Форум Дніпропетровської державної фінансової академії
Форум присвячений вступу, навчанню, подіям яки відбуваються у Дніпропетровської державної фінансової академії, проведення Інтернет конференції, працевлаштуванню студентів академії, співпраці з партнерами.
Написане: понеділок березня 25, 2013 1:32 pm Тема повідомлення: Гордієнко В.О. ПЛАНУВАННЯ ПОКАЗНИКІВ ВИТРАТ
ПЛАНУВАННЯ ПОКАЗНИКІВ ВИТРАТ
Гордієнко В.О., к.е.н., доцент
Дніпропетровська державна фінансова
академія
Vog1814@ gmail.com
Дослідження використання ПЦМ висвітило ряд істотних недоліків. Головні розпорядники коштів адаптують ПЦМ до вже існуючих методів планування і управління. Аналіз показав, у всіх програмах забезпечена наявність тільки показників витрат, який в умовах невизначеності обсягів фінансування програм визначається навмання. Витрати досить часто спрямовані на формальні заходи і не витікають з мети і завдань програми, що допускає можливість використати кошти аж ніяк не на реалізацію програми, а за іншим спрямуванням[1].
Сучасна процедура прийняття рішень повинна бути заснована на програмно-цільовому методі та механізмі встановлення чіткого розходження між ступенем істинності і мірою невизначеності інформації що надійшла. Основним математичним апаратом, що може розкрити цей механізм, є теорія можливостей Д. Дюбуа.
Практично кожна соціально-економічна ситуація і її резонанс описуються нечітким інтервалом показників М, що складається з нижнього m1 і верхнього m2 значення нечіткого інтервалу, лівого(α) і правого(β) коефіцієнта нечіткості і висоти нечіткого інтервалу h.
, де:
- нижнє і верхнє модальне значення нечіткого інтервалу ;
α і β – лівий і правий коефіцієнти нечіткості;
h – висота нечіткого інтервалу.
Функція належності визначає рівень вірогідності реалізації шуканої функції і звичайно зображується у вигляді трапеції, де верхня підстава визначає модальне значення нечіткого інтервалу, а нижня враховує його нечіткість.
Як приклад розглянемо ситуацію, яка пов'язана з плануванням витрат по програмі «Питна вода Дніпропетровщини», яку затверджено з метою реалізації державної політики щодо забезпечення населення області якісною питною водою в достатній кількості[2-3]. Рівень фінансування програми з 2006 по 2011 рр. наведено у таблиці[4].
Таблиця
Рівень фінансування програми «Питна вода Дніпропетровщини» з 2006 по 2011 рр.(%).
Джерела фінансування Рік
2006 2007 2008 2009 2010 2011
з держбюджету - - 15,75 - - 13
з облбюджету 56 71 29 24 56 39
Таким чином бюджет програми формується за рахунок 2-х основних джерел фінансування: з державного (Д) і обласного бюджету(О):
- отримано Д – джерело не надійне і залежить від стану бюджету країни, очікуване фінансування - 13 % і вище, але ніяк не більше 16 % від запланованого;
- отримано О - забезпечить фінансування у розмірі від 25 до 71 % в залежності від стану місцевого бюджету(трансфертів з держбюджету), але з найбільшою ймовірністю можна очікувати надходження в обсязі від 30 до 56 %.
У зазначених координатах нечіткі інтервали надходжень від кожного джерела можуть бути представлені наступним чином:
--отримано Д =Д1 U Д2 = (0; 0; 0; 0; 1) U (13; 13; 0; 3;0,5). Можливі два варіанти:
перший - відмова з ймовірністю 1;
другий - фінансування в очікуваному обсязі з ймовірністю 0,5.
- отримано О = (30; 56; 5; 15; 1). Нижнє значення надходження - 30, верхнє-56;
коефіцієнти нечіткості α = 30 - 25 = 5, β = 71 - 56 = 15;
рівень імовірності - найбільший (1,0).
