Форум Дніпропетровської державної фінансової академії

Форум Дніпропетровської державної фінансової академії

Форум присвячений вступу, навчанню, подіям яки відбуваються у Дніпропетровської державної фінансової академії, проведення Інтернет конференції, працевлаштуванню студентів академії, співпраці з партнерами.
 
 ДопомогаДопомога   ПошукПошук   Список учасниківСписок учасників   ГрупиГрупи   ЗареєструватисьЗареєструватись 
 ПрофільПрофіль   Увійти, щоб переглянути приватні повідомленняУвійти, щоб переглянути приватні повідомлення   ВхідВхід 

Офіційний сайт академії
Шевченко О.В. ПОТОЧНІ ПРОБЛЕМИ ФІНАНСУВАННЯ КАПІТАЛЬНИХ ...

 
Нова тема   Відповісти    Форум Дніпропетровської державної фінансової академії -> Перспективи економічного і соціального розвитку національних економік в умовах глобалізації та регіоналізації
Попередня тема :: Наступна тема  
Автор Повідомлення
nivmns_dsfа


   

З нами з: 25.03.10
Повідомлень: 810

ПовідомленняНаписане: четвер березня 26, 2015 10:47 am    Тема повідомлення: Шевченко О.В. ПОТОЧНІ ПРОБЛЕМИ ФІНАНСУВАННЯ КАПІТАЛЬНИХ ... Відповісти цитуючи

ПОТОЧНІ ПРОБЛЕМИ ФІНАНСУВАННЯ КАПІТАЛЬНИХ ВИДАТКІВ З МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ УКРАЇНІ

Шевченко О.В., к.е.н., с.н.с.
Національний інститут стратегічних досліджень
e-mail: ov-shevchenko@niss.gov.ua


