Форум Дніпропетровської державної фінансової академії

Форум Дніпропетровської державної фінансової академії

Форум присвячений вступу, навчанню, подіям яки відбуваються у Дніпропетровської державної фінансової академії, проведення Інтернет конференції, працевлаштуванню студентів академії, співпраці з партнерами.
 
 ДопомогаДопомога   ПошукПошук   Список учасниківСписок учасників   ГрупиГрупи   ЗареєструватисьЗареєструватись 
 ПрофільПрофіль   Увійти, щоб переглянути приватні повідомленняУвійти, щоб переглянути приватні повідомлення   ВхідВхід 

Офіційний сайт академії
Столяр Л.А., СИСТЕМА ОПОДАТКУВАННЯ ПІДПРИЄМСТВ В УКРАЇНІ...

 
Цей форум закрито   Цю тему закрито    Форум Дніпропетровської державної фінансової академії -> "Фінансове забезпечення соціально-економічного розвитку суспільства"
Попередня тема :: Наступна тема  
Автор Повідомлення
nivmns_dsfа


   

З нами з: 25.03.10
Повідомлень: 810

ПовідомленняНаписане: понеділок листопада 26, 2012 1:50 pm    Тема повідомлення: Столяр Л.А., СИСТЕМА ОПОДАТКУВАННЯ ПІДПРИЄМСТВ В УКРАЇНІ... Відповісти цитуючи

