Форум Дніпропетровської державної фінансової академії
Форум присвячений вступу, навчанню, подіям яки відбуваються у Дніпропетровської державної фінансової академії, проведення Інтернет конференції, працевлаштуванню студентів академії, співпраці з партнерами.
Написане: понеділок листопада 26, 2012 2:12 pm Тема повідомлення: Гетьман О.О., УДОСКОНАЛЕННЯ МЕХАНІЗМУ ФІНАНСОВОГО ...
Гетьман О.О., к. е. н., доцент
Дніпропетровська державна фінансова академія
УДОСКОНАЛЕННЯ МЕХАНІЗМУ ФІНАНСОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ В РЕГІОНІ
Характерною особливістю початку XXІ ст. стала трансформація людської свідомості щодо переосмислення необхідності руху суспільства за вектором сталості, в основі чого лежить гіпотеза дотримання балансу 3 видів ресурсів: фінансових, природних і людських. Сьогоднішні глибокі регіональні диспропорції в соціально-економічному розвитку країни зумовлюють актуальність розробки наукових засад регіональної політики для забезпечення сталого розвитку держави, основною складовою якої є фінанси, як найрезультативніший інструментарій забезпечення збалансованого розвитку соціальної, економічної й екологічної сфер.
Мета дослідження – регіональне диференціювання соціальних проблем та розробка пропозицій щодо удосконалення системи фінансування соціального захисту населення в Україні.
Дослідженню причин виникнення диспропорцій у розвитку регіонів країни, розбалансуванні факторів виробництва і власне регіональних соціально-економічних систем присвячено роботи вітчизняних науковців Б. Данилишина, С. Дорогунцова, М. Долішнього, В. Дубіщева, Т.Заяць, Т. Качали, В. Онищенка, С. Писаренко, З. Герасимчук, О. Сологуб, Д. Стеченка, М. Паламарчука, В. Поповкіна, О. Чмир, М. Чумаченка, О. Шаблія, Л. Яковенко. Проблемам соціального захисту населення та особливостей його фінансування присвятили свої наукові праці такі вітчизняні вчені, як В.А. Скуратівський, М.О. Солдатенко, М.Ф. Головатий, М.Б. Панасик, О.М. Палій, Д.П. Богиня, О.А.Грішнова, Н.В.Дудіна, Т.М. Кир’ян, А.М. Колот, Ю.М. Краснов, І.Д. Крижко.
Відмічаючи значну теоретичну і практичну цінність отриманих наукових здобутків, слід зауважити, що вони потребують подальшого пошуку шляхів у розв'язанні окремих проблем соціальної захищеності економічно активного населення, а також побудови цілісного організаційно-економічного механізму її фінансового забезпечення. Широке коло питань проблематики сталого розвитку регіонів, формування і реалізації регіональної політики, механізмів фінансового забезпечення регіонального розвитку досліджують провідні вітчизняні наукові школи. Їх надбання здебільшого стосуються трансформації міжбюджетних відносин, бюджетного планування і прогнозування, фінансового механізму природокористування. Проте наукові засади регіональної політики, як фінансового інструмента реалізації цілей сталого розвитку регіону, досліджені недостатньо. Досі залишаються відкритими питання зменшення регіональних асиметрій у реалізації політики їх фінансування, розробки заходів щодо оптимізації розподілу фінансових потоків регіону за сферами потреб.
Як показують наші дослідження, ключовими проблемами соціальної політики у регіонах є [1, с.52]:
- низький рівень доходів населення на фоні постійної інфляції;
- зменшення ролі зарплати у формуванні доходів населення;
- зростання частки «тіньових» грошових доходів населення;
- значна міжгалузева і міжпосадова диференціація зарплати;
- суттєва диференціація за показником доходу у розрахунку на одну особу;
- зростання частки неврахованих доходів населення, які можуть розглядатись як потенційні інвестиційні ресурси;
- велика частка споживчих витрат в загальній структурі витрат і низький рівень участі населення в інвестиційному процесі.
Тому сьогодні важливим шагом є як впровадження дієвої політики вирівнювання рівнів соціально-економічного розвитку регіонів, зняття міжрегіональної соціальної напруги, так і посилення акценту у розробці політики формування середнього класу, який став би запорукою ліквідації бідності в суспільстві та носієм нових стандартів економічної поведінки і способів задоволення соціальних потреб.
Причини низького рівня соціального забезпечення населення [2]:
- самоусунення органів державної виконавчої влади всіх рівнів від вирішення дійсних соціальних проблем населення;
- відсутність чітких вмотивованих підходів щодо фінансування бюджетних галузей як на державному, так і на регіональних рівнях;
- неефективна діяльності всіх секторів соціально-гуманітарної сфери;
- різкий спад фінансування найважливіших соціально орієнтованих сфер: як-то освіта, охорона здоров'я і праці;
- зведення нанівець ініціатив щодо проведення соціальної роботи;
- значна комерціалізація соціально-культурних послуг;
- низька інвестиційна активність на регіональному рівні;
- неадекватний перерозподіл ресурсів при децентралізації влади.
Стабільності фінансового механізму реалізації соціальної політики (ФМРСП) та фінансової безпеки на рівні регіону перешкоджає ряд невирішених проблем і чинників, які визначено на рис. 1.
Для визначення ступеня впливу визначених факторів пропонуємо використати багатофакторну лінійну регресію (1):
(1)
де у – рівень проблемності розвитку регіону;
хі – фактори, що обумовлюють проблемність регіону;
аі – вплив факторів, які зумовлюють проблемні ситуації в регіоні;
n – кількість факторів впливу;
δ – похибка в розрахунку сили впливу фактора.
Рис. 1. Вплив факторів на формування ФМРСП
Підсумовуючи здійснені дослідження, слід зосередити увагу на отриманих наукових положеннях і результатах:
1. Аналіз факторів впливу на формування дієвого механізму соціальної політики на регіональному рівні дозволив класифікувати їх на фактори-стимулятори та фактори-дестимулятори.
2. Оцінку ступеня впливу факторів на фінансування соціального розвитку регіонів здійснюють за багатофакторною лінійною регресією.
3. Діяльність держави у регулюванні сфери соціального захисту населення має здійснюватися за такими напрямами: організація надання соціальних пільг; призначення соціальних та компенсаційних виплат; регулювання порядку здійснення соціальної роботи та надання соціальних послуг; реалізація соціальних програм; встановлення державних соціальних стандартів, гарантій і нормативів; запровадження різноспрямованих заходів соціального захисту [3].
Література: 1. Лазебник Л.Л. Щодо теорії фінансової політики: дослідження в координатах організаційно-економічних відносин / Л.Л. Лазебник // Актуальні проблеми економіки – №9(63). – 2006. – С. 51-64. 2. Вахович І.М. Принципи регіональної політики фінансового забезпечення сталого розвитку // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/en_re/2008_5_1/zbirnuk_RE_1_130.pdf. 3. План-графік реформ за напрямком «Реформа системи соціальної підтримки» [Інтернет-ресурс]. – Режим доступу: http://www.president.gov.ua/docs/Spidtrim_zm_280910.pdf.
Ви не можете писати нові повідомлення в цю тему Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі Ви не можете редагувати ваші повідомлення у цьому форумі Ви не можете видаляти ваші повідомлення у цьому форумі Ви не можете голосувати у цьому форумі