Форум Дніпропетровської державної фінансової академії

Форум Дніпропетровської державної фінансової академії

Форум присвячений вступу, навчанню, подіям яки відбуваються у Дніпропетровської державної фінансової академії, проведення Інтернет конференції, працевлаштуванню студентів академії, співпраці з партнерами.
 
 ДопомогаДопомога   ПошукПошук   Список учасниківСписок учасників   ГрупиГрупи   ЗареєструватисьЗареєструватись 
 ПрофільПрофіль   Увійти, щоб переглянути приватні повідомленняУвійти, щоб переглянути приватні повідомлення   ВхідВхід 

Офіційний сайт академії
Олійник В.Я., Зубко В.В., Байліна О.В. БЮДЖЕТНИЙ УНІТАРИЗМ..

 
Цей форум закрито   Цю тему закрито    Форум Дніпропетровської державної фінансової академії -> “ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ СУЧАСНОГО СУСПІЛЬСТВА: ЕКОНОМІКА, СОЦІОЛОГІЯ, ФІЛОСОФІЯ”
Попередня тема :: Наступна тема  
Автор Повідомлення
nivmn


   

З нами з: 13.05.10
Повідомлень: 107

ПовідомленняНаписане: п'ятниця травня 14, 2010 9:12 am    Тема повідомлення: Олійник В.Я., Зубко В.В., Байліна О.В. БЮДЖЕТНИЙ УНІТАРИЗМ.. Відповісти цитуючи

БЮДЖЕТНИЙ УНІТАРИЗМ ТА МІЖБЮДЖЕТНІ ВІДНОСИНИ

Олійник В.Я., к.е.н., доцент
Зубко В.В., студентка
Байліна О.В., студентка
Дніпропетровська державна фінансова академія


