Форум Дніпропетровської державної фінансової академії
Форум присвячений вступу, навчанню, подіям яки відбуваються у Дніпропетровської державної фінансової академії, проведення Інтернет конференції, працевлаштуванню студентів академії, співпраці з партнерами.
Написане: середа березня 25, 2015 10:41 am Тема повідомлення: Чечельницька Г.В. ПСИХОІСТОРИЧНИЙ ДИСКУРС УКРАЇНСЬКОЇ ІСТ...
ПСИХОІСТОРИЧНИЙ ДИСКУРС
УКРАЇНСЬКОЇ ІСТОРІЇ ХІХ СТ.: ПРЕЦЕДЕНТ УТВОРЕННЯ
Чечельницька Г.В., к.іст.н., доцент
Дніпропетровська державна фінансова академія
З нашої точки зору, для утворення подібного прецеденту є доцільним залучення результатів досліджень таких філологів та філософів як О. Забужко («Шевченківський міф України», «Філософія української ідеї та європейський контекст») та Н. Зборовська («Код української літератури»). Обидві дослідниці активно оперують таким базовим психоаналітичним поняттям як «комплекс», який Н. Заборовська покладає в культурологічну періодизацію процесу розвитку української літератури, а саме:
- ПСИХОІСТОРІЯ літератури як філогенез розбудовується на основі онтогенезу як індивідуального розвитку дитини на шляху до зрілої свідомості. В онтогенезі закладаються материнський і батьківський коди.
- Материнський код втілює інстинкт життя і його відношення до інстинкту смерті. Материнський код відображається у двох стадіях — параноїдно-шизоїдній і депресивно-репараційній, або низькій і високій формах. На першій стадії активізується інстинкт смерті, що сприяє руйнівним процесам розщеплення , на другій — інстинкт життя, що сприяє інтеграційним процесам. Розщеплення як головний психічний захист шизоїдного характеру властивий для імперського суб’єкта, а тому є основою імперської культури. Інтеграція — головний психічний захист національного суб’єкта від імперського переслідувача, тому він тісно пов’язаний з механізмами любовної інтроекції, або переведення у внутрішні уявлення (образи) доброго материнського об’єкта і доброго батьківського об’єкта.
- Батьківський національний код втілює духовну мужність і її критичне відношення до несвідомого та різноманітних перверсій, пов’язаних з неподоланою інстинктивною спадщиною. Батьківський імперський код втілює авторитарну маскулінність, в якій переважає інстинкт смерті над інстинктом життя, що зумовлює несвідоме культивування різноманітних перверсій.
Забужко О., розкриваючи психоаналітичне підґрунтя філософії національної ідеї на підґрунті особистих комплексів знакових постатей-фундаторів, говорить про комплекс (в її термінології «проклін») нереалізованості, притаманний Т. Шевченкові, та комплекс Мойсея, реалізований І. Франком.
Психоаналіз, як головний метод психоісторії, теж якісно змінюється в авторських транскрипціях дослідниць. Наприклад, робиться апеляція до досліджень М. Кляйн та С. Фанті, які поширили психоаналітичний об’єктно-предметний простір
Таким чином, більш глибока ревізія вище означених позицій, те що ми визначили як прецедент, дає можливість поширити їх до психоісторичного дискурсу української історії ХІХ ст., що й визначаємо як наступну дослідницьку мету.
Ви не можете писати нові повідомлення в цю тему Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі Ви не можете редагувати ваші повідомлення у цьому форумі Ви не можете видаляти ваші повідомлення у цьому форумі Ви не можете голосувати у цьому форумі