Форум Дніпропетровської державної фінансової академії

Форум Дніпропетровської державної фінансової академії

Форум присвячений вступу, навчанню, подіям яки відбуваються у Дніпропетровської державної фінансової академії, проведення Інтернет конференції, працевлаштуванню студентів академії, співпраці з партнерами.
 
 ДопомогаДопомога   ПошукПошук   Список учасниківСписок учасників   ГрупиГрупи   ЗареєструватисьЗареєструватись 
 ПрофільПрофіль   Увійти, щоб переглянути приватні повідомленняУвійти, щоб переглянути приватні повідомлення   ВхідВхід 

Офіційний сайт академії
Нещадим Лілія Григорівна,Вчитель етики і шляхи духовно

 
Цей форум закрито   Цю тему закрито    Форум Дніпропетровської державної фінансової академії -> Сьомі Всеукраїнські читання “ПРАВОСЛАВ’Я У СВІТОВІЙ КУЛЬТУРІ”
Попередня тема :: Наступна тема  
Автор Повідомлення
kafguman


   

З нами з: 10.11.09
Повідомлень: 8

ПовідомленняНаписане: вівторок листопада 10, 2009 11:46 am    Тема повідомлення: Нещадим Лілія Григорівна,Вчитель етики і шляхи духовно Відповісти цитуючи

Нещадим Лілія Григорівна, вчитель музики та етики
Раївська загальноосвітня середня школа – інтернат

Вчитель етики і шляхи духовно – етичного виховання молодого покоління.


“Людина повинна народитися двічі:
один раз природно, а потім – духовно”

