Форум Дніпропетровської державної фінансової академії
Форум присвячений вступу, навчанню, подіям яки відбуваються у Дніпропетровської державної фінансової академії, проведення Інтернет конференції, працевлаштуванню студентів академії, співпраці з партнерами.
Написане: вівторок березня 03, 2009 11:46 am Тема повідомлення: Трофімова Л.В., Золотарьова М.К. ДО ПИТАННЯ СТЯГНЕННЯ ...
ДО ПИТАННЯ СТЯГНЕННЯ ОРГАНАМИ ДЕРЖАВНОЇ ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ ЗАБОРГОВАНОСТІ ЮРИДИЧНИХ ОСІБ ПЕРЕД ДЕРЖАВОЮ ЗА КРЕДИТАМИ, ЗАЛУЧЕНИМИ ДЕРЖАВНОЮ АБО ПІД ДЕРЖАВНІ ГАРАНТІЇ, БЮДЖЕТНИМИ ПОЗИЧКАМИ ТА ФІНАНСОВОЮ ДОПОМОГОЮ, НАДАНОЮ НА ПОВОРОТНІЙ ОСНОВІ
Трофімова Л.В., к.ю.н., директор
юридичного департаменту Держаної податкової адміністрації України
Золотарьова М.К., здобувач
Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ
В умовах посилення кризових явищ у економіці України, дефіциту Державного бюджету України, повернення юридичними особами отриманих кредитів, залучених державою або під державні гарантії, та бюджетних позичок набуває все більше актуального значення у контексті необхідності підвищення акумуляції таких надходжень до бюджету країни.
Ст. 21 Закону України „Про Державний бюджет України на 2009 рік” у 2009 році визначено органи державної податкової служби України органами стягнення заборгованості юридичних осіб перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками та фінансовою допомогою, наданою на поворотній основі.. Внаслідок несплати юридичними особами кредитів, залучених державою або під державні гарантії, та бюджетних позичок виникла прострочена заборгованість, що частково стало причиною недонадходжень до доходної частини бюджету. П. 4 ст. 17 Бюджетного кодексу України визначено, що у разі невиконання юридичними особами своїх зобов’язань стосовно погашення та обслуговування наданих на умовах повернення кредитів, залучених державою або під державні гарантії, інших гарантованих державою зобов’язань, та стягнення заборгованості перед державним бюджетом України з наданих підприємствам i організаціям позичок із державного бюджету, позичок, наданих за рахунок коштів, залучених державою або під державні гарантії, плати за користування цими позичками органи стягнення застосовують механізм стягнення цієї заборгованості у порядку, передбаченому законом для стягнення не внесених у строк податків i неподаткових платежів, включаючи погашення такої заборгованості за рахунок майна боржників. Разом з тим положенням абзацу другого преамбули Закону України „Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами” передбачено, що цей Закон не регулює питання погашення та обслуговування кредитів, наданих за рахунок бюджетних коштів або позик, залучених державою чи під державні гарантії, інших зобов'язань, що випливають з угод, укладених державними органами та/або від імені держави, які регулюються нормами цивільного законодавства та іншими законами з питань державного боргу та його обслуговування.
У практичній діяльності єдиною процедурою стягнення простроченої заборгованості перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками та фінансовою допомогою, наданою на поворотній основні є звернення органів державної податкової служби України до суду з позовом про стягнення заборгованості перед бюджетами за рахунок майна відповідно до п.11 ст.10 Закону України „Про державну податкову службу в Україні”. Але така процедура не є дієвою і не призводить до бажаних результатів у вигляді надходжень до бюджету, так як податкові органи не були стороною у договірних правовідносинах по наданню кредитів під гарантію Уряду, бюджетних позичок та фінансової допомоги, наданої на поворотній основі, не здійснюють обліку простроченої заборгованості, не мають жодних первинних документів. Зазначені обставини спричиняють брак доказової бази при розгляді справ у судових інстанціях і, як наслідок, призводять до прийняття судами рішень не на користь податкової служби України. Судові інстанції залучають до участі у даних справах осіб, що були учасниками відповідних правовідносин, Міністерство фінансів України, органи державного казначейства України, а тривала процедура надання документів і доказової бази призводить до затягування розгляду даних справ по суті. За результатами проведеного аналізу існуючої судової практики за позовами податкових органів зазначеної категорії вважаємо за доцільне відзначити таке. Серед основних завдань Мінфіну України, викладених у п.3 Положення, є складання і забезпечення виконання державного бюджету. Виходячи з цього, можна дійти висновку, що позивачем у справах про стягнення на користь держави заборгованості за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками та фінансовою допомогою, наданою на поворотній основі, має бути саме Міністерство фінансів України, а надані повноваження органів державної податкової служби щодо стягнення простроченої заборгованості за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками та фінансовою допомогою, наданою на поворотній основі, необхідно переглянути, оскільки саме Мінфін України володіє первинними документами та іншими суттєвими для правильного вирішення спору у суді письмовими доказами; у деяких справах саме Мінфін України є стороною кредитних угод; на підставі підпунктів 3, 4, 6 п.4 Положення про Міністерство фінансів України саме Мінфін України забезпечує захист фінансових інтересів держави.
Ураховуючи цей факт, вважаємо за потрібне внести зміни до ст.21 Закону України „Про Державний бюджет України на 2009 рік“, якими передбачити, що органом стягнення простроченої заборгованості юридичних осіб перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками та фінансовою допомогою, наданою на поворотній основі, визнається Міністерство фінансів України, доповнити п.4 Положення про Міністерство фінансів України положенням, відповідно до якого з метою виконання покладених до нього завдань Міністерство фінансів України має право подавати до судів позови про стягнення заборгованості перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками та фінансовою допомогою, наданою на поворотній основі.
Ви не можете писати нові повідомлення в цю тему Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі Ви не можете редагувати ваші повідомлення у цьому форумі Ви не можете видаляти ваші повідомлення у цьому форумі Ви не можете голосувати у цьому форумі