Форум Дніпропетровської державної фінансової академії
Форум присвячений вступу, навчанню, подіям яки відбуваються у Дніпропетровської державної фінансової академії, проведення Інтернет конференції, працевлаштуванню студентів академії, співпраці з партнерами.
Написане: понеділок листопада 26, 2012 2:10 pm Тема повідомлення: Дубовська О.В., ОСВІТА ЯК ОДИН ІЗ НАЙВАГОМІШИХ ЧИННИКІВ ...
Дубовська О.В.
Дніпропетровська державна фінансова академія
ОСВІТА ЯК ОДИН ІЗ НАЙВАГОМІШИХ ЧИННИКІВ ВПЛИВУ НА ЗАГАЛЬНИЙ ПОКАЗНИК РОЗВИТКУ ЛЮДСЬКОГО ПОТЕНЦІАЛУ
В сучасних умовах сьогодення розвиток людського потенціалу повинен розглядатися як один з основних критеріїв економічного зростання та в сукупності з такими категоріями як «людський капітал», «людські ресурси», «інтелектуальний потенціал» мати найбільші резерви для підвищення ефективності суспільного виробництва.
Індекс розвитку людського потенціалу – інтегральний показник, який було створено для здійснення міжнародних порівнянь з метою оцінки досягнень різних країн світу. Цей Індекс є стандартним показником, основу якого складають три показники: середня очікувана тривалість життя в країні, рівень освіченості дорослого населення та коефіцієнт тих, хто отримує освіту у початкових, середніх та вищих навчальних закладах а також внутрішній валовий продукт (ВВП) країни.
Одним із найвагоміших чинників впливу на загальний показник розвитку людського потенціалу є освітній показник, а індекс освіти займає найвище значення з усіх складових індексу розвитку людського потенціалу. При цьому слід зауважити, що високий рівень писемності та охоплення навчанням в Україні, зовсім не означають досягнення загальноєвропейського рівня освіченості населення та не відображають якісних аспектів здобутих знань. Проблема доступності до якісної освіти на всіх рівнях залишається надзвичайно актуальною, оскільки обмежені фінансові вкладення в освіту гальмують впровадження сучасних інноваційних технологій та сучасних засобів навчання.
В Україні фінансування освіти відбувається за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів. Відповідно до Бюджетного кодексу України [1] розподіл коштів між рівнями бюджетної системи відбувається з урахуванням принципу субсидіарності, тобто базується на максимальному наближенні надання послуг до споживача.
Щодо видатків на освіту місцевих бюджетів, то найбільшу питому вагу складають видатки на загальну середню освіту та дошкільну освіту, при цьому обсяги видатків, що спрямовуються на освіту на певній території, залежать від таких факторів, як кількість дітей дошкільного та шкільного віку, мережа установ та закладів освіти та обсяги фінансових ресурсів.
У 2008 році частка видатків на освіту у загальних видатках зведеного бюджету України складала 19,7%; у 2009 - 21,7%; у 2010 - 21,1%; у 2011(станом на 01.10.2011) - 21,0%, у тому числі на дошкільну освіту відповідно - 2,3%; - 2,7%; - 2,7%;- 2,8%, на загальну середню освіту відповідно - 8,2%; 9,0%; 8,7 %; 8,7% [2]. Крім того, у 2008 році видатки на освіту у відношенні до ВВП складали 6,4%; у 2009 та 2010 - 7,3%; у 2011 (станом на 01.10.2011) - 6,2%.
Як бачимо, рівень фінансування видатків на освіту є доволі високим. До того ж в Україні бюджетні видатки на освіту по відношенню до ВВП перевищують середньосвітові показники. Разом з тим, для забезпечення доступності та високої якості освіти необхідно постійно підвищувати ефективність бюджетних витрат на дошкільну та загальну середню освіту, оскільки у системі безперервної освіти вони становлять обов’язкові первинну та основну складові, які спрямовані на забезпечення всебічного розвитку особистості та закладають основи для подальшої освіти і трудової діяльності громадян.
Перетворення України на державу з демократичною системою, громадянським суспільством і соціально-орієнтованою ринковою економікою вимагає, щоб влада на всіх рівнях (особливо на місцевому) визнала, що людський розвиток є як кінцевою, так і ключовою метою [3].
Отже, в сучасних умовах забезпечення розвитку людського потенціалу здебільшого залишається прерогативою держави, а не суспільства. Це визначає особливу важливість розробки та здійснення взаємопов’язаних державних та регіональних програм, що спрямовані на розвиток людського потенціалу. Оскільки освіта стає одним із найвагоміших чинників впливу на загальний показник розвитку людського потенціалу, видатки на освіту потрібно розглядати не як витрачання бюджетних коштів, а як соціальні інвестиції, які суттєво впливають на розвиток України.
Література: 1. Бюджетний кодекс України: Кодекс від 08.07.2010 № 2456-VI // Відомості Верховної Ради України . – 2010. – № 50-51. – ст.572. 2. Загальноосвітні навчальні заклади України на початок 2011/12 навчального року: статистичний бюлетень. – Київ, 2012. – 100с. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua 3. Регіональний людський розвиток: статистичний бюлетень. – Київ, 2012. – 45с. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua
Ви не можете писати нові повідомлення в цю тему Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі Ви не можете редагувати ваші повідомлення у цьому форумі Ви не можете видаляти ваші повідомлення у цьому форумі Ви не можете голосувати у цьому форумі