Форум Дніпропетровської державної фінансової академії
Форум присвячений вступу, навчанню, подіям яки відбуваються у Дніпропетровської державної фінансової академії, проведення Інтернет конференції, працевлаштуванню студентів академії, співпраці з партнерами.
Написане: четвер березня 26, 2015 11:02 am Тема повідомлення: Чубак А.Ю. УДОСКОНАЛЕННЯ МЕХАНІЗМУ ФІНАНСОВОГО ВИРІВНЮВАННЯ
УДОСКОНАЛЕННЯ МЕХАНІЗМУ ФІНАНСОВОГО ВИРІВНЮВАННЯ В УКРАЇНІ
Чубак А.Ю., ст. викладач
Дніпропетровська державна фінансова академія
Міжбюджетне вирівнювання фінансів є однією з центральних проблем бюджетного процесу. Необхідність вирівнювання обумовлена такими основними причинами: незбалансованістю бюджетів «по вертикалі» у зв’язку з тим, що обсяг функцій, які покладаються на місцеві органи влади, як правило, перевищує їх можливості по фінансуванню необхідних видатків за рахунок закріплених доходних джерел; незбалансованістю бюджетів «по горизонталі», що пов’язано з нерівномірністю економічного розвитку територій, диференціацією їх дохідних (податкових) потенціалів.
Результатом вертикального вирівнювання повинно стати формування власних дохідних джерел органів самоврядування, тобто доходів, закріплених за відповідним бюджетом на постійній основі, якими вони мають право вільно розпоряджатися відповідно до виконуваних ними функцій. В системі горизонтального вирівнювання повинно бути забезпечено достатнє фінансування тим органам самоврядування, які мають низьку податкову базу і навіть при максимальній економічній активності не зможуть мати достатніх коштів для фінансування своїх функцій.
Питання, які стосуються вирівнювання фінансової забезпеченості різних адміністративно-територіальних одиниць, визначаються цілою низкою законодавчих актів. До них належить Бюджетний кодекс України, Закони України “Про місцеве самоврядування в Україні”, “Про місцеві державні адміністрації”.
Діюча до 2015 року в Україні Формула розподілу обсягу міжбюджетних трансфертів мала ряд недоліків. До них зокрема відносяться: слабкість стимулів органів місцевого самоврядування до збільшення доходів, що враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів; часті і доволі суттєві зміни компонентів Формули, що погіршувало можливість прогнозування місцевих бюджетів. Суттєвими недоліками розрахунку трансфертів є абстрагування від реально існуючих інфляційних процесів, також нерівний розподіл обсягу міжбюджетних трансфертів між дрібними і великими громадами.
Процес реформування міжбюджетних відносин, метою якого є забезпечення достатньої фінансової бази місцевих бюджетів для виконання закріплених за ними функцій, обумовив унесення змін до Бюджетного кодексу. Відповідно до Закону України від 28 грудня 2014 року № 79-УІІІ „Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин” було здійснено зміни у частині структури доходів і видатків різних рівнів бюджетів, видів міжбюджетних трансфертів, здійснено перерозподіл дохідних джерел місцевих бюджетів. Передбачено формування єдиного кошика доходів загального фонду (без поділу на І та ІІ кошики) та розширення джерел його формування, виключено поняття дотації вирівнювання та додаткової дотації на вирівнювання фінансової забезпеченості місцевих бюджетів [1, 2].
З 2015 року систему балансування бюджету замінила система горизонтального вирівнювання податкоспроможності територій залежно від рівня надходжень на 1-го жителя. Запроваджується механізм вирівнювання податкоспроможності місцевих бюджетів, який передбачає вилучення у вигляді реверсної дотації коштів до державного бюджету з місцевих бюджетів, що забезпечили у минулому році рівень надходжень окремих податків у розрахунку на 1 жителя вищий, ніж у середньому по Україні. Ще однією новацією є цільові субвенції з державного бюджету: освітня субвенція – на оплату поточних видатків загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів; субвенція на підготовку робітничих кадрів – на оплату поточних видатків професійно-технічних начальних закладів; медична субвенція – на утримання установ та закладів охорони здоров’я. Але обсяги зазначених субвенцій, які затверджені Законом України „Про Державний бюджет України на 2015 рік”, не покривають у повному обсязі поточні видатки. При цьому фінансування видатків на поновлення матеріально-технічної бази загальноосвітніх навчальних закладів є проблемним, так як освітня субвенція спрямовується лише на оплату поточних видатків. Також відмінена субвенція на будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання вулиць і доріг комунальної власності місцевим бюджетам, що позбавило їх цільових джерел, за рахунок яких здійснювались ці роботи.
В Україні, за діючої системи міжбюджетних відносин, пріоритет відданий вирівнюванню фінансових можливостей місцевих бюджетів Проте більш перспективним видається підхід, за якого відбуватиметься стимулювання економічного розвитку громад та регіонів, в т. ч. шляхом створення умов для підвищення зацікавленості органів місцевого самоврядування до збільшення надходжень місцевих бюджетів, а також ефективного використання бюджетних коштів.
Література:
1. Бюджетний кодекс України вiд 08.07.2010 [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http: //zakon.rada.gov.ua.
2. Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин від 28 грудня 2014 року № 79-VIII [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http: //zakon.rada.gov.ua.
Ви не можете писати нові повідомлення в цю тему Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі Ви не можете редагувати ваші повідомлення у цьому форумі Ви не можете видаляти ваші повідомлення у цьому форумі Ви не можете голосувати у цьому форумі