості МП по різним галузям промисловості і часткою продукції цих підприємств у обсязі реалізованої продукції. Використання ЕСМ показало, що зв’язок між кількістю МП і часткою продукції МП у обсязі реалізованої продукції має від’ємне значення.
Тим не менше, усі галузі, в яких функціонує МП, підтримуються за рахунок функціонування регіональних програм, що згідно [1] функціонують на засадах програмно-цільового планування.

Таблиця 1
Аналіз спільних і відмінних рис визначення мети
при застосуванні ПЦМ і методики SMART
Критерій Особливості встановлення мети Причини відмінності
У ПЦМ При застосуванні SMART
1 Може бути неконкретна і тільки визначати напрям руху Конкретна (включає одиниці виміру) Згідно ПЦМ застосовується системний підхід. Мета декомпозується на завдання і показники оцінки, які і забезпечують виконання задач по конкретизації
2 Може бути якісною (не вимірюваною) Вимірювана Згідно ПЦМ для вимірювання використовуються показники
3 Досяжна Досяжна Відмінностей нема
4 Реалістична Реалістична Згідно ПЦМ мета повинна бути амбітною. Реалістичність досягається за допомогою декомпозиції мети на завдання
5 Невизначена в часі Визначена у часі Визначеність у часі досягається декомпозицією на завдання

Як відомо, мета має формулюватися коротко, ясно і відображати основний зміст її здійснення. Підхід до формулювання мети розкрито у методиці SMART [3]. Однак, оскільки при застосуванні ПЦМ мета декомпозується на конкретні завдання, підходи до її визначення відрізняються від запропонованих у методиці SMART. Аналіз спільних і відмінних рис визначення мети при застосуванні ПЦМ і методики SMART [4] представлено в табл. 1.
Такого підходу до визначення мети якраз і бракує в «Програмі розвитку малого підприємництва у Дніпропетровській області на 2011 – 2012 рр.» (табл. 2) [2].
Таблиця 2
Рекомендації щодо формулювання мети і завдань Програми розвитку малого підприємництва у Дніпропетровській області на 2011 – 2012 рр.

Мета
Сформульована у програмі Рекомендоване формулювання
Метою Програми є створення належних умов для реалізації конституційного права мешканців області на підприємницьку діяльність, підвищення добробуту громадян Дніпропетровщини шляхом розвитку малого і середнього бізнесу та сприяння насиченню регіонального ринку високоякісними товарами й послугами від діяльності підприємництва, а також спрямування дій місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, суб’єктів господарювання, громадських об’єднань підприємців, установ ринкової інфраструктури на розв’язання актуальних проблем, що стримують розвиток приватної ініціативи, та формування і впровадження ефективної державно-громадської системи підтримки й захисту підприємництва. Підвищення ефективності МП у Дніпропетровській області

Завдання
Сформульовані у програмі завдання Рекомендовані завдання
1. Упорядкування нормативного регулювання підприємницької діяльності;
2. Фінансово-кредитна та інвестиційна підтримка;
3. Ресурсне та інформаційне забезпечення, формування інфраструктури підтримки підприємництва;
4. Цільові проекти і підпрограми.
1. Запровадити механізм гнучкого оподаткування для МП (виходячи з галузі, де започатковано МП).
2. Запровадити механізм отримання МП кредитів на вигідних умовах.
3. Запровадити стимули для МП, які працюють у наукомістких секторах економіки.

Нечітке визначення мети призводить до спотворення завдань, які ні до чого не ведуть і взагалі суперечать ідеології ПЦМ - фінансування цілі, а не установ (наприклад, завдання програми 1, 3).
Слід наголосити, що головним показником виступає показник якості, тільки він є тим індикатором відповіді на питання – чи досягнута мета?
Затверджені і рекомендовані показники якості програми розвитку малого підприємництва (МП) у Дніпропетровській області на 2011 – 2012 рр. представлено у табл. 3.
Таблиця 3
Показники якості програми розвитку МП

Затверджені Рекомендовані
Збільшення:
1. Кількості малих підприємств на 3,0%;
2. Чисельності працюючих на 2,8%;
3. Фізичних осіб-підприємців на 1,0%;
4. Частки прибуткових підприємств до 65,2%;
5. Кількості об’єктів інфраструктури підтримки підприємництва в середньому на 1%;
6. Чисельності висококваліфікованих фахівців серед суб’єктів господарювання;
7. Прискорення розвитку підприємництва та підвищення його конкурентоздатності. 1. Частка продукції МП в обсязі реалізованої регіоном продукції, %
2. Рівень зайнятості населення, %
3. Рівень безробіття, %
4. Часта наукоємних підприємств у загальній кількості, %
5. Частка підприємців, задоволених створеними умовами розвитку МП, %

Аналізуючи затверджені показники, можна стверджувати, що 1-3, 5, 6 не відповідають вимогам до формулювання якісних показників. Останній показник (7) взагалі носить характер лозунгу. Статистичної звітності за показниками 5-7 взагалі не ведеться. Серед затверджених показників якісним є тільки частка прибуткових підприємств (%). Але цей показник, на наш погляд, не є об’єктивним, оскільки МП зацікавлене у зменшенні податку на прибуток. Аналізуючи статистичну звітність розвитку МП, можна бачити, що більшість із них є збитковими, тоді виникає питання – навіщо вони працюють?
Рекомендовані показники повністю відповідають вимогам ПЦМ до якісних показників і їх можна отримати з офіційної статистичної звітності. Але, використання рекомендованих показників, теж не завжди робить можливим здійснення об’єктивної оцінки ефективності досягнення мети програми, що є наслідком суттєвого коливання економічних і соціальних показників у часі. В такому разі висновок буде залежати від того, на мінімум чи максимум коливання якісного показника прийдеться оцінка.

Література: 1. Закон України «Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні» від 22.03.2012 № 4618-VI. 2. Програма розвитку малого підприємництва в Дніпропетровській області на 2009 – 2010 роки (від 10.06.2009 № 550-19/V). 3. Друкер Питер. Эффективное управление. - М.: Издательско-торговый дом «Гранд», 2003. – 280 с. 4. Гордієнко В.О. Удосконалення системи управління місцевими бюджетами за допомогою ПЦМ на прикладі м. Дніпропетровська // Вісник ДДФА. Економічні науки: Наук.–теорет. журнал. - Дніпропетровськ: ДДФА. – 2010. - № 1 (23). – С. 134 – 139.
Догори
Переглянути профіль користувача Відіслати приватне повідомлення
Показувати:   
Цей форум закрито   Цю тему закрито    Форум Дніпропетровської державної фінансової академії -> "Фінансове забезпечення соціально-економічного розвитку суспільства" Ваш часовий пояс: GMT + 2 Години
Сторінка 1 з 1

 
Перейти до:  
Ви не можете писати нові повідомлення в цю тему
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі
Ви не можете редагувати ваші повідомлення у цьому форумі
Ви не можете видаляти ваші повідомлення у цьому форумі
Ви не можете голосувати у цьому форумі



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Вы можете бесплатно создать форум на MyBB2.ru
Український переклад © 2005-2006 Сергій Новосад