Форум Дніпропетровської державної фінансової академії

Форум Дніпропетровської державної фінансової академії

Форум присвячений вступу, навчанню, подіям яки відбуваються у Дніпропетровської державної фінансової академії, проведення Інтернет конференції, працевлаштуванню студентів академії, співпраці з партнерами.
 
 ДопомогаДопомога   ПошукПошук   Список учасниківСписок учасників   ГрупиГрупи   ЗареєструватисьЗареєструватись 
 ПрофільПрофіль   Увійти, щоб переглянути приватні повідомленняУвійти, щоб переглянути приватні повідомлення   ВхідВхід 

Офіційний сайт академії
Яковлєв О.М. НЕОБХІДНІСТЬ ЗАСТОСУВАННЯ ПРОГРАМНО-ЦІЛЬОВОГО

 
Нова тема   Відповісти    Форум Дніпропетровської державної фінансової академії -> Перспективи економічного і соціального розвитку національних економік в умовах глобалізації та регіоналізації
Попередня тема :: Наступна тема  
Автор Повідомлення
nivmns_dsfа


   

З нами з: 25.03.10
Повідомлень: 810

ПовідомленняНаписане: середа березня 25, 2015 11:24 am    Тема повідомлення: Яковлєв О.М. НЕОБХІДНІСТЬ ЗАСТОСУВАННЯ ПРОГРАМНО-ЦІЛЬОВОГО Відповісти цитуючи

НЕОБХІДНІСТЬ ЗАСТОСУВАННЯ ПРОГРАМНО-ЦІЛЬОВОГО МЕТОДУ ПЛАНУВАННЯ В БЮДЖЕТНОМУ ПРОЦЕСІ

Яковлєв О.М. аспірант
Дніпропетровська державна фінансова академія
e-mail: Jalnik@i.ua


