Форум Дніпропетровської державної фінансової академії

Форум Дніпропетровської державної фінансової академії

Форум присвячений вступу, навчанню, подіям яки відбуваються у Дніпропетровської державної фінансової академії, проведення Інтернет конференції, працевлаштуванню студентів академії, співпраці з партнерами.
 
 ДопомогаДопомога   ПошукПошук   Список учасниківСписок учасників   ГрупиГрупи   ЗареєструватисьЗареєструватись 
 ПрофільПрофіль   Увійти, щоб переглянути приватні повідомленняУвійти, щоб переглянути приватні повідомлення   ВхідВхід 

Офіційний сайт академії
Дем’яненко В.Є., МІСЦЕВІ БЮДЖЕТИ В УКРАЇНІ: ЇХ ПРАВОВИЙ ...

 
Цей форум закрито   Цю тему закрито    Форум Дніпропетровської державної фінансової академії -> "Фінансове забезпечення соціально-економічного розвитку суспільства"
Попередня тема :: Наступна тема  
Автор Повідомлення
nivmns_dsfа


   

З нами з: 25.03.10
Повідомлень: 810

ПовідомленняНаписане: середа листопада 28, 2012 2:20 pm    Тема повідомлення: Дем’яненко В.Є., МІСЦЕВІ БЮДЖЕТИ В УКРАЇНІ: ЇХ ПРАВОВИЙ ... Відповісти цитуючи

