Форум Дніпропетровської державної фінансової академії

Форум Дніпропетровської державної фінансової академії

Форум присвячений вступу, навчанню, подіям яки відбуваються у Дніпропетровської державної фінансової академії, проведення Інтернет конференції, працевлаштуванню студентів академії, співпраці з партнерами.
 
 ДопомогаДопомога   ПошукПошук   Список учасниківСписок учасників   ГрупиГрупи   ЗареєструватисьЗареєструватись 
 ПрофільПрофіль   Увійти, щоб переглянути приватні повідомленняУвійти, щоб переглянути приватні повідомлення   ВхідВхід 

Офіційний сайт академії
Мунько А.Ю. ПРОГНОЗУВАННЯ ДОХОДІВ В КОНТЕКСТІ РОЗРОБКИ ПОЛ..

 
Нова тема   Відповісти    Форум Дніпропетровської державної фінансової академії -> Фінансово-економічні чинники соціально-економічного розвитку країни та регіонів
Попередня тема :: Наступна тема  
Автор Повідомлення
nivmns_dsfа


   

З нами з: 25.03.10
Повідомлень: 810

ПовідомленняНаписане: понеділок березня 25, 2013 11:41 am    Тема повідомлення: Мунько А.Ю. ПРОГНОЗУВАННЯ ДОХОДІВ В КОНТЕКСТІ РОЗРОБКИ ПОЛ.. Відповісти цитуючи

ПРОГНОЗУВАННЯ ДОХОДІВ В КОНТЕКСТІ РОЗРОБКИ ПОЛІТИКИ РЕГІОНАЛЬНОГО РОЗВИТКУ

Мунько А.Ю.,
головне фінансове управління Дніпропетровської облдержадміністрації
annaurevna@inbox.ru

