Форум Дніпропетровської державної фінансової академії
Форум присвячений вступу, навчанню, подіям яки відбуваються у Дніпропетровської державної фінансової академії, проведення Інтернет конференції, працевлаштуванню студентів академії, співпраці з партнерами.
Написане: середа березня 25, 2015 11:19 am Тема повідомлення: Тараненко В.Є. НАПРЯМИ ПІДВИЩЕННЯ ФІСКАЛЬНОЇ ТА РЕГУЛЯТИВНОЇ
НАПРЯМИ ПІДВИЩЕННЯ ФІСКАЛЬНОЇ ТА РЕГУЛЯТИВНОЇ ЕФЕКТИВНОСТІ МІСЦЕВОГО ОПОДАТКУВАННЯ В УКРАЇНІ
Тараненко В.Є., к.е.н., доцент
Дніпропетровська державна фінансова академія
У світовій практиці формування доходів місцевих бюджетів переважно проходить за рахунок місцевого оподаткування. Як свідчать результати досліджень багатьох науковців та аналітиків, місцеве оподаткування не є провідною ланкою податкової системи України, і, відповідно, не відіграє суттєвої ролі у складі доходів місцевих бюджетів. Тому для визначення напрямів подальшого розвитку місцевих податків і зборів, посилення їх впливу на доходи місцевих бюджетів в Україні доцільно зосередити увагу на підвищенні фіскальної та регулятивної ефективності місцевого оподаткування.
Зазначимо, що у міжнародній термінології місцеві податки і збори визначаються як локальні податки і є основою дохідної частини місцевих бюджетів більшості західних держав. Місцеві органи влади в багатьох країнах (США, Франція, Італія) наділені правом самостійно встановлювати місцеві податки та збори [1, с. 30].
Слід зазначити, що як таких місцевих податків і зборів, тобто тих, що запроваджуються місцевими органами влади, в країнах-учасницях ЄС запроваджується небагато. Це пов’язано з тим, що в переважній більшості цих країн до місцевих бюджетів надходить частка загальнодержавних податків. Так, характерним для цих країн є спрямування частки податку на додану вартість до бюджету території, на якій він був сплачений і т.ін.
Виходячи з переліку місцевих податків і зборів, регламентованого статтею 10 Податкового кодексу України [2], можна назвати 5 джерел місцевих податків і зборів. При цьому до переліку віднесено податок на нерухоме майно. відмінне від земельної ділянки, який тільки запроваджено у 2013 році. Інші місцеві податки і збори не відрізняються високими показниками фіскальної ефективності. Так, збір за місця для паркування транспортних засобів через невеликий розмір та відсутність розвиненої інфраструктури не може бути надійним джерелом доходів; туристичний збір має обмежену дію, отже не може бути запроваджений на будь-якій території. Надходження збору за провадження деяких видів підприємницької діяльності та єдиного податку цілком залежать від розвитку підприємницької діяльності на визначеній території, тому вказані платежі більше фіскальне значення мають у бюджетах великих міст, стаючи абсолютно неефективними на територіях з низькими показниками розвитку малого бізнесу.
Отже, можна зробити висновок, що у світі не існує загально визначених правил щодо запровадження місцевих податків. Втім чітко простежується різниця між місцевими податками – такими, що запроваджуються місцевими органами влади та справляються до місцевих бюджетів, - та місцевим оподаткуванням – тобто платежами загальнодержавного характеру, які повністю або частково зараховуються до місцевих бюджетів.
Провідними серед місцевих податків у багатьох країнах світу виступають майнові та екологічні. Саме ці податки за своїм економічним змістом дозволяють у найбільшій мірі проявитися регулятивним властивостям оподаткування. Незважаючи на нарікання щодо запровадження податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, його регулятивний прояв є очевидним. Відмітимо, що регулятивна функція оподаткування нерухомості на сьогодні полягає не у максимальному звільненні від оподаткування, а у створенні жорсткої залежності між розмірами доходів, які опосередковано представлені об’єктами нерухомості, та рівнем оподаткування.
Екологічне оподаткування за своїм економічним змістом має носити виключно регулятивний характер. Екологічні податки запроваджуються з метою відновлення природних ресурсів, їх бережливого використання. Тому не йдеться про надання податкових пільг, а самі екологічні податки повинні використовуватися як фактор збільшення ціни природних ресурсів для забезпечення зменшення обсягів їх споживання. Поступове підвищення розмірів екологічного податку з часом дасть стимули для розробки енергозберігаючих технологій та продуктів, які створюють важливі умови конкурентоспроможності вітчизняної продукції на міжнародному ринку в майбутньому. При цьому слід зазначити, що досягнення нульового рівня споживання природних ресурсів є неможливим, а значить фіскальна ефективність екологічного оподаткування не буде втрачена.
Отже, пошук шляхів удосконалення місцевого оподаткування повинен йти не лише в напряму простого збільшення платників податків та розширення бази оподаткування, а й у напрямку вибору таких податків і встановлення таких платників, які б забезпечували не тільки наповнення місцевих бюджетів, а й виконання загальнодержавних завдань у різних сферах. Дотримання цих вимог є запорукою створення міцної, стабільної системи місцевого оподаткування в Україні, яка сприятиме ефективній реалізації регіональної соціально-економічної політики та забезпечить фінансову стійкість регіонів.
Література:
1. Надьон Г.О., Харківський М.С. Перспективи розвитку системи місцевого оподаткування в Україні з урахуванням зарубіжного досвіду / Г.О. Надьон, М.С. Харківський // Часопис економічних реформ. – 2010. – №3. – С. 28-33. 2. Податковий кодекс України від 02.12.2010 №2755-VI із змінами і доповненнями // [Електроний ресурс]. – Режим доступу: [http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2755-17].
Ви не можете писати нові повідомлення в цю тему Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі Ви не можете редагувати ваші повідомлення у цьому форумі Ви не можете видаляти ваші повідомлення у цьому форумі Ви не можете голосувати у цьому форумі