Кризовий 2014 рік виявив недоліки системи формування і виконання місцевих бюджетів, здійснення оподаткування на місцевому рівні та реалізації функцій місцевого самоврядування на рівні територіальних громад міст, селищ і сіл. Особливо такі недоліки системи місцевих фінансів проявилися у сферах надання субвенцій та реалізації проектів з Державного фонду регіонального розвитку (ДФРР). Так, традиційно низькою залишається частка інших субвенцій (субвенцій несоціального спрямування) у доходах місцевих бюджетів та їх обсягу. Зокрема, у загальному обсязі трансфертів у січні-вересні 2014 року ця частка у структурі трансфертів з Державного бюджету до місцевих хоча і зросла до 8,1 % порівняно з 5,0 % у січні-вересні 2013 року, однак її обсяг є незначним – 7,5 млрд. грн., або 58,2 % запланованого на 2014 рік [1]. Для порівняння, фінансування субвенцій соціального спрямування склало 38,6 млрд. грн., дотації вирівнювання – 44,9 млрд. грн. (73,8 % річного плану). Всього на 2014 рік було передбачено 14 видів інших субвенцій.
Проблемою у сфері субвенцій є те, що механізм їх розподілу на соціально-економічний розвиток заснований на суб’єктивних рішеннях вищих органів влади. Це ускладнює реалізацію принципу самостійності місцевих бюджетів у частині мобілізації доходів та їх витрачання, особливо у контексті проголошеного курсу на децентралізацію податкових надходжень та видатків.
Додатковим джерелом видатків на капітальні цілі є бюджет розвитку, оскільки саме з цієї частини бюджету здійснюються капітальні видатки, тривалість яких перевищує один бюджетний (згідно законодавства – календарний) рік. Проте його обсяги і частка у доходах місцевих бюджетів є незначними, що не дозволяє фінансувати масштабні капітальні видатки. Так, у січні-вересні 2014 р. доходи бюджету розвитку (з урахуванням коштів, переданих із загального фонду бюджету до бюджету розвитку) склали 7,5 млрд. грн., що на 22,9 % менше за обсяг доходів відповідного періоду попереднього року, також частка бюджету розвитку зменшилась на 2,6 в.п. і становила 10,2 % доходів місцевих бюджетів без урахування міжбюджетних трансфертів.
Стосовно принципів витрачання коштів ДФРР слід сказати, що вони надходять на проекти, які не можуть надати стимулу для подальшого розвитку і лише забезпечують нагальні потреби громад, що суперечить самому призначенню ДФРР.
Ще з 2013 р. набрав чинності новий порядок використання коштів ДФРР, згідно з яким визначено умови участі місцевих бюджетів у співфінансуванні відповідних програм (проектів), а також заборонено спрямовувати бюджетні кошти (кошти ДФРР) на фінансування інвестиційних програм (проектів), видатки на які передбачені за іншими бюджетними програмами. Проте залишаються недоліки у формуванні та використанні коштів ДФРР:
- фактична недостатність коштів ДФРР: бюджетні призначення для ДФРР на 2014 р. були відмінені, на 2013 р. було передбачено 918,5 млн. грн., що становить 0,5 % доходів загального фонду Державного бюджету (на 2012 р. обсяг ДФРР було передбачено у розмірі 1,6 млрд. грн.). Це не узгоджується із вимогами Бюджетного кодексу України (ст. 24-1), згідно якої обсяг ДФРР має складати не менше 1 % від загального фонду. На 2015 рік обсяг ДФРР запланований у сумі 3 млрд. грн.;
- порядок використання коштів ДФРР не містить відомостей про відповідального виконавця бюджетної програми і заходи впливу у разі невиконання бюджетної програми. Також, зменшення мінімальної кошторисної вартості інвестиційних програм (проектів) регіонального значення з 5 до 1 млн. грн., а програм районного значення – з 1 млн грн. до 200 тис грн. формує умови для розпорошення коштів по дрібних об’єктах, що зменшує важливість ДФРР в аспекті забезпечення фінансування пріоритетних програм, які мають надати стимули для подальшої діяльності, забезпечити мультиплікативний ефект для подальшого розвитку;
- переліком інвестиційних програм (проектів) передбачено фінансування за рахунок коштів ДФРР робіт з будівництва, реконструкції та ремонту об’єктів переважно у сфері освіти, охорони здоров’я, культури, житлово-комунального господарства. Тобто передбачено фінансування робіт переважно по об’єктах соціальної інфраструктури, виділення коштів на розв’язання поточних проблем, що не відрізняється від цілей надання регіонам окремих субвенцій. Це викривляє мету створення ДФРР – фінансування довгострокових капітальних проектів, спрямованих на створення й модернізацію виробничої, транспортної та інженерної інфраструктури на регіональному рівні.
Досягти ефективного і достатнього рівня фінансового забезпечення регіонів можливо на основі наступних кроків.
З метою удосконалення принципів виділення субвенцій на соціально-економічний розвиток та підвищення ефективності і цільового характеру видатків бюджету розвитку слід розробляти процедуру конкурсного відбору пропозицій від місцевих рад регіонального рівня щодо отримання субвенцій на соціально-економічний розвиток. Критеріями відбору мають бути: нагальна необхідність субвенції для розвитку громади чи регіону, визначена самою місцевою радою, подана головним розпорядником бюджетних коштів та прийнята урядом; неможливість отримання коштів на виконання даного проекту із інших джерел, крім Державного бюджету України. У Бюджетному Кодексі України варто запровадити поняття «бюджетна інвестиція» як «капіталовкладення, здійснюване винятково з бюджету розвитку місцевого бюджету, напрям якого визначається органом місцевого самоврядування», унормувати принципи надання таких бюджетних інвестицій та чітке визначення відмінності поняття «бюджетна інвестиція» від понять «видатки місцевого бюджету на соціально-економічні цілі» та «субвенції на виконання інвестиційних програм (проектів)». Також, варто повернути норму про обов’язковість формування бюджету розвитку у спеціальному фонді місцевого бюджету і включати до неї певну частину надходжень від податку на прибуток підприємств усіх форм власності, крім комунальної.
Ефективному витрачанню коштів ДФРР на реалізацію саме тих проектів, які можуть надати стимул для подальшого розвитку, буде сприяти низка таких кроків:
- забезпечення оновлення принципів формування і витрачання коштів ДФРР – фонд має діяти як окрема фінансово-кредитна установа, а не як частина Державного бюджету України, повинен мати право акумулювати кошти з різних джерел – внутрішніх (кошти інвесторів та з бюджету) і зовнішніх (інвестиції та кредити), державних і приватних;
- унормування принципів фінансування за рахунок коштів ДФРР винятково капітальних проектів, що сприятимуть формуванню ареалів економічного зростання на регіональному рівні, реалізації інноваційно-інвестиційних програм розвитку й модернізації виробничої, транспортної та інженерної інфраструктури, створенню нових робочих місць.
У такий спосіб можна буде досягнути зменшення ролі суб’єктивного чинника при розподілі субвенцій на соціально-економічний розвиток із Державного бюджету через запровадження формалізованих параметрів надання інвестиційних субвенцій, перетворення ДФРР на реальний інструмент фінансування капітальних видатків, які можуть дати довгостроковий ефект.

Література:
1. Тут і далі – статистичні дані Міністерства фінансів України та Інституту бюджету та соціально-економічних досліджень [Електронний ресурс]. - Режим доступу: www.minfin.gov.ua, www.ibser.org.ua.
Догори
Переглянути профіль користувача Відіслати приватне повідомлення
Показувати:   
Нова тема   Відповісти    Форум Дніпропетровської державної фінансової академії -> Перспективи економічного і соціального розвитку національних економік в умовах глобалізації та регіоналізації Ваш часовий пояс: GMT + 2 Години
Сторінка 1 з 1

 
Перейти до:  
Ви не можете писати нові повідомлення в цю тему
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі
Ви не можете редагувати ваші повідомлення у цьому форумі
Ви не можете видаляти ваші повідомлення у цьому форумі
Ви не можете голосувати у цьому форумі



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Вы можете бесплатно создать форум на MyBB2.ru
Український переклад © 2005-2006 Сергій Новосад