Бюджет держави виступає дієвим інструментом регулювання економічних процесів і засобом реалізації державної політики. У ньому концентрується вагома частка валового внутрішнього продукту, що централізовано розподіляється на розвиток національної економіки. При цьому ключові функції бюджету (розподільча, контролююча та деякі інші) виконуються за рахунок ефективного управління його складовими, в першу чергу, видатковою частиною.
В умовах обмеженості фінансових ресурсів, які держава має спрямувати на економічний та соціальний розвиток, особливої актуальності набувають питання вдосконалення бюджетного процесу та програмно-цільового методу формування й виконання бюджету щодо посилення важелів бюджетної політики як інструмента підвищення ефективності використання бюджетних коштів. Тому надзвичайно актуальним завданням є вирішення питань, які потребують наукових досліджень, зокрема, оптимізація процесу управління бюджетними видатками та контроль за ефективним використанням бюджетних коштів.
Видатки на освіту, охорону здоров’я, соціальний захист, культуру та мистецтво, житлово-комунальне господарство та ін. розподіляються між державним і місцевими бюджетами. Загальні тенденції розмежування видатків зберігаються, на протязі останніх років частка видатків Державного бюджету в сукупних видатках Зведеного бюджету коливалась від 66 до 78%, що значно перевищує показники багатьох країн ЄС, країн Балтії та ін.
Програмно-цільовий метод у бюджетному процесі - метод управління бюджетними коштами для досягнення конкретних результатів за рахунок коштів бюджету із застосуванням оцінки ефективності використання бюджетних коштів на всіх стадіях бюджетного процесу. Програмно-цільовий метод у бюджетному процесі передбачає складання й виконання бюджету в розрізі бюджетних програм. Запровадження цього методу складання бюджету є істотною зміною в бюджетній ідеології. Формування бюджету за програмно-цільовим методом передбачає врахування обсягу наявних ресурсів, що використовуються для досягнення певних результатів у державному секторі.
Програмно-цільовий метод складання та виконання бюджету в Україні застосовується з 2002 р. з метою поліпшення прозорості й зрозумілості бюджету для громадськості, підвищення якості надання державних послуг та ефективності використання коштів бюджету. Бюджет, складений за цим методом, суттєво відрізняється від постатейного складання, оскільки основною рисою програмно-цільового методу фінансування є зосередження уваги на результатах, яких необхідно досягти, а вже потім ставиться питання про те, які ресурси необхідно використати для їх досягнення.
До прийняття Бюджетного кодексу України від 8 липня 2010 р. використання програмно-цільового методу у бюджетному процесі здійснювалося на підставі Розпорядження Кабінету Міністрів України №538р від 14 вересня 2002 р., яким схвалено Концепцію застосування програмно-цільового методу, визначено мету та основні принципи його застосування, елементи та етапи реалізації Концепції. Бюджетний кодекс створює законодавче підґрунтя для фундаментальних змін у бюджетному процесі та уможливлює гармонізацію положень економічних законів та програмних документів. У статті 20 Бюджетного кодексу України визначено, що особливими складовими програмно-цільового методу у бюджетному процесі є бюджетні програми, відповідальні виконавці бюджетних програм, паспорти бюджетних програм, результативні показники бюджетних програм.
Застосування програмно-цільового методу бюджетування особливо важливе в умовах обмежених фінансових ресурсів, оскільки акцент переноситься з потреби в коштах на утримання бюджетних установ на те, які результати будуть від використання бюджетних коштів, тобто, як ефективно та результативно вони використовуються.
Бюджетні програми, що реалізуються в процесі виконання бюджету за видатками, поєднують в собі важливі характерні особливості бюджетування, орієнтованого на результат, і програмно-цільових методів. Провідні українські науковці виділяють такі:
- комплексний підхід до вирішення поставлених програм за рахунок здійснення бюджетних витрат;
-середньо- та довгостроковий характер планування;
- визначення обсягів і напрямів фінансування залежно від поставлених завдань;
- використання єдиної системи показників для визначення результативності та ефективності програми;
- відкритість і прозорість порядку формування програм;
- можливості поєднання ресурсів бюджетів різного рівня (державного та місцевих), а також бюджетних та позабюджетних (корпоративних або приватних) ресурсів для виконання програми.
Моніторинг результативності бюджетних програм передбачає аналіз і контроль за реалізацією заходів, що визначені бюджетною програмою, оцінку економічної ефективності від використання бюджетних коштів на реалізацію бюджетної програми й досягнення запланованих цілей, виявлення проблем у ході виконання бюджетної програми і на цій основі розробку пропозицій щодо підвищення раціональності розподілу бюджетних коштів. Аналіз результативності бюджетної програми передбачає порівняння фактичних показників виконання програм із запланованими (показники затрат, продукту, ефективності та якості). Важливим є також порівняння із відповідними показниками попередніх періодів, подібними програмами в інших міністерствах, встановленими стандартами і нормами.
Застосування програмно-цільового методу (як основного методу, визначеного Кодексом) передбачає розробку цілей і завдань бюджетної програми, напрямів її діяльності та показників результативності її виконання, які зазначаються в паспорті бюджетної програми, відповідно до місії головного розпорядника бюджетних коштів. Головна мета діяльності головного розпорядника бюджетних коштів визначається як мета його існування, задля якої він здійснює свою діяльність, а також користь або блага, які отримує від цієї діяльності суспільство. Відповідно до головної мети діяльності та з огляду на стратегічні пріоритети, визначені урядом, головні розпорядники бюджетних коштів планують бюджетні програми, видатки на які можуть бути передбачені у проекті Державного бюджету на наступний рік. Назва бюджетної програми повинна відбивати її сутність, а кожного коду програмної класифікації - бути єдиною, не повторюватися (має відрізнятися від інших назв кодів програмної класифікації).
Відповідно до чинної методології бюджетна програма повинна мати чітко визначені мету і завдання окремого головного розпорядника і давати можливість розробити показники виміру очікуваного результату в процесі її реалізації. У паспортах бюджетних програм містяться результативні показники, на підставі яких здійснюється контроль за цільовим та ефективним використанням бюджетних коштів і аналіз виконання бюджетної програми. Згідно з наказом Міністерства фінансів України «Про запровадження результативних показників, що характеризують виконання бюджетних програм» від 8 серпня 2002 року №621, при складанні паспортів бюджетних програм необхідно звертати увагу на можливість за допомогою визначених результативних показників оцінити доцільність, обґрунтованість та ефективність використання коштів бюджету на виконання бюджетної програми. Система показників результативності виконання програм охоплює показники витрат, продукту, ефективності та якості.
Отже, майбутнє бюджетного процесу неможливе без цього методу.
Догори
Переглянути профіль користувача Відіслати приватне повідомлення
Показувати:   
Нова тема   Відповісти    Форум Дніпропетровської державної фінансової академії -> Перспективи економічного і соціального розвитку національних економік в умовах глобалізації та регіоналізації Ваш часовий пояс: GMT + 2 Години
Сторінка 1 з 1

 
Перейти до:  
Ви не можете писати нові повідомлення в цю тему
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі
Ви не можете редагувати ваші повідомлення у цьому форумі
Ви не можете видаляти ваші повідомлення у цьому форумі
Ви не можете голосувати у цьому форумі



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Вы можете бесплатно создать форум на MyBB2.ru
Український переклад © 2005-2006 Сергій Новосад