Столяр Л.А.
Вінницький фінансово-економічний університет

СИСТЕМА ОПОДАТКУВАННЯ ПІДПРИЄМСТВ В УКРАЇНІ ТА ЇЇ УДОСКОНАЛЕННЯ

Сучасний етап соціально-економічного розвитку в Україні характеризується проведенням кардинальних реформ в основних сферах державної політики. Одним з напрямків таких реформ стало вдосконалення податкової політики. Разом з тим, з прийняттям Податкового кодексу України ще не вирішені всі проблеми відносин між державою та підприємствами як платниками відносин. Тому сьогодні особливо актуальним залишається дослідження сучасної системи оподаткування підприємств та розгляд можливих напрямків її удосконалення.
Про актуальність цих питань свідчить також те, що значна кількість науковців та практиків-податківців постійно працюють над удосконаленням системи оподаткування підприємств, оскільки саме підприємства є важливими і перспективними платниками податків і в той же час саме підприємства несуть сьогодні значне податкове навантаження. Зокрема, питання вдосконалення системи оподаткування суб’єктів господарювання знайшли відображення в працях В. Андрущенка, О. Василика, О. Данілова, В. Завгороднього, А.Крисоватого, М. Кучерявенка, І. Луніну, В. Опаріна, А.Соколовську, В.Суторміну, В. Федосова, О. Чернявського, Л.Шаблисту, С. Юрія та ін. Але пошук шляхів оптимізації системи оподаткування підприємств залишається завжди актуальним і важливим.
Сутність, структура і роль системи оподаткування визначаються податковою політикою, що є виключним правом держави, яка проводить її в країні самостійно, відповідно до завдань соціально-економічного розвитку. Система оподаткування – це сукупність податків, що сплачуються до бюджетів і державних цільових фондів у встановленому законами України порядку, а також права, обов'язки й відповідальність платників [3, с.78].
Суттєвими умовами оподаткування, що характеризують податкову систему в цілому, є: порядок встановлення і введення в дію податків; види податків; права та обов'язки платників податків; порядок розподілу податків між бюджетами різних рівнів; відповідальність учасників податкових відносин [5, с.56].
Загалом з самого початку побудови податкової системи України Закон України «Про систему оподаткування» від 25 липня 1991 року № 1251-XII був фіскально орієнтований. Податкова система почала набувати конфіскаційного характеру. Сучасна податкова система позбавлена стимулюючої основи, яка в нинішніх умовах розвитку повинна розкриватися у взаємозв’язку усіх основних функцій оподаткування [7, с.186].
Можна виділити дві основні системи оподаткування юридичних осіб в Україні: загальна та спрощена.
Загальна система оподаткування в Україні визначається Податковим кодексом, в якому дано перелік податків, зборів, внесків, обов’язкових платежів: податок на додану вартість, податок на прибуток підприємств, податок на доходи фізичних осіб, плата за землю, збір на спеціальне використання природних ресурсів, єдиний соціальний внесок. Крім того, в залежності від виду діяльності, сплачуються ще наступні податки: акцизний збір; митні збори; рентні платежі; екологічний податок; збір за першу реєстрацію транспортного засобу; місцеві податки (туристичний збір, збір за право паркування, податок на нерухоме майно, тощо).
Ще однією системою оподаткування юридичних осіб є спрощена система. Вже сама назва системи свідчить про мету її запровадження – спрощення ведення обліку та оподаткування. Відповідно, це створює стимулюючий вплив на суб’єктів підприємницької діяльності.
Загальний стимулюючий ефект єдиного податку, що лежить в основі спрощеної системи оподаткування підприємницької діяльності, пов’язаний з такими його перевагами:
1. Звільнення від сплати багатьох податків і зборів.
2. Спрощений податковий облік. Переваги в податково-обліковій сфері стосуються відразу декількох аспектів. По-перше, звільнення від сплати низки податків і зборів автоматично дає право спрощенцям не подавати відповідних декларацій. По - друге, облік доходів і витрат у цілому труднощів не викликає. Тут повною мірою простежується «спрощений» характер системи оподаткування, що розглядається. Власне, у всіх єдинників даний облік зводиться до ведення Книги обліку доходів і витрат (реєструється в податковій інспекції). По - третє, високий ступінь прогнозованості підсумкової суми податкових зобов'язань. Юридичним особам для розрахунку розміру єдиного податку достатньо фактичну суму коштів, одержану від реалізації товарів (робіт, послуг), помножити на обрану ставку. По-четверте, об'єкт оподаткування в юридичних осіб (виручка) сформульовано значно справедливіше, ніж оподатковуваний прибуток [4].
На сьогодні Податковий кодекс тимчасово зберіг спрощену систему оподатковування. Однак із 2011 року змінилася структура платежів для підприємств-спрощенців. На сьогодні спрощена система оподаткування звільняє суб’єкти підприємницької діяльності від сплати ряду податків, зокрема: прибуткового податку та податку на землю. Такою системою можуть скористатися підприємці, які забезпечують роботою не більше 10 осіб та річний обсяг виручки яких не перевищує півмільйона гривень.
Позитивним напрямком податкової реформи стало також зменшення ставки податку на прибуток з 2011 року із 25 до 19%, потім адекватно з 2014 року до 18%, а потім до 17%. Податок на додану вартість з 2014 року знизиться із 20 до 17%.
Але одночасне зниження ставок податку на прибуток підприємств та ПДВ (до кінцевих значень) призведе до падіння доходів державного бюджету. У Податковому кодексі не обумовлено компенсаційні джерела, які дозволили б покрити втрату доходів.
Сумнівним, також, з точки зору доцільності та ефективності є положення стосовно зниження ставки ПДВ. Даний податок є одним з непрямих податків, тому фактичним суб’єктом оподаткування є кінцевий споживач, а не підприємство, що його сплачує. Таким чином, зниження ставки ПДВ до 17% в умовах гострого дефіциту ресурсів не є оптимальним з точки зору економічної ефективності.
До позитивів Податкового кодексу варто віднести те, що запроваджено принцип правомірності рішень платника податку, визначено вичерпний перелік повноважень податкових органів, який не може бути розширений, введено ризикоорієнтовану систему податкового контролю, за якою кількість перевірок буде мінімальною, а платників з бездоганною податковою історією не перевірятимуть. Розширено права платників податків на оскарження, зменшено термін розгляду апеляції платників тощо.
Також Кодексом запроваджено автоматичне відшкодування податку на додану вартість. При цьому, якщо держава несвоєчасно відшкодує податок на додану вартість, то до неї застосовуються штрафні санкції в розмірі облікової ставки НБУ.
Серед неврегульованих в Податковому кодексі залишається питання спрощеної системи оподаткування та звітності через дискусії між урядовцями та підприємцями щодо застосування фізичними особами-підприємцями касових апаратів та сплату ними єдиного соціального внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.
Література: 1. Податковий кодекс України від 2 грудня 2010 року №2755-VI зі змінами та доповненнями від 01 січня 2011 року; 2. Вахновська Н.А. Податковий кодекс в контексті реформування податкової системи України // Економічний форум. – 2011. – Вип. 1. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Ekfor/2011_1/23.pdf; 3. Копєйчиков В.В. Правознавство. - К.: Юрінком Інтер, 2006. - 748 с.; 4. Лановенко Н.В. Переваги спрощеної системи оподаткування [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://udau.edu.ua/library.php?pid=1061; 5. Мацелик, М. О. Фінансове право : навч. посіб. / М. О. Мацелик, Т. О. Мацелик, В. А. Пригоцький ; за ред. В.К. Шкарупи. - К. : Знання, 2011. - 815 с.; 6. Прогнозування податкових надходжень в контексті Податкового кодексу України [Текст] / Ю. М. Воробйов, Л. З. Сітшаєва // Науковий вісник: фінанси, банки, інвестиції : наук.-практ. журнал. - 2010. - N 4. - С. 13-23.; 7. Шкарупа О.В., Романченко А.В. Аналіз проблем та напрямків удосконалення системи оподаткування в Україні // Механізм регулювання економіки. – 2010. – № 1. – С. 185-191.
Догори
Переглянути профіль користувача Відіслати приватне повідомлення
Показувати:   
Цей форум закрито   Цю тему закрито    Форум Дніпропетровської державної фінансової академії -> "Фінансове забезпечення соціально-економічного розвитку суспільства" Ваш часовий пояс: GMT + 2 Години
Сторінка 1 з 1

 
Перейти до:  
Ви не можете писати нові повідомлення в цю тему
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі
Ви не можете редагувати ваші повідомлення у цьому форумі
Ви не можете видаляти ваші повідомлення у цьому форумі
Ви не можете голосувати у цьому форумі



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Вы можете бесплатно создать форум на MyBB2.ru
Український переклад © 2005-2006 Сергій Новосад