Використовуючи результати роботи [ 5 ] робимо висновок, що нечітка величина Д + О, де Д і О два трапецеподібні нечіткі інтервали подібні зображеним на рис 1-2, є також трапецеподібний нечіткий інтервал .
Рис. 1-2. Нечіткі інтервали(Д і О).
Розрахунки параметрів нечіткого інтервалу Д+О:
висота нечіткого інтервалу h= min(hi,,hj) =0,5( ефект зрізу);
коефіцієнт нечіткості a =h( a i / hi + aj / hj ) = 2,5;
коефіцієнт нечіткості β = h(β i / hi + β j / hj ) =11;
нижнє і верхнє модальне значення нечіткого інтервалу m = mi + mJ – ai - aj +a = 30 + 13 – 5 – 0 + 2,5 =40,5;
m = mi + mJ – ai - aj +a = 56+ 13 + 3 +15 -11= 76 .
В результаті отримуємо: S = (Д + О) = (30; 56; 5; 15; 1) U (40,5, 76, 2,5, 11, 0,5). Таким чином, область найбільш ймовірного фінансування лежить в діапазоні 30 – 56% від запланованого, перевищення можливо до 76%, але менш ймовірне (0,5) .
Відсутність чіткої схеми розподілу надходження коштів в розрізі окремих бюджетних програм, дублювання заходів з розвитку систем водопостачання та водовідведення у різних програмах, а також наявність декількох джерел фінансування цих заходів призводить до розпорошеності бюджетних коштів, що значно ускладнює моніторинг їх використання та приводить до не завершення об’єктів і не введення їх в дію.
Фінансування за рахунок місцевих бюджетів заходів регіональної Програми здійснюється в межах, передбачених у цих бюджетах коштів на водопостачання та водовідведення, і, як показало дослідження, є дуже обмеженим. В ході проведення дослідження з’ясовано, що бюджетні кошти спрямовувалися в основному на реконструкцію та будівництво водоводів, свердловин питної води, насосних станцій, реконструкцію систем водопостачання в житлових будинках, виготовлення проектно-кошторисної документації.
Через дефіцит фінансування та відсутність належної підтримки їх утримання у працездатному стані, технічний стан водозаборів з кожним роком погіршувався.
Отже, в цілому стан централізованих систем водопостачання та водовідведення погіршується, а спрямовані кошти з бюджетів усіх рівнів на розвиток і реконструкцію цих систем не підвищили її надійності, не призвели до зменшення втрат і поліпшення якості питної води.
Таким чином, незважаючи на виділені обсяги фінансування заходів Програми, ситуація з забезпеченням питною водою населення області майже не змінилася.
Виділення неповних обсягів, несистемність та непрозорість фінансування, дублювання заходів різних бюджетних програм, не володіння повною інформацією про потребу в коштах, не сприяє досягненню запланованих цілей із забезпечення населення якісною питною водою.
Література:
1.Гордієнко В.О. Впровадження програмно-цільових методів при управлінні місцевими бюджетами// Економіка та держава, вересень 2012, №8.-С29-31
2.Закон України від 03.03.2005 № 2455-IV «Про Загальнодержавну програму «Питна вода України» на 2006-2020 роки».
3.Розпорядження голови Дніпропетровської обласної державної адміністрації від 03.10.2006 № 411-р-06 «Про хід виконання регіональної програми «Питна вода Дніпропетровщини» на 2006-2020 роки.
4.Інформація про участь у аудиторському дослідженні щодо ефективності використання коштів за 2006-2011 роки, що спрямовуються на виконання заходів, передбачених Загальнодержавною програмою «Питна вода України» на 2006-2020 роки та Загальнодержавною програмою реформування та розвитку житлово-комунального господарства на 2009-2014 роки.
5.Дюбуа Д. Теория возможностей. -М.: Радио и связь,1990.-288с.
Ви не можете писати нові повідомлення в цю тему Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі Ви не можете редагувати ваші повідомлення у цьому форумі Ви не можете видаляти ваші повідомлення у цьому форумі Ви не можете голосувати у цьому форумі