Розробка та реалізація політики регіонального розвитку – складний багатогранний процес, який включає такий аспект, як зростання доходів місцевих бюджетів, що є головним критерієм ефективності функціонування та фактором економічного росту. При цьому набувають актуальності проблеми, які пов’язані із загостренням диспропорції між потребами в ресурсах і можливостями забезпечення ефективного розвитку.
Враховуючи те, що визначення цілей соціально-економічного розвитку регіону, перш за все, лежить у площині наявності економічного потенціалу його системи, надзвичайно важливим є розробка якісного прогнозу фінансового ресурсу кожного регіону окремо.
Тому на сьогодні роль прогнозування надходжень податків до місцевих бюджетів в формуванні та втіленні в життя політики розвитку регіонів та України в цілому визначена на законодавчому рівні, зокрема:
- Бюджетним кодексом України [1];
- Законом України “Про державне прогнозування та розроблення програм економічного та соціального розвитку України” [2];
- Законом України “Про стимулювання розвитку регіонів” [3];
- постановою Кабінету Міністрів України “Про розроблення прогнозних та програмних документів економічного і соціального розвитку та складання проекту державного бюджету”;[4]
- Концепцією про реформування місцевих бюджетів, схваленою розпорядженням Кабінету Міністрів України від 23 травня 2007 року № 308-р тощо.
Отже, для забезпечення своїх потреб у всіх напрямах соціально-економічного розвитку регіон повинен створювати та нарощувати власну фінансову базу. Тому оцінка обсягів дохідної частини бюджету як на короткострокову, так і на середньострокову перспективу є одним із основних методів визначення його фінансового потенціалу. А це, в свою чергу, потребує розробки максимально точних прогнозів надходжень податків до місцевих бюджетів, що дасть змогу забезпечувати оптимальне використання доступних ресурсів з орієнтацією на регіони, на території яких їх було сформовано.
Розробці політики регіонального розвитку повинен передувати розрахунок прогнозних показників податкових надходжень до бюджетів усіх рівнів. Отже, її ефективність значною мірою залежить від якості тих прогнозів, які використовуються на етапі її формування.
При цьому, завищення очікуваних обсягів дохідної частини бюджету неминуче приведе до невідповідності між цілями стратегії розвитку регіонів та можливостями їх реалізації. В такому випадку постає вибір між двома негативними напрями дій:
1) збільшення кредитних ресурсів;
2) скорочення завдань визначених стратегією соціально-економічного розвитку.
В свою чергу, заниження прогнозів надходжень до бюджетів спричинить неповне використання ресурсів, що потребує наступного оперативного коригування задач, поставлених в процесі розробки політики регіонального розвитку, та містить загрозу прийняття недопрацьованих управлінських рішень. Тобто в кожному із випадків існує ризик порушення стабільності соціально-економічного розвитку та зниження ефективності витрат на його підтримку.
Тому прогноз бюджетних показників повинен здійснюватися в загальному контексті соціально-економічного розвитку кожного регіону.
Основним показником якості прогнозу надходжень до місцевих бюджетів є його точність. Проте, досвід розроблення прогнозів дохідної частини бюджетів в Україні свідчить про систематичне їх відхилення від фактичних показників. Так, за результатами 2011 року із 27 місцевих бюджетів України розрахункові показники Міністерства фінансів України за доходами, що враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів, не виконані по 6 адміністративно-територіальних одиницях, а по 8 – перевиконання становить 5 і більше відсотків. Відповідно, на кінець 2012 року їх виконання не забезпечено по 14 місцевих бюджетах та по 4 – перевиконано більше, ніж на 5 відсотків. Отже, аналіз прогнозних показників Міністерства фінансів України показав, що для половини адміністративно-територіальних одиниць вони є неадекватними та ставлять під загрозу реалізацію проектів соціально-економічного розвитку. Загалом прогнозування надходжень до місцевих бюджетів необхідно не для визначення майбутніх фінансових показників, а для розробки стратегії та тактики соціально-економічного розвитку на майбутній період. Тому, обрані методи прогнозування повинні коректно відображати специфіку дохідної частини кожного регіону та правильно вказувати напрями управлінських рішень в процесі розробки політики їх розвитку.
Відповідно, для початку необхідно виявити максимальну кількість факторів соціально-економічного характеру, які можуть вплинути на значення прогнозу. Потім потрібно зрозуміти, як вони будуть змінюватися з плином часу. А в контексті нестабільності економіки України та специфіки “ручного” управління нею важливо врахувати, що іноді ці чинники можуть змінюватися нерівномірно та порушувати загальну тенденцію. Тому, на сьогодні, використовувати при прогнозуванні тільки математичні методи, навіть найбільш складні, неправильно, оскільки в даному випадку не враховується суть економічних подій в державі. При цьому доцільно розраховувати песимістичні, оптимістичні та найбільш вірогідні значення обсягів надходжень до місцевих бюджетів.
Надалі для кожного варіанту прогнозу доходів необхідно розробити відповідний йому сценарій соціально-економічного розвитку регіону, в якому повинні бути однаково враховані зміни як видаткової, так і дохідної частини бюджетів.
Нажаль, в Україні при складанні бюджету основна увага приділяється, як правило, його видатковій частині, а доходи формуються уже потім, виходячи із обсягів витрат, та часто достатньо не обґрунтовуються. Тому для оптимізації практики прогнозування бюджетних надходжень доцільно впровадити повне співставлення прогнозних показників з фактичними результатами із роз’ясненням усіх суттєвих розбіжностей, що дозволить виявити характер тих чи інших факторів та ступінь їх впливу на виконання дохідної частини бюджету.
Отже, прогнозування надходжень до місцевих бюджетів обов’язково має здійснюватися в контексті розробки політики регіонального розвитку для досягнення таких цілей, як:
- забезпечення координації соціального та економічного розвитку та фінансової політики;
- комплексне прогнозування наслідків розробленої політики регіонального розвитку;
- моніторинг довгострокових негативних тенденцій та своєчасного впровадження необхідних заходів.
Відповідно, розраховані на середньострокову показники обсягу доходів орієнтуються на сприяння соціальному та економічному розвитку України та її регіонів при безперечному врахуванні критеріїв результативності видатків. При цьому необхідно зосередити увагу на перетворенні розроблених прогнозів надходжень до бюджетів усіх рівнів в ефективний інструмент економічного регулювання та реалізації політики регіонального розвитку.

Література:
1. Бюджетний кодекс України від 8 липня 2010 року № 2456-VI;
2. “Про державне прогнозування та розроблення програм економічного та соціального розвитку України”:Закон України від 17 травня 2012 року № 4731-VI;
3. “Про стимулювання розвитку регіонів”: Закон України від 8 вересня 2005 року № 2850-IV;
4. “Про розроблення прогнозних та програмних документів економічного і соціального розвитку та складання проекту державного бюджету”: Постанов КМУ від 26 квітня 2004 року № 621;
Догори
Переглянути профіль користувача Відіслати приватне повідомлення
Показувати:   
Нова тема   Відповісти    Форум Дніпропетровської державної фінансової академії -> Фінансово-економічні чинники соціально-економічного розвитку країни та регіонів Ваш часовий пояс: GMT + 2 Години
Сторінка 1 з 1

 
Перейти до:  
Ви не можете писати нові повідомлення в цю тему
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі
Ви не можете редагувати ваші повідомлення у цьому форумі
Ви не можете видаляти ваші повідомлення у цьому форумі
Ви не можете голосувати у цьому форумі



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Вы можете бесплатно создать форум на MyBB2.ru
Український переклад © 2005-2006 Сергій Новосад