Форум Дніпропетровської державної фінансової академії
Форум присвячений вступу, навчанню, подіям яки відбуваються у Дніпропетровської державної фінансової академії, проведення Інтернет конференції, працевлаштуванню студентів академії, співпраці з партнерами.
Тараненко В.Є., к.е.н.,
Дніпропетровська державна фінансова академія
Мунько А.Ю.,
головне фінансовеуправління Дніпропетровської
облдержадміністрації
ПРОГНОЗУВАННЯ НАДХОДЖЕНЬ ПОДАТКІВ ДО МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ ЯК СПОСІБ ОЦІНКИ ФІНАНСОВИХ МОЖЛИВОСТЕЙ РЕГІОНУ
Досвід регіонів розвинених держав показує, що прогнозування відіграє дуже важливу роль і у бюджетному механізмі, адже рівень формування місцевих бюджетів є водночас і умовою, і результатом соціально-економічного розвитку територій.
Важливим чинником стабілізації економічної ситуації в країні має стати ефективний процес формування дохідної частини місцевих бюджетів, що повинен базуватися на максимально точній та науково-обґрунтованій оцінці надходжень податків до місцевих бюджетів як на поточний момент, так і в майбутньому. Тому, саме ґрунтовний розрахунок прогнозу відповідних показників дасть можливість якісно оцінити фінансові можливості регіону.
Саме у процесі прогнозування надходжень податків до місцевих бюджетів здійснюється всебічна оцінка фінансових ресурсів, що можуть забезпечити виконання функцій і завдань щодо соціально-економічного розвитку адміністративно-територіальної одиниці.
На сьогодні процес прогнозування надходжень податків до місцевих бюджетів в Україні регулюється декількома нормативно-правовими актами [1-4]. Крім того, редакцією Бюджетного кодексу України від 8 липня 2010 року було запроваджено середньострокове бюджетне прогнозування на рівні місцевих бюджетів.
На нашу думку, серед основних методів прогнозування, які можна використовувати при формуванні дохідної частити бюджетів, можна виокремити наступні: експертна оцінка, аналіз тенденцій, детерміністичний підхід, економетричне моделювання та аналіз фінансового впливу.
Тому, вважаємо, що результатом вибору та адаптації методу для прогнозування надходжень податків до місцевих бюджетів, повинна бути модель, що включає таку комбінацію факторів соціально-економічного стану, яка дозволить максимально сконцентрувати наявні фінансові ресурси та забезпечити оптимальну позицію та напрямки діяльності регіону.
Обрахунок прогнозних надходжень податків до місцевих бюджетів повинен обов’язково здійснюватися на основі прогнозу показників економічного й соціального розвитку регіону, що розробляються структурними підрозділами регіонального управління. Зазначені показники є свого роду цільовими орієнтирами можливих параметрів розвитку регіону.
Крім того, слід враховувати, що прогноз надходжень до місцевих бюджетів – це не лише фінансові показники, а база для всебічного і ґрунтовного аналізу територіальних можливостей для всебічного розвитку. Його результати, перш за все, допомагають виявити додаткові ресурси чи втрати доходів до місцевих бюджетів і вчасно прийняти відповідні управлінські рішення.
Враховуючи основні ознаки економічного прогнозування в проекції на бюджетний механізм можна зробити висновки, що прогнозування надходжень до місцевих бюджетів надасть безліч можливостей у аспекті оцінки фінансових можливостей регіону, які безпосередньо сприятимуть:
- синхронізувати стратегічні плани діяльності органів управління регіону з наявними бюджетними коштами;
- підвищити результативність здійснення бюджетних видатків;
- посилити бюджетну дисципліну;
- покращити контроль за результативністю видатків та доцільністю їх впровадження у майбутній перспективі;
- узгодити бюджетні програми регіону з його фінансовими можливостями;
- забезпечити фінансування довгострокових інвестиційних програм;
- не допускати прийняття управлінських рішень, що не підкріплені відповідним обсягом фінансових ресурсів, та без належної експертизи наслідків їх реалізації.
Таким чином, об’єктивність та результативність прогнозування надходжень податків до місцевих бюджетів справляють істотний вплив на обсяги і структуру бюджетних видатків і, відповідно, на пріоритети фіскальної політики регіону загалом. А отже якісна та ефективна розробка прогнозу надходжень до місцевих бюджетів має бути невід’ємною частиною бюджетного механізму кожного регіону.
Література: 1. Закон України “Про стимулювання розвитку регіонів” від 8 вересня 2005 року № 2850-IV. 2. Закон України “Про державне прогнозування та розроблення програм економічного та соціального розвитку України” від 17 травня 2012 року № 4731-VI. 3. Постанова Кабінету Міністрів України “Про розроблення прогнозних та програмних документів економічного і соціального розвитку та складання проекту державного бюджету” від 26 квітня 2004 року № 621. 4. Концепція реформування місцевих бюджетів, схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 23 травня 2007 року № 308-р.
Ви не можете писати нові повідомлення в цю тему Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі Ви не можете редагувати ваші повідомлення у цьому форумі Ви не можете видаляти ваші повідомлення у цьому форумі Ви не можете голосувати у цьому форумі