Форум Дніпропетровської державної фінансової академії
Форум присвячений вступу, навчанню, подіям яки відбуваються у Дніпропетровської державної фінансової академії, проведення Інтернет конференції, працевлаштуванню студентів академії, співпраці з партнерами.
Написане: понеділок березня 25, 2013 2:03 pm Тема повідомлення: Шевченко Н.І. ПРОБЛЕМИ ДЕРЖАВНОЇ ЗАБОРГОВАНОСТІ УКРАЇНИ
ПРОБЛЕМИ ДЕРЖАВНОЇ ЗАБОРГОВАНОСТІ УКРАЇНИ
Шевченко Н.І., к.держ.упр., доцент
Дніпропетровська державна фінансова академія
Питання управління та обслуговування державного боргу є особливо важливим у контексті тих економічних труднощів, які впродовж останніх років переживає Україна. Вирішення проблеми обслуговування державного боргу є одним із ключових факторів економічної стабільності в країні. Від характеру врегулювання боргової проблеми значною мірою залежить бюджетна дієздатність держави, стабільність її національної валюти, а отже – фінансова підтримка міжнародних фінансових організацій.
За даними міністерства фінансів України, державний і гарантований державою борг України на 31 грудня 2012 року склав 515,405 млрд. грн., або $64,482 млрд.
Роком раніше держборг України складав $59,2 млрд. (зовнішній - $24,5 млрд., внутрішній - $20,2 млрд., гарантійні зобов'язання -
$14,5 млрд.).
Збільшення відбулося в основному за рахунок внутрішнього держборгу, який підвищився на 17,8% - до $23,8 млрд. В той же час, зовнішній держборг збільшився на 6,6%, склавши на кінець року $26,1 млрд. Зменшилася з $2 млрд. практично до нуля заборгованість перед зарубіжними комерційними банками, але були випущені євробонди. Сукупний державний борг України зріс у березні 2011 р. на 0,4 %, або на $206 млн. Цей показник становив історичний максимум, сягнувши позначки $56 млрд. 411 млн. За 2010 р. сукупний держборг України зріс у доларовому виражені на 14 млрд. 476.
Державний борг - результат фінансових запозичень держави, здійснюваних для покриття дефіциту бюджету. Державний борг дорівнює сумі дефіцитів минулих років з урахуванням відрахування бюджетних надлишків. Державний борг складається із заборгованості центрального уряду, регіональних і місцевих органів влади, а також боргів всіх корпорацій з державною участю, пропорційно частці держави в акціонерному капіталі останніх.
В кінці липня Міністерство фінансів провело випуск євробондів на $2 млрд. під 9,25%. Цей випуск став найбільшим в історії України. Термін погашення бондів - 24 липня 2017 року. У вересні Мінфін дорозмістив єврооблігацій на $600 млн. з купоном 9,25% і погашенням в 2017 році. Експерти назвали умови залучення коштів успішними, але прибутковість на рівні 9,25% несе велике навантаження на держбюджет. Експерти зазначають, що деякі країни можуть собі дозволити позичати з такою прибутковістю, і хоча для України цей крок був виправданий, питання жорсткої економії бюджетних коштів стає ще більш актуальним, ніж раніше.
Проте запозичення у таких темпах рано чи пізно призведуть до ситуації, коли необхідно буде визначитися, чи можемо ми далі жити з бюджетом, який не забезпечений реальними надходженнями і змушений балансуватися виключно за рахунок позик. У короткій перспективі йдеться про поточний рік, загроз дефолту не має. Зараз і ліквідність, і надходження до держбюджету, і найголовніше, навантаження щодо обслуговування і погашення державного борг не настільки значні, щоб казати про загрозу дефолту найближчим часом. Проте влада продовжує залучати іноземні кредити. Але без програми МВФ в Україні буде ситуація, коли зовнішній світ буде сприймати економіку і фінанси України як такі, що розвиваються у неринковий і невідповідний до світових стандартів спосіб. Зараз є проблемна ситуація з платіжним балансом. Торговий баланс у нас, на жаль, багато років негативний. Ми купуємо з- за кордону значно більше, ніж експортуємо. І ці роки єдине, за рахунок чого балансувалася платіжна позиція – це запозичення.
