Форум Дніпропетровської державної фінансової академії

Форум Дніпропетровської державної фінансової академії

Форум присвячений вступу, навчанню, подіям яки відбуваються у Дніпропетровської державної фінансової академії, проведення Інтернет конференції, працевлаштуванню студентів академії, співпраці з партнерами.
 
 ДопомогаДопомога   ПошукПошук   Список учасниківСписок учасників   ГрупиГрупи   ЗареєструватисьЗареєструватись 
 ПрофільПрофіль   Увійти, щоб переглянути приватні повідомленняУвійти, щоб переглянути приватні повідомлення   ВхідВхід 

Офіційний сайт академії
Тараненко В.Є. НАПРЯМИ ПІДВИЩЕННЯ ФІСКАЛЬНОЇ ТА РЕГУЛЯТИВНОЇ

 
Нова тема   Відповісти    Форум Дніпропетровської державної фінансової академії -> Перспективи економічного і соціального розвитку національних економік в умовах глобалізації та регіоналізації
Попередня тема :: Наступна тема  
Автор Повідомлення
nivmns_dsfа


   

З нами з: 25.03.10
Повідомлень: 810

ПовідомленняНаписане: середа березня 25, 2015 11:19 am    Тема повідомлення: Тараненко В.Є. НАПРЯМИ ПІДВИЩЕННЯ ФІСКАЛЬНОЇ ТА РЕГУЛЯТИВНОЇ Відповісти цитуючи

НАПРЯМИ ПІДВИЩЕННЯ ФІСКАЛЬНОЇ ТА РЕГУЛЯТИВНОЇ ЕФЕКТИВНОСТІ МІСЦЕВОГО ОПОДАТКУВАННЯ В УКРАЇНІ

Тараненко В.Є., к.е.н., доцент
Дніпропетровська державна фінансова академія


У світовій практиці формування доходів місцевих бюджетів переважно проходить за рахунок місцевого оподаткування. Як свідчать результати досліджень багатьох науковців та аналітиків, місцеве оподаткування не є провідною ланкою податкової системи України, і, відповідно, не відіграє суттєвої ролі у складі доходів місцевих бюджетів. Тому для визначення напрямів подальшого розвитку місцевих податків і зборів, посилення їх впливу на доходи місцевих бюджетів в Україні доцільно зосередити увагу на підвищенні фіскальної та регулятивної ефективності місцевого оподаткування.
Зазначимо, що у міжнародній термінології місцеві податки і збори визначаються як локальні податки і є основою дохідної частини місцевих бюджетів більшості західних держав. Місцеві органи влади в багатьох країнах (США, Франція, Італія) наділені правом самостійно встановлювати місцеві податки та збори [1, с. 30].
Слід зазначити, що як таких місцевих податків і зборів, тобто тих, що запроваджуються місцевими органами влади, в країнах-учасницях ЄС запроваджується небагато. Це пов’язано з тим, що в переважній більшості цих країн до місцевих бюджетів надходить частка загальнодержавних податків. Так, характерним для цих країн є спрямування частки податку на додану вартість до бюджету території, на якій він був сплачений і т.ін.
Виходячи з переліку місцевих податків і зборів, регламентованого статтею 10 Податкового кодексу України [2], можна назвати 5 джерел місцевих податків і зборів. При цьому до переліку віднесено податок на нерухоме майно. відмінне від земельної ділянки, який тільки запроваджено у 2013 році. Інші місцеві податки і збори не відрізняються високими показниками фіскальної ефективності. Так, збір за місця для паркування транспортних засобів через невеликий розмір та відсутність розвиненої інфраструктури не може бути надійним джерелом доходів; туристичний збір має обмежену дію, отже не може бути запроваджений на будь-якій території. Надходження збору за провадження деяких видів підприємницької діяльності та єдиного податку цілком залежать від розвитку підприємницької діяльності на визначеній території, тому вказані платежі більше фіскальне значення мають у бюджетах великих міст, стаючи абсолютно неефективними на територіях з низькими показниками розвитку малого бізнесу.
Отже, можна зробити висновок, що у світі не існує загально визначених правил щодо запровадження місцевих податків. Втім чітко простежується різниця між місцевими податками – такими, що запроваджуються місцевими органами влади та справляються до місцевих бюджетів, - та місцевим оподаткуванням – тобто платежами загальнодержавного характеру, які повністю або частково зараховуються до місцевих бюджетів.
Провідними серед місцевих податків у багатьох країнах світу виступають майнові та екологічні. Саме ці податки за своїм економічним змістом дозволяють у найбільшій мірі проявитися регулятивним властивостям оподаткування. Незважаючи на нарікання щодо запровадження податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, його регулятивний прояв є очевидним. Відмітимо, що регулятивна функція оподаткування нерухомості на сьогодні полягає не у максимальному звільненні від оподаткування, а у створенні жорсткої залежності між розмірами доходів, які опосередковано представлені об’єктами нерухомості, та рівнем оподаткування.
Екологічне оподаткування за своїм економічним змістом має носити виключно регулятивний характер. Екологічні податки запроваджуються з метою відновлення природних ресурсів, їх бережливого використання. Тому не йдеться про надання податкових пільг, а самі екологічні податки повинні використовуватися як фактор збільшення ціни природних ресурсів для забезпечення зменшення обсягів їх споживання. Поступове підвищення розмірів екологічного податку з часом дасть стимули для розробки енергозберігаючих технологій та продуктів, які створюють важливі умови конкурентоспроможності вітчизняної продукції на міжнародному ринку в майбутньому. При цьому слід зазначити, що досягнення нульового рівня споживання природних ресурсів є неможливим, а значить фіскальна ефективність екологічного оподаткування не буде втрачена.
Отже, пошук шляхів удосконалення місцевого оподаткування повинен йти не лише в напряму простого збільшення платників податків та розширення бази оподаткування, а й у напрямку вибору таких податків і встановлення таких платників, які б забезпечували не тільки наповнення місцевих бюджетів, а й виконання загальнодержавних завдань у різних сферах. Дотримання цих вимог є запорукою створення міцної, стабільної системи місцевого оподаткування в Україні, яка сприятиме ефективній реалізації регіональної соціально-економічної політики та забезпечить фінансову стійкість регіонів.

Література:
1. Надьон Г.О., Харківський М.С. Перспективи розвитку системи місцевого оподаткування в Україні з урахуванням зарубіжного досвіду / Г.О. Надьон, М.С. Харківський // Часопис економічних реформ. – 2010. – №3. – С. 28-33. 2. Податковий кодекс України від 02.12.2010 №2755-VI із змінами і доповненнями // [Електроний ресурс]. – Режим доступу: [http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2755-17].
Догори
Переглянути профіль користувача Відіслати приватне повідомлення
Показувати:   
Нова тема   Відповісти    Форум Дніпропетровської державної фінансової академії -> Перспективи економічного і соціального розвитку національних економік в умовах глобалізації та регіоналізації Ваш часовий пояс: GMT + 2 Години
Сторінка 1 з 1

 
Перейти до:  
Ви не можете писати нові повідомлення в цю тему
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі
Ви не можете редагувати ваші повідомлення у цьому форумі
Ви не можете видаляти ваші повідомлення у цьому форумі
Ви не можете голосувати у цьому форумі



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Вы можете бесплатно создать форум на MyBB2.ru
Український переклад © 2005-2006 Сергій Новосад