Форум Дніпропетровської державної фінансової академії
Форум присвячений вступу, навчанню, подіям яки відбуваються у Дніпропетровської державної фінансової академії, проведення Інтернет конференції, працевлаштуванню студентів академії, співпраці з партнерами.
Написане: середа лютого 25, 2009 1:26 pm Тема повідомлення: Дахно О.М. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРИНЦИПІВ СИСТЕМНОСТІ ТА ...
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРИНЦИПІВ СИСТЕМНОСТІ ТА ЦІЛЬОВОГО ВИКОРИСТАННЯ ОБОВ'ЯЗКОВИХ ПЛАТЕЖІВ В ХОДІ РЕФОРМИ СИСТЕМИ ОПОДАТКУВАННЯ
Дахно О.М., старший викладач
кафедри фінансів та банківської справи
Полтавський національний технічний
університет ім. Юрія Кондратюка
k52@pntu.edu.ua
Податкову систему можна вважати одним з головних інструментів формування та реалізації економічної політики держави. Її створення є складним процесом, який розпочався з 1992 року, пройшов декілька серйозних етапів. Можна сказати, що у цілому податкова система в державі існує, але її функціонування потребує постійного реформування, вдосконалення. Саме тут і виникає наочно проблема розбіжності не тільки між різними політичними силами в процесі законотворення, а й проблема розбіжності між науковим підходом, вимогами роками перевіреної, збалансованої концепції системності оподаткування, та практичним втіленням цього принципу у життя.
Кожна країна формує податкову систему у відповідності до її національних, політичних, соціальних та економічних умов. Однак, є загальні положення, закономірності та теоретичні засади, які визначають побудову податкової системи. І одним з головних є принцип системності. Системність має полягати у чіткій взаємоузгодженості податків між собою. Податки повинні доповнювати один одного, втілювати в життя обидві свої функції – фіскальну і регулюючу. Система оподаткування має бути сформована таким чином, щоб фіскальна функція давала можливість забезпечити гарантоване і стабільне надходження коштів до бюджету, регулююча – забезпечувала можливість впливу податків на всі сфери економічного розвитку країни. При цьому, треба зазначити, що фіскальна функція буде забезпечена в певній мірі навіть при мінімальних ставках, механізм реалізації регулюючої функції набагато складніший.
Зважаючи на це можна зазначити, що існують оптимальні співвідношення фіскально зорієнтованих та регулюючих податків. Найбільш фіскальними є непрямі податки, податки на майно, землю, прибуткові податки з фізичних осіб. Але й вони можуть слугувати потужним регулятором ціноутворення, що веде до неодмінної зміни співвідношення попиту і пропозиції на ринку.
Особливо актуальною є регулятивна здатність податків в умовах економічної кризи. Саме гнучке використання різних форм оподаткування може допомогти знизити наслідки інфляції, допомогти відрегулювати певні економічні співвідношення. Деякі країни світу ще з середини 2008 року зрозуміли необхідність гнучкого використання найбільш фіскальних податків. У Люксембурзі з 22% до 21% знизили податки на корпорації, у 2 рази знизили податки для фізичних осіб, які заробляють менше 25 тисяч ЄВРО на рік. ( 3 ) Великобританія знизила податок на додану вартість з 17,5% до 15%, Росія змінила ставку оподаткування прибутку юридичних осіб з 24% до 20% ( 4 ). Без сумніву, зменшення податкового тиску може позитивно відобразитися у динаміці надходжень до бюджету, зменшити кількість ухилень від оподаткування і принести позитивні соціальні наслідки.
Іншим важливим аспектом у період економічної кризи може стати чітка цілеспрямованість значної частини податків. Наприклад, при стягненні акцизів на певні групи товарів можна передбачити пряме цільове використання отриманих коштів на конкретні заходи. Досвід подібного оподаткування існував ще на початку 20 сторіччя. Податок, який стягувався за принципом акцизного збору при продажу гральних карт з групи податків на розкіш у Росії направлявся цільовим спрямуванням на фінансуванням дитячих притулків та інших закладів утримання соціально незахищених верств населення. Сучасний розвиток грального бізнесу дозволяє сподіватись, що зібрані з нього податки могли б бути стабільним джерелом фінансування декількох статей витрат держави, або місцевого бюджетів.
Головне в процесі реформування податкової системи це гнучко та раціонально використовувати сполучення податків, організувати їх цільове спрямування, підвищити контроль не тільки за надходженням податкових коштів, а й з їх подальшим використанням.
Література:
1.Закон України «Про систему оподаткування»( із змінами та доповненнями)
2.Податкова система України: Підручник /В.М. Федосов, В.М. Опарін. – К.: Либідь, 1994 – 464с.
3.С.Рекіянов «Україна і світ»// Вісник податкової служби №44 с . 26
4.О.Матвеєв «Особливий наголос»// Вісник податкової служби № 48 с.8
5.а.А. Никитский. Основы финансовой науки и политики. Народный университет (Серия наук общественно гуманитарных) Книгоиздательство «Польза» Москва, 1909 г. 255 с.
Ви не можете писати нові повідомлення в цю тему Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі Ви не можете редагувати ваші повідомлення у цьому форумі Ви не можете видаляти ваші повідомлення у цьому форумі Ви не можете голосувати у цьому форумі