Стрімке збільшення за останні п’ять років рівня держборгу з 12% до 43% від ВВП поки не відштовхує інвесторів від боргових цінних паперів.
Зараз дохідність на західних ринках низька, тому інвестиції в країни, що розвиваються, такі як Україна, залишаються цікавими для інвесторів. Зростання держборгу в такій ситуації впливає на ціну запозичення, але не на саме бажання вкладати в Україні.
Бажаючи отримати більший дохід, інвестори оцінюють ризики невиконання Україною своїх зобов’язань як невисокі. Зараз покупці держпаперів враховують весь пакет статистичних даних України, на підставі якого приймаються рішення.
Збільшення зовнішніх позик України не позначилося і на рейтингу країни. Україна традиційно, яким би не був її рейтинг, розташовується в компанії країн, що мають більший рівень держборгу. Тому цей показник не є ключовим для визначення рейтингу країни. Наприклад, найбільший держборг у США і Японії – і ці економіки зростають. А економіки азійських країн, що знижували борг, зараз знаходяться у поганому стані.
Головними причинами виникнення і збільшення державного боргу є :
- хронічний дефіцит Державного бюджету;
- перевищення темпів зростання державних видатків над темпами зростання державних доходів;
- дискреційна фіскальна політика, спрямована на зменшення податкового навантаження без відповідного скорочення державних витрат;
- розширення економічної функції держави;
- дія автоматичних стабілізаторів (циклічне зменшення податкових надходжень та збільшення соціальних трансфертів під час економічної кризи);
- залучення коштів нерезиденті з метою підтримки стабільності національної валюти;
- вплив політичних бізнес-циклів (надмірне збільшення державних видатків напередодні виборів з метою завоювання популярності у виборців).
Серед негативних явищ, пов'язаних із збільшенням державного боргу, варто зазначити такі :
- нестабільність валютних курсів, яка може вплинути на можливості виконання зобов'язань у визначені терміни;
- невідповідність валюти запозичень і валюти основної частини активів суб'єкта господарювання;
- неможливість виконати зобов'язання внаслідок ускладнень з доступом до джерел іноземної валюти;
- низька ліквідність світових фінансових ринків може знизити можливості щодо реструктуризації заборгованості.
В травні 2012 р. Постановою Кабінету Міністрів України прийнято Середньострокової стратегії управління державним боргом на 2012-2014 роки, цілями якої є: задоволення потреб держави у позикових ресурсах за мінімально можливої вартості обслуговування державного боргу з урахуванням ризиків; утримати обсяг державного боргу на економічно безпечному рівні; забезпечити ефективне функціонування внутрішнього ринку державних цінних паперів та розширити доступу до міжнародного ринку капіталу; реформування у сфері міжнародної інтеграції та співпраці, спрямоване на вироблення цілісної і збалансованої зовнішньоекономічної політики, підвищення конкурентоспроможності та інвестиційної привабливості національної економіки.
Як показує досвід багатьох науковців, для України вкрай необхідною є розробка стратегії зовнішніх запозичень. Здійснення ефективного управління зовнішнім державним боргом України передбачає розробку концепції такої боргової стратегії, в якій державний борг розглядатиметься не з позиції боргового тягаря на національну економіку, а як інструмент в механізмі забезпечення економічного зростання країни.
Для подолання боргової кризи потрібно: по-перше, привести у відповідність до Бюджетного кодексу України нормативно-правові акти, які визначають правовий режим управління державним боргом; по-друге, усунути окремі положення щодо обслуговування і погашення державного боргу, які містяться в різних нормативно-правових актах і мають суперечливий характер; по-третє, врегулювати чинним законодавством порядок витрачання коштів на управління державним боргом.
Ви не можете писати нові повідомлення в цю тему Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі Ви не можете редагувати ваші повідомлення у цьому форумі Ви не можете видаляти ваші повідомлення у цьому форумі Ви не можете голосувати у цьому форумі