Форум Дніпропетровської державної фінансової академії

Форум Дніпропетровської державної фінансової академії

Форум присвячений вступу, навчанню, подіям яки відбуваються у Дніпропетровської державної фінансової академії, проведення Інтернет конференції, працевлаштуванню студентів академії, співпраці з партнерами.
 
 ДопомогаДопомога   ПошукПошук   Список учасниківСписок учасників   ГрупиГрупи   ЗареєструватисьЗареєструватись 
 ПрофільПрофіль   Увійти, щоб переглянути приватні повідомленняУвійти, щоб переглянути приватні повідомлення   ВхідВхід 

Офіційний сайт академії
Дяченко М.К. СУБВЕНЦІЇ З ДЕРЖАВНОГО БЮДЖЕТУ УКРАЇНИ МІСЦЕВ..

 
Нова тема   Відповісти    Форум Дніпропетровської державної фінансової академії -> Фінансово-економічні чинники соціально-економічного розвитку країни та регіонів
Попередня тема :: Наступна тема  
Автор Повідомлення
nivmns_dsfа


   

З нами з: 25.03.10
Повідомлень: 810

ПовідомленняНаписане: понеділок березня 25, 2013 11:25 am    Тема повідомлення: Дяченко М.К. СУБВЕНЦІЇ З ДЕРЖАВНОГО БЮДЖЕТУ УКРАЇНИ МІСЦЕВ.. Відповісти цитуючи

СУБВЕНЦІЇ З ДЕРЖАВНОГО БЮДЖЕТУ УКРАЇНИ МІСЦЕВИМ БЮДЖЕТАМ: ЇХ ВИДИ, СТРУКТУРА ТА ЗНАЧЕННЯ В РОЗБУДОВІ РЕГІОНІВ

Дяченко М.К., аспірант
Дніпропетровська державна фінансова
академія
mykola_dyachenko@ua.fm


Субвенціювання є одним із важелів бюджетного механізму стимулювання соціального та економічного розвитку, завдяки якому держава реалізує свою регіональну політику. Тому в переважній своїй більшості (за кількістю та обсягами) субвенції передаються саме від вищих рівнів бюджетної системи до нижчих, тобто частіше є низхідними трансфертами. Залежно від характеру вони виділяються та надходять або з/до загального, або з/до спеціального фонду, при цьому завжди маючи виключно цільову спрямованість. За сутністю субвенції можуть виконувати соціальну чи економічну функцію, або ж містять в собі одні й інші риси.
Відповідно до законодавства [1] та залежно від призначення субвенції, які надаються з державного бюджету місцевим, поділяються на категорії: 1) для здійснення програм соціально¬го захисту; 2) для виконання інвестиційних програм (про¬ектів); 3) субвенція на будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах; 4) інші субвенції. Окрім того, практично щороку здійснюється надання певних додаткових дотацій, які поєднують в собі характеристики дотації вирівнювання та цільової субвенції.
Кількість субвенцій, передбачених Законами про Державний бюджет (з урахуванням змін та доповнень), за останні роки становила: 2008 – 50 (в т. ч. зі спецфонду – 13), 2009 – 20 (в т. ч. зі спецфонду – 5), 2010 – 23 (в т. ч. зі спецфонду – 5), 2011 – 51 (в т. ч. зі спецфонду – 5), 2012 – 39 (в т. ч. зі спецфонду – 6). Їхня кількість з року в рік коливається, що є відображенням зміни потреб окремих галузей та територій і наявного фінансового ресурсу в центральному бюджеті, а також певних політичних мотивів. Так, у кризовому 2009 році з причини браку коштів кількість субвенцій порівняно з іншими роками за останні п’ять була мінімальною. Однак, кількість не є універсальним показником рівня фінансової підтримки регіонів. Адже якщо існуватиме значне число різних субвенцій при обмеженому ресурсі, то спостерігатиметься лише розпорошення коштів між пріоритетами без отримання належного ефекту. Тому на державному рівні при плануванні субвенцій необхідно дотримуватися принципу розумності та доцільності у кількості субвенцій й їх фінансовому забезпеченні.
Окрім кількості та обсягів, важливу роль відіграє структура субвенцій, що надходять до регіону. Для прикладу розглянемо Дніпропетровщину, яка є одним з провідних регіонів за рівнем фінансової стійкості місцевих бюджетів (табл. 1).
Таблиця 1
Структура субвенцій, отриманих місцевими бюджетами Дніпропетровської області з державного бюджету у 2008-2012 роках*
№ з/п Субвенція Од. виміру 2008 2009 2010 2011 2012
На виконання соцпрограм млн. грн 1275,3 1622,0 2088,7 2491,5 2851,1
% 67,6 88,3 91,0 76,4 59,8
1 виплата допомоги сім’ям з дітьми млн. грн 873,7 1159,3 1534,5 1832,1 2168,5
% 46,3 63,1 66,8 56,2 45,5
2 надання пільг та житлових субсидій млн. грн 316,6 375,4 438,9 515,0 531,5
% 16,8 20,4 19,2 15,8 11,1
3 надання пільг з послуг зв’язку та інших пільг млн. грн 85,0 87,3 115,3 144,4 151,1
% 4,5 4,8 5,0 4,4 3,2
Інвестиційного спрямування млн. грн 87,9 1,3 123,0 205,9 41,3
% 4,7 0,1 5,4 6,3 0,9
1 на соціально-економічний розвиток млн. грн 87,9 1,3 123,0 205,9 41,3
% 4,7 0,1 5,4 6,3 0,9
На будівництво метрополітену, придбання тролейбусів і трамваїв, ремонт, утримання, будівництво доріг і вулиць млн. грн 44,9 0,0 0,0 201,2 257,2
% 2,4 0,0 0,0 6,2 5,4
Інші млн. грн 388,9 168,5 0,0 210,2 1450,3
% 20,6 9,2 0,0 6,5 30,4
1 на заходи з енергозбереження та інформатизації млн. грн 46,3 0,0 0,0 0,0 0,0
% 2,5 0,0 0,0 0,0 0,0
2 на погашення заборгованості з різниці в тарифах млн. грн 342,6 168,5 0,0 210,2 1450,3
% 18,1 9,2 0,0 6,5 30,4
Всього субвенцій млн. грн 1888,8 1836,0 2295,6 3257,7 4768,8
у т.ч. спеціальний фонд млн. грн 380,9 427,6 348,4 446,4 983,2
% 20,2 23,3 15,2 13,7 20,6
* Розраховано за даними Головного управління Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області

У таблиці наведено укрупнену структуру основних субвенцій, які надійшли за аналізований період до бюджетів області та склали найбільшу вагу у загальній сумі. Так, представлені субвенції по кожному року становлять не менше 95 % від загальної суми, решта – субвенції, які мають питому вагу близько 1 % окрема, не відіграють значної ролі у розвитку регіону та не взяті до розрахунку.
За останні п’ять років три основні субвенції на здійснення соціальних програм традиційно займають найбільшу частку в структурі – від 59,8 % у 2012 році до 91,0 % в 2010. Вони виконують важливу функцію соціального захисту населення. Натомість субвенції інвестиційного характеру, зокрема на соціально-економічний розвиток (власне на розвиток, на фінансування проектів переможців конкурсу з розвитку самоврядування, на реалізацію пріоритетів розвитку тощо) досягали максимального значення у 6,3 % в 2011 році, а в 2012 виконані з часткою 0,9 %, що є надто мізерним показником для стимулювання економічної активності, розширеного відтворення та інвестування.
Суттєву роль у структурі відіграє субвенція на погашення заборгованості з різниці в тарифах, яка досягла максимального значення в 2012 році (30,4 %) та була взагалі відсутньою у 2010 (через що спостерігалися значні коливання питомої ваги соціальних субвенцій у цих роках). Хоча за своєю класифікацією вона належить до інших, та за природою дуже близька до соціальних, оскільки призначена для підтримки комунальних тарифів для населення на прийнятному рівні і забезпечення його платоспроможності.
Окремої уваги заслуговує субвенція на будівництво, реконструкцію та ремонт доріг комунальної власності, яку було запроваджено з 2011 року як компенсацію втрат доходів місцевих бюджетів після скасування податку з власників транспортних засобів із введенням в дію Податкового кодексу. Частка у 2011 році склала 6,2 %, а у 2012 – 5,4 % (з урахуванням іншої субвенції – на будівництво ділянки Київ-Луганськ-Ізварине). Крім того, в 2008 році надавались субвенції на придбання громадського електротранспорту та будівництво черги метрополітену (2,4%). Зазначені відсотки є також дуже низькими для розбудови та взагалі забезпечення нормального функціонування транспортної інфраструктури. У 2009-2010 роках подібні субвенції не надходили зовсім.
Таким чином, субвенції у доходах бюджетів Дніпропетровської області (аналогічно до ситуації по Україні) носять переважно соціальний характер із досить низькою складовою зі стимулювання економічного розвитку регіону. Але підтримка соціальної сфери є необхідною, але не достатньою передумовою сталого розвитку області. Відтак, важливим напрямом вдосконалення системи субвенціювання є збалансування соціальної та економічно-інвестиційної складових. Також слід підвищити рівень ефективності освоєння коштів і спрямовувати їх на реалізацію пріоритетних програм.
Література
1. Бюджетний кодекс України (зі змінами та доповненнями) від 08.07.2010 № 2456-VI [Електронний ресурс] // Відомості Верховної Ради України. – 2010. - № 50-51. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/2456-17/page
Догори
Переглянути профіль користувача Відіслати приватне повідомлення
Показувати:   
Нова тема   Відповісти    Форум Дніпропетровської державної фінансової академії -> Фінансово-економічні чинники соціально-економічного розвитку країни та регіонів Ваш часовий пояс: GMT + 2 Години
Сторінка 1 з 1

 
Перейти до:  
Ви не можете писати нові повідомлення в цю тему
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі
Ви не можете редагувати ваші повідомлення у цьому форумі
Ви не можете видаляти ваші повідомлення у цьому форумі
Ви не можете голосувати у цьому форумі



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Вы можете бесплатно создать форум на MyBB2.ru
Український переклад © 2005-2006 Сергій Новосад