За політичним устроєм Україна згідно із її Конституцією є унітарною державою – цілісною і неподільною з єдиною в її межах системою права. У відповідності до цього і бюджетна система держави є унітарною.
Унітаризм (лат. unitas – єдність) бюджету означає його органічні цілісність, а міжбюджетні відносини – як перелив бюджетних коштів (фінансових потоків) між окремими структурними рівнями (державним і місцевими бюджетами та між окремими ланками місцевих бюджетів) на основі єдиних, законодавчо закріплених принципів, методів та фінансових інструментів аналогічно системі сполучених посудин з метою забезпечення економічних інтересів центру, місцевих органів влади та муніципального управління на основі єдиних стандартів громадських послуг на всій території країни.
Бюджетний унітаризм України функціонує за такими принципами:
 розмежування повноважень між центральними і місцевими органами влади та самоврядування щодо прийняття управлінських рішень (фіксованої їх компетенції) і надання громадянам державних послуг на основі бюджетних процесів функціональної системи центрального та місцевих бюджетів;
 встановлення власної доходної бази у кожного рівня бюджетної системи з розмежуванням доходів і видатків між різними їх рівнями для фінансування ними власних і делегованих повноважень в сферах своїх компетенцій;
 встановлення фінансового механізму платіжної спроможності бюджетів різних рівнів на основі формульної обґрунтованості потреб коштів і застосування субсидарності засобами бюджетних трансфертів;
 встановлення єдиних процедур фінансового контролю за формуванням доходів і видатків бюджетів усіх рівнів та аудиту ефективності використання бюджетних коштів.
Міжбюджетні фінансові відносини згідно із статтею 81 Бюджетного Кодексу України є «відносини між державою, Автономною Республікою Крим та місцевим самоврядуванням щодо забезпечення відповідних бюджетів фінансовими ресурсами, необхідними для виконання функцій, передбачених Конституцією та Законами України. Тобто суб’єктами міжбюджетних відносин виступають органи центральної державної влади та місцевого самоврядування з приводу забезпечення їх фінансовими ресурсами відповідно до визначених їм компетенцій шляхом формування доходів за закріпленими за ними джерелами надходжень та міжбюджетним перерозподілом. Така форма міжбюджетних відносин відповідає принципу унітарності, гарантує суверенітет країни і стабільність в регіонах відповідно до їх фінансової спроможності та не заперечує децентралізації цих відносин. Це сприяє проведенню політики забезпечення єдиних стандартів бюджетного фінансування у межах всієї країни, активного фінансового вирівнювання платіжної спроможності всіх рівнів бюджетів. Унітаризм бюджетної системи – це фундамент, на якому відбувається регулювання економічного і соціального розвитку територій та здійснюється з цією метою формування фінансових потоків між центром та органами місцевої влади і самоврядування.
Механізм міжбюджетних відносин в умовах бюджетного унітаризму включає три сфери: розподільчі видатки, розподільчі доходи і фінансову допомогу (трансферти), які регламентуються відповідними процедурами щорічного технологічного процесу складання, розгляду і затвердження бюджетів як фінансових планів органів влади і самоврядування на базовому, районному і регіональному (обласному) рівнях.
Розмежування видатків між окремими видами бюджетів. Визначення обґрунтованої потреби кожного виду (ланки) бюджетної системи є вихідною позицією бюджетних планових розрахунків, критерієм оцінки обсягу яких є достатність для відправлення функцій бюджетами відповідних рівнів. Тобто потреба коштів для здійснення видатків бюджетами всіх рівнів визначається їх завданнями та повноваженнями як виразників окремих гілок влади та їх рівнів як необхідної умови самостійності бюджетів, свободи місцевих органів влади у використанні своїх бюджетних ресурсів за функціональним призначенням як виразу цілісності та стійкості бюджетної системи унітарної держави. При цьому фінансування певного виду видатків закріплюється за тією ланкою, яка може забезпечити їх найефективніше надання. Ефективність видатків зумовлюється правильністю визначення об’єкта фінансування і величиною економічного і соціального ефекту, одержаного внаслідок понесених видатків.
Розподіл бюджетних видатків спрямований як на досягнення загальнодержавних цілей, так і на вирішення завдань місцевих органів влади і самоврядування. Розширення функцій місцевої влади, бюджетних прав органів самоврядування зумовлює посилення ролі місцевих бюджетів і позитивних структурних зрушень в частині збільшення обсягу видатків саме в цих ланках бюджетної системи.
Розмежування доходів між окремими видами бюджетів. Доходи бюджетів як державного, так і місцевого рівня мають чітку класифікацію: податкові надходження, неподаткові надходження, доходи від операцій з капіталом. Податкові надходження – загальнодержавні і місцеві податки, збори та інші податкові платежі, а неподаткові надходження – доходи від власності, підприємницької діяльності, адміністративні збори, платежі, доходи від некомерційного та побічного продажу, надходження від штрафів, фінансових санкцій тощо. Кількісні пропорції розмежування доходів між ланками бюджетної системи визначаються прийнятим розподілом функцій і завдань кожної бюджетної ланки, але кожна ланка (від державного бюджету до села) повинна мати власну і закріплену доходну базу.
Розмежування доходів в бюджетній системі унітарної держави здійснюється шляхом законодавчо встановленого розподілу податкових і неподаткових надходжень. Багаторічний світовий досвід свідчить, що доцільно закріплювати за центральним бюджетом непрямі податки (ПДВ, акцизні збори, мито), податки на доходи юридичних осіб, а за місцевими – майнових податків, податки на доходи фізичних осіб, зборів від населення як плати за надані послуги місцевої влади. Враховуючи ж нерівномірність розвитку окремих територій і їх фіскального потенціалу, використовується метод розщеплення надходжень від податків шляхом закріплення конкретних часток в межах єдиної ставки оподаткування, тобто пропорція розподілу податкових надходжень між центральним і місцевим бюджетами згідно з рішенням уряду.
Згідно з Бюджетним Кодексом закріплення доходів за бюджетами місцевого самоврядування в Україні орієнтовано на реалізацію таких цілей:
 забезпечення стабільності і передбачуваності надходжень доходів;
 встановлення взаємозв’язку між обсягом податків певної території та рівнем бюджетних послуг, отримуваних платниками податку;
 закріплення джерел бюджетних надходжень за бюджетами місцевого самоврядування з метою стимулювання їх зусиль щодо нарощування своєї доходної бази.
Трансферти. Виступають у виді дотацій, субвенції і субсидії як форм перерозподілу коштів між бюджетами різних рівнів. До складу міжбюджетних трансфертів, які надаються з державного бюджету місцевим бюджетам входять дотації вирівнювання та субвенції на здійснення програм соціального захисту; компенсацію втрат доходів бюджетів місцевого самоврядування внаслідок надання державою певних пільг; виконання інвестиційних проектів тощо.
Слід зазначити, що роль місцевих бюджетів в Україні принижена, а проголошені Бюджетним Кодексом положення щодо самостійності місцевих бюджетів, прозорість регулювання міжбюджетних відносин, підвищення рівня автономності бюджетів залишились декларацією про наміри. Натомість при істотному зростанні обсягу доходів місцевих бюджетів за 2001-2007 рр. від 24,8 до 103,0 млрд. грн., або більше ніж в 4 рази, їх частка у доходах зведеного бюджету зменшилась з 37,3 до 28,5%, а частка видатків місцевих бюджетів у видатках зведеного бюджету зменшилась за цей час з 36,4 до 26,8%. Місцеві бюджети мають ненадійну доходну базу: встановилась стійка тенденція зменшення в структурі доходів місцевих бюджетів частки власних надходжень від 9,9 до 8,8% до ВВП країни, їх видатки скоротились від 9,8 до 8,5% до величини ВВП, а частка міжбюджетних трансфертів у доходах місцевих бюджетів зросла від 29,1 до 43,4%. Це свідчить про надмірну централізацію доходів у державному бюджеті. Наявний рівень централізації, за якого 71,5% коштів спрямовуються до державного бюджету і лише 28,5% до приблизно 12 тис. місцевих бюджетів, не дає регіонам фінансової стабільності. Серед місцевих бюджетів, які мають міжбюджетні відносини з державою, близько 90% є дотаційними.
Зазначені недоліки бюджетного процесу і міжбюджетних відносин є наслідком надмірної заполітизованості цієї сфери і потребує кардинальних змін.
Догори
Переглянути профіль користувача Відіслати приватне повідомлення
Показувати:   
Цей форум закрито   Цю тему закрито    Форум Дніпропетровської державної фінансової академії -> “ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ СУЧАСНОГО СУСПІЛЬСТВА: ЕКОНОМІКА, СОЦІОЛОГІЯ, ФІЛОСОФІЯ” Ваш часовий пояс: GMT + 2 Години
Сторінка 1 з 1

 
Перейти до:  
Ви не можете писати нові повідомлення в цю тему
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі
Ви не можете редагувати ваші повідомлення у цьому форумі
Ви не можете видаляти ваші повідомлення у цьому форумі
Ви не можете голосувати у цьому форумі



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Вы можете бесплатно создать форум на MyBB2.ru
Український переклад © 2005-2006 Сергій Новосад