Дем’яненко В.Є.
Дніпропетровська державна фінансова академія

МІСЦЕВІ БЮДЖЕТИ В УКРАЇНІ: ЇХ ПРАВОВИЙ СТАТУС, ФУНКЦІЇ ТА РІВЕНЬ ФІНАНСОВОЇ ЗАБЕЗПЕЧЕНОСТІ

У більшості країн світу місцеві бюджети є найбільш чисельною ланкою системи. В Україні ж ця чисельність є однією з найбільших в європі: тут функціонують понад 12.2 тисяч місцевих бюджетів, серед яких 25 регіональних (бюджети Автономної республіки Крим, 22 бюджетів областей і 2 бюджети міст державного значення – Києва та Севастополя), а також 453 міських і 83 районних бюджетів у містах, 448 районних, 887 селищних і 10275 сільських бюджетів. Згідно із чинним законодавством місцевим бюджетам надано статус місцевого самоврядування. Вони формуються на основі адміністративно-територіального устрою країни, характеризуються поєднанням територіально-просторової, економічної і соціально-демографічної компоненти та виступають системно-утворюючим елементом регіонів та держави загалом.
Незважаючи на те, що Україна існує уже 21 рік як суверенна держава, а її економіка визнана ринковою, проте процес трансформаційних демократичних змін у бюджетній системі ще не завершений. Зокрема не вирішеною є проблема адаптації національного законодавства до міжнародно-правових стандартів організації самоврядування, витоки якого в Європі сягають ще XIII століття і пов’язуються принципами Магдебурзького права. Магдебурзьке право регламентувало незалежне від монарха самоуправління міст, діяльність міської влади, суду, торгівлі, ремесел, оподаткування тощо. Це право поширилось в Європі, включаючи і землі України: так Магдебурзьке право отримав ще у 1374 р. Кам’янець-Подільський, у 1432 р. – Луцьк і в 1497 – Київ. Магдебурзьке право існувало до XVIII – XIX ст., тобто до повного занепаду феодального устрою суспільства.
В Україні формування інституту самоврядування було започатковане після проведення земських реформ у 1864 р., коли місцеві фінанси називались земськими. В 1851 р. введено поділ земських повинностей на місцеві і загальнодержавні. У 1917 р. функції місцевого самоврядування були покладені на ради, якими гарантувалась допомога із державних фондів. У 1920 р. було скасовано поділ бюджету на державний і місцевий. Цей поділ було відновлено лише у 1980 р.
Становлення правового статусу місцевих бюджетів, місцевих фінансів та місцевого самоврядування, нині чинного в Україні, розпочалось після проголошення Верховною радою УРСР 16 серпня 1990 р. Декларації «Про державний суверенітет України» та ухвалення 7 грудня 1990 р. Закону УРСР «Про місцеві ради народних депутатів УРСР та місцеве і регіональне самоврядування». Ним регламентовано склад системи місцевого самоврядування, самостійність місцевих бюджетів, визначено повноваження кожної ланки місцевих рад та демократичний (договірний) порядок їх перерозподілу; скасовано підпорядкування рад та їх виконавчих комітетів по вертикалі; впроваджено інститут комунальної власності, а місцеві бюджети – вилучені з державного бюджету та розширені права відповідних рад щодо їх складання, затвердження та виконання. Важливе значення для становлення фінансового механізму бюджету мало прийняття 29 червня 1995 р. Закону України «Про бюджетну систему України», де було визначено такі принципи формування бюджетної системи: єдності, повноти, достовірності, гласності і самостійності місцевих бюджетів. Законом запроваджено поділ видатків бюджетів на поточні та видатки розвитку, розмежовано порядок формування доходів усіх категорій (ланок) місцевих бюджетів.
Концептуальні засади архітектоніки бюджетної системи загалом та місцевих бюджетів забезпечила Конституція України, прийнята 28 червня 1996 р. В ст. 7 Конституція визначає і гарантує існування місцевого самоврядування інституту реалізації влади народом. В ст. 142 зазначено: «матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об’єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад. Обов’язком держави є фінансова підтримка самоврядування через участь у формуванні доходів бюджетів».
Менше ніж через місяць після прийняття Конституції, Україна приєдналась до Європейської хартії місцевого самоврядування, чим підтвердила своє зобов’язання дотримуватись її демократичних вимог. У ст. 9 Європейської хартії місцевого самоврядування зазначено, що місцева влада має право на власні, адекватні її повноваженням фінансові ресурси, а їх обсяг має відповідати функціям, наданим Конституцією або законом. Наступного року, 21 травня 1997 р. в Україні був ухвалений Закон «Про місцеве самоврядування», де виходячи із положень Європейської хартії, було конкретизовано конституційні засади матеріальної і фінансової основи місцевого самоврядування, самостійності місцевих бюджетів, принципи їх формування. Проте цим законом не було визначено конкретних джерел бюджетних доходів, а згідно із ст. 62 цього закону органам місцевого самоврядування була гарантована дохідна база. Її розмір мав бути достатнім для забезпечення потреб населення бюджетними послугами на рівні мінімальних соціальних потреб, а доходів бюджетів – в розмірі бюджетної забезпеченості в розрахунку на одного жителя. Доходи згідно із ст. 63 мали формуватись за рахунок власних джерел та закріплених у загальнодержавних податків, зборів та інших платежів.
Набутий досвід функціонування місцевих бюджетів і критичне осмислення його правових положень знайшли відображення у Бюджетному кодексі України, прийнятому у 2001 р. та в новому тексті Бюджетного кодексу України, прийнятому у 2010 р. В них визначені правові засади функціонування бюджетної системи, її принципи, основи бюджетного процесу і міжбюджетних відносин та відповідальність за порушення бюджетного законодавства, а також регламентовано надходження та видатки місцевих бюджетів.
Фінансові ресурси органів місцевого самоврядування – це створені в результаті розподілу і перерозподілу внутрішнього валового продукту грошові кошти, в розмірі необхідному для виконання покладених на них функцій і завдань для забезпечення соціально-економічного розвитку територіальних громад. Перелік функцій і завдань місцевих бюджетів в ст. 143 Конституції України конкретизовано так: «територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання, віднесені законодавством до їхньої компетенції… Органам місцевого самоврядування можуть надаватися законом окремі повноваження органів виконавчої ради. Держава фінансує здійснення цих повноважень у повному обсязі за рахунок коштів Державного бюджету України…».
Таким чином, місією місцевих бюджетів є забезпечення соціально-економічного розвитку суспільства, а із перегляду положень правового статусу органів самоврядування видно, що її реалізація має бути фінансово забезпечена. В реальній же дійсності при збільшенні ВВП в Україні за 2002 – 2010 рр. на 484,8 %, і доходів зведеного бюджету на 507,6 %, доходи місцевих бюджетів зросли лише на 414,4 %. Частка доходів місцевих бюджетів до ВВП зменшилась з 13,0 % до 7,3%, а в сумі зведеного бюджету – від 31,4 % до 25,6 %, що свідчить про тенденцію посилення централізації бюджетних коштів і системне скорочення демократичності самоврядування та його фінансової спроможності.
Догори
Переглянути профіль користувача Відіслати приватне повідомлення
Показувати:   
Цей форум закрито   Цю тему закрито    Форум Дніпропетровської державної фінансової академії -> "Фінансове забезпечення соціально-економічного розвитку суспільства" Ваш часовий пояс: GMT + 2 Години
Сторінка 1 з 1

 
Перейти до:  
Ви не можете писати нові повідомлення в цю тему
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі
Ви не можете редагувати ваші повідомлення у цьому форумі
Ви не можете видаляти ваші повідомлення у цьому форумі
Ви не можете голосувати у цьому форумі



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Вы можете бесплатно создать форум на MyBB2.ru
Український переклад © 2005-2006 Сергій Новосад