Форум Дніпропетровської державної фінансової академії

Форум Дніпропетровської державної фінансової академії

Форум присвячений вступу, навчанню, подіям яки відбуваються у Дніпропетровської державної фінансової академії, проведення Інтернет конференції, працевлаштуванню студентів академії, співпраці з партнерами.
 
 ДопомогаДопомога   ПошукПошук   Список учасниківСписок учасників   ГрупиГрупи   ЗареєструватисьЗареєструватись 
 ПрофільПрофіль   Увійти, щоб переглянути приватні повідомленняУвійти, щоб переглянути приватні повідомлення   ВхідВхід 

Офіційний сайт академії
Чубак А.Ю. ФІНАНСОВЕ ВИРІВНЮВАННЯ В СИСТЕМІ МІЖБЮДЖЕТНИХ...

 
Цей форум закрито   Цю тему закрито    Форум Дніпропетровської державної фінансової академії -> “ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ СУЧАСНОГО СУСПІЛЬСТВА: ЕКОНОМІКА, СОЦІОЛОГІЯ, ФІЛОСОФІЯ”
Попередня тема :: Наступна тема  
Автор Повідомлення
nivmn


   

З нами з: 13.05.10
Повідомлень: 107

ПовідомленняНаписане: п'ятниця травня 14, 2010 9:28 am    Тема повідомлення: Чубак А.Ю. ФІНАНСОВЕ ВИРІВНЮВАННЯ В СИСТЕМІ МІЖБЮДЖЕТНИХ... Відповісти цитуючи

ФІНАНСОВЕ ВИРІВНