Форум Дніпропетровської державної фінансової академії

Форум Дніпропетровської державної фінансової академії

Форум присвячений вступу, навчанню, подіям яки відбуваються у Дніпропетровської державної фінансової академії, проведення Інтернет конференції, працевлаштуванню студентів академії, співпраці з партнерами.
 
 ДопомогаДопомога   ПошукПошук   Список учасниківСписок учасників   ГрупиГрупи   ЗареєструватисьЗареєструватись 
 ПрофільПрофіль   Увійти, щоб переглянути приватні повідомленняУвійти, щоб переглянути приватні повідомлення   ВхідВхід 

Офіційний сайт академії
Пилипенко Г.М., Пилипенко Ю.І. СПЕЦИФІКА ВЗАЄМОДІЇ ...

 
Цей форум закрито   Цю тему закрито    Форум Дніпропетровської державної фінансової академії -> "Фінансово - бюджетна політика в контексті соціально-економічного розвитку регіонів"
Попередня тема :: Наступна тема  
Автор Повідомлення
НДВ Секція 3


   

З нами з: 16.02.09
Повідомлень: 39

ПовідомленняНаписане: четвер лютого 26, 2009 4:13 pm    Тема повідомлення: Пилипенко Г.М., Пилипенко Ю.І. СПЕЦИФІКА ВЗАЄМОДІЇ ... Відповісти цитуючи

СПЕЦИФІКА ВЗАЄМОДІЇ ІНСТИТУТІВ ЕКОНОМІЧНОЇ КООРДИНАЦІЇ

Пилипенко Г.М., к.е.н., доцент
Пилипенко Ю.І., к.е.н., доцент

Національний гірничий університет
E – mail: PelepenkoYI@mail.ru
Перехід до нової парадигми економічної науки вимагає переосмислення багатьох базових положень, які затвердилися в економічній теорії. Одним із них є проблема співвідношення ринкових і державних механізмів координації економічної діяльності. Особливого значення вона набуває для трансформаційних економік, оскільки процес реформування вимагає розробки науково виважених підходів до формування національних моделей регулювання економіки.
У економічній теорії відносно ринку і держави як регулюючих механізмів склалася майже безальтернативна позиція, згідно якої найбільш ефективним механізмом координації вважається ринок, а держава тільки доповнює його дію у плані вирішення тих економічних завдань, які ринок забезпечити не спроможний. Подібний теоретичний стереотип щодо протистояння механізмів ринку та державного регулювання, віра у всемогутність індивідуального інтересу вирішувати існуючі проблеми економічного розвитку породжує інші «теоретичні міфи», зокрема про необхідність всебічної підтримки режиму «вільного ринку» навіть за рахунок скорочення соціальних функцій держави і у збиток соціальній стабільності в суспільстві.
Ще однією проблемою економічної теорії, яка потребує свого вирішення, є відсутність одностайності щодо масштабів та форм державного «доповнення» ринкових механізмів саморегуляції. Якщо проаналізувати практику формування регулюючих механізмів, які склалися у різних країнах світу, то економічна дійсність свідчить про наявність досить широкого розмаїття конкретних моделей і форм державного регулювання економічних процесів. Отже, реалії вимагають більш глибокого пізнання як самих принципів побудови моделей регулювання економіки, так і специфіки їх функціонування у конкретно-історичних умовах кожної країни.
На наш погляд, при виборі тієї чи іншої моделі економічної координації необхідно, перш за все, визначити, в яких умовах вона здатна функціонувати і які проблеми вирішувати. Ми вважаємо, що одним із визначальних факторів, що зумовлюють ефективність певної моделі регулювання є економічні умови розвитку певної країни в конкретний період її розвитку. Тут повинна враховуватися ціла низка факторів, що визначають стан розвитку національної економіки: рівень продуктивних сил, технологічна структура економіки, ступінь розвитку конкурентних відносин, наявність розгалуженої інфраструктури тощо.
Саме специфіка економічних процесів визначає пріоритети використання тих чи інших форм економічної політики. Так, акцент на переважне використання бюджетних механізмів у кейнсіанській моделі було зумовлене різким збільшення самого федерального бюджету США після Великої депресії, що створило матеріальну базу застосування подібного впливу, а також неефективність чисто грошового регулювання під час кризи 1929-1933 років. З іншого боку, відмова від бюджетного маневрування у консервативній моделі у 80-ті роки була викликана неефективністю бюджетних заходів в умовах посилення інфляції та стрімкого зростання бюджетних дефіцитів.
Якщо проаналізувати відповідні тенденції у сфері поєднання державних та ринкових механізмів регулювання у новітній час, то можна зазначити, що сучасне суспільне середовище зумовлює нові форми взаємодії у системі «держава ринок» і пов’язує їх виникнення з ускладненням внутрішніх та зовнішніх умов функціонування економічних систем суспільства. Це, перш за все, зумовлюється тим, що розвинуті країни в останній чверті минулого століття почали перехід до постіндустріальної стадії розвитку. Державні інституції під впливом нового техніко-економічного і соціального середовища суттєво змінюють свої функції, включаючи взаємодію з ринковим механізмом.
Як свідчить економічна практика, інноваційний характер розвитку, як головної ознаки сучасного етапу функціонування економічних систем, виключно ринкові механізми не можуть забезпечити у повній мірі. Є досить багато прикладів (у тому числі і в Україні), коли господарюючі суб’єкти під впливом існуючого економічного середовища обирають екстенсивний варіант своєї діяльності, орієнтуючись на досягнення поточних фінансових цілей. Подібні сигнали від ринку не стимулюють прогресивних структурних зрушень в економічній системі за рахунок широкого застосування технологічних інновацій-процесів та інновацій-продуктів.
Тому, визначальна роль у формуванні інноваційно-технологічної політики має належати державним інститутам. Тільки державні та наддержавні органи спроможні вирішувати відповідний комплекс завдань, реалізація яких малому і сере¬дньому бізнесу не під силу, а великим корпораціям часто не вигідна. Взагалі роль держави в інноваційній сфері полягає не тільки у створені відповідного інституціонального середовища та забезпеченні дії правових інституцій з метою поєднання різноманітних інтересів суб’єктів інноваційної діяльності. Реалії сьогодення свідчать про необхідність застосування державними органами прямих форм підтримки інноваційних проектів через механізми фінансової та кредитно-грошової політики..
Одночасно, слід пам’ятати, що економічні фактори, які обумовлюють наявність певних форм державного впливу на економічні процеси, в реальній дійсності поєднуються з дією соціальних факторів. Іншими словами, економічний вплив повинен мати певну соціальну базу як для сприйняття, так і для впровадження у суспільній свідомості ідей регулювання. Оскільки економічна політика держави формується в результаті взаємодії і боротьби різних економічних інтересів, то завжди існує можливість тиску на державні інститути різних соціально-політичних сил. Тому необхідною умовою ефективності системи державного регулювання економіки є наявність соціальних верств, які мають достатньо сильні економічні інтереси та стимули забезпечити виконання поставлених цілей.
Догори
Переглянути профіль користувача Відіслати приватне повідомлення
Показувати:   
Цей форум закрито   Цю тему закрито    Форум Дніпропетровської державної фінансової академії -> "Фінансово - бюджетна політика в контексті соціально-економічного розвитку регіонів" Ваш часовий пояс: GMT + 2 Години
Сторінка 1 з 1

 
Перейти до:  
Ви не можете писати нові повідомлення в цю тему
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі
Ви не можете редагувати ваші повідомлення у цьому форумі
Ви не можете видаляти ваші повідомлення у цьому форумі
Ви не можете голосувати у цьому форумі



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Вы можете бесплатно создать форум на MyBB2.ru
Український переклад © 2005-2006 Сергій Новосад