А.Гегель

Кожен знає, яка велика сила криється в науці, в узагальнюваннях розуму. Але є друга життєдайна сила – духовне народження та розвиток особистості.
В наш час, час духовної збіднілості, та загального падіння моралі, руйнації базових цінностей, втрати підлітками смислу життя все більш важливого значення набувають предмети морально-етичного спрямування, як спроба в рамках шкільного курсу пробудити інтерес в учнів до питань, пов’язаних з етикою і мораллю, показати начальну необхідність і важливість розвитку духовно-душевної сфери людини.
Ще Л.Толстой в свій час писав: “Надо воспитывать ребёнка так, чтобы в нём возможно раньше началась борьба со своими дурными привычками ».
На жаль, у шкільній практиці часто-густо складається так, що декларуючи на словах ідеї виховання духовності дітей, на уроках відбувається підміна цих ідей завданнями суто поведінково-навчального характеру.
Якщо предмет “етика” визначає етику як “науку про мораль”, або “систему норм моральної поведінки людей”, то християнська етика належить не лише і не стільки до проблематики філософських наук і не є сукупністю моральних норм і правил, а є усвідомленою основою життєвого вибору християнина, визначеною життєвим досвідом, системою цінностей і переконань, спрямованих на втілення в життя заповідей Божих, які ведуть до усвідомлення та утвердження власним життям найвищої Істини – людина повинна стати образом і подобою Божою, адже християнин – значить “подібний до Христа”.
Основою етики, моралі християнина є християнська віра. Віра виявляється в житті, реалізує себе в моральних вчинках, у турботі про світ людей у ньому: “віра без діл є мертвою”. (Послання ап. Якова 2, 26).
А це потребує формування певного світогляду.
Що таке християнський світогляд? Як він формується? Як його розвивати?
Прагнення до гармонійного сприйняття світу, яке допоможе побачити нам життя як єдине ціле і знайти значення кожної його частинки – старе як саме людство. Цю функцію завжди виконували з прадавніх часів релігія та культура як носії світогляду, які в свою чергу допомагають зрозуміти навколишню дійсність та направляти свою діяльність. Але сучасна культура так довго знаходилась і знаходиться під впливом науки та технічного прогресу, що багато людей заявляють, що у них науковий світогляд: наука та її використання формує наші думки і направляє наше життя. Є багато інших різних концепцій світогляду сучасної людини.
Що ж може зробити наш світогляд універсальним ? Бачити, що все в житті взаємозалежне і складає одне ціле – значить розібратися в питаннях життя та побачити їх взаємозв’язок.
Світогляд необхідний як направляюча сила мислення та дії. Світогляд необхідний щоб розмежовувати види діяльності і визначати, що важливіше на даному етапі діяльності. Моральний вибір в роботі, використанні часу, управлінні фінансами та сімейному житті, все це залежить від того чи іншого світогляду.
З біблійної точки зору життя священне, і рішення, які ми приймаємо, повинні співвідноситись з правильно поставленими цілями. Для цього і потрібний християнський світогляд. Адже, не всі види діяльності та не всі дії можуть бути морально обгрунтованими; необхідна етика, щоб направляти наші дії.
Світогляд полегшує наші зусилля в виконанні декотрих завдань, постановці загальних цілей та визначення певних засад для моральної оцінки.
Отже християнська етика як шкільний предмет повинна формувати і розвивати християнський світогляд дитини, що в свою чергу являється “програмою” по формуванню характеру.
Завданням християнської етики є переведення вектору ЕГО – істичного сприйняття світу та взаємовідносин з ним до ТЕОкратичного, тобто розуміння того, що все в нашому житті повинно співвідноситись та підкорятись законам Божого Всесвіту – законам Любові, Істини, Добра і Краси.
Це можна прослідкувати на схемі формування та розвитку християнського світогляду. (додаток 1, 2).
З усього вищенаведеного ми бачимо, що специфіка християнської етики як шкільного предмета полягає у світоглядно-формуючій функції та особливій дотичності до духовно-душевної сфери дитини.
Звідси витікають дві проблеми - “дитяча” та “доросла”.
Перша проблема випливає з особливостей дитячого мислення.
Оскільки дитяче мислення конкретне, а багато концепцій в етиці абстрактні, дуже важливо приймати до уваги принципи, на яких будується дитяче мислення:
1. Дитяче мислення окреслено конкретним сприйняттям дійсності. Діти зазвичай загострюють увагу на не суттєвих ознаках ситуації. Відповідаючи на запитання, вони часто-густо з легкістю дають правильні відповіді, до кінця не розуміючи, про що йде мова, не уміючи сконцентрувати увагу на головному, діти лише повторюють почуту раніше і не зовсім їм зрозумілу відповідь.
2. Дитяче мислення залежить від якісного та кількісного рівня особистого сприйняття.
Особисте сприйняття дає дитині можливість використовувати всі п’ять почуттів сенсорного сприйняття для засвоєння матеріалу. Для засвоєння учнями абстрактних концепцій, таких, наприклад, як доброта, вчителю необхідно використовувати конкретні приклади відчуття для пояснення значення. Наприклад, коли учень проявляє доброту, вчитель обов’язково повинен відмітити: “Ти добрий хлопчик, ти допоміг товаришеві”.
3. Дітям необхідна діяльність.
Окрім власного досвіду та сприйняття, розумовий розвиток потребує оперування предметами. Абстрактні ідеї потрібно втілити в конкретну матеріальну форму, щоб розкрити їх значення.
А звідси витікає необхідність ігрової діяльності, направленої на активне включення учнів у навчальний процес. Це дозволяє використовувати всі види сенсорної діяльності. Учням надається можливість вибору діяльності, з застосуванням засвоєних принципів у житті. Учні займаються з великим бажанням, якщо їм надається право вибору і якщо вони відчувають успішність своєї діяльності.
Форму діяльності можна розбити на шість категорій:
1. Малювання або інший вид творчої діяльності.
2. Театральна вистава (дійство).
3. Обговорення.
4. Розвиток навичок творчого письма.
5. Музичний супровід, співи.
6. Ігри.
Друга проблема полягає в тому, що для учня, особливо для учня молодших класів, який не є зрілою, свідомою особистістю, християнська етика не може виступати як система знань чи певних принципів і правил або як ще один рядовий шкільний предмет. Вона задаватиме певні життєві орієнтири; засвоюватиметься та сприйматиметься лише тоді, коли батьки, а особливо вчитель являтимуть приклади християнської етичної поведінки у своєму житті – у ставленні до світу, до людей і у першу чергу до самої дитини. Тільки тоді християнська етика може стати опорою дитячого світосприйняття - основою світу і самої людини є Любов, Благо, яке має премудрого і люблячого Творця.
Тому хибною є думка про те, що вчителю не обов’язково бути віруючою людиною, достатньо толерантного ставлення до віровподобань інших та оперування певними поняттями.
“Брати мої! Не всі ставайте вчителями, знаючи, що ми зазнаємо великого осуду...” (Послання Якова 3,1)
Віра, як вірно підмітив Ш.Амонашвілі – це передчуття знання.
Тільки віра дозволить учителю проникнути в духовний світ дітей, осягнути безмежність кожної дитини, знайти вірні шляхи впливу, а головне, сформувати християнське мислення, яке по своїй природі є позитивним. Саме таке позитивне християнське мислення утверджує, насамперед цінність людини, її гідність, вміння набувати досвід, дає спрямованість на позитивне сприйняття реальності та її активне перетворення.
“Тільки духовна спільність...
тільки взаємність співтворчості, співробітництва...
тільки любов, виявлена в найтонших формах педагогічної майстерності...
тільки оптимізм і глибоке розуміння дитини – ось чим облагороджується виховне поле, на якому вчитель вирощує майбутнє людства, виковує долі і щастя людей”.

(Ш.Амонашвілі Педагогічна симфонія)
Догори
Переглянути профіль користувача Відіслати приватне повідомлення
Показувати:   
Цей форум закрито   Цю тему закрито    Форум Дніпропетровської державної фінансової академії -> Сьомі Всеукраїнські читання “ПРАВОСЛАВ’Я У СВІТОВІЙ КУЛЬТУРІ” Ваш часовий пояс: GMT + 2 Години
Сторінка 1 з 1

 
Перейти до:  
Ви не можете писати нові повідомлення в цю тему
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі
Ви не можете редагувати ваші повідомлення у цьому форумі
Ви не можете видаляти ваші повідомлення у цьому форумі
Ви не можете голосувати у цьому форумі



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Вы можете бесплатно создать форум на MyBB2.ru
Український переклад © 2005-2006 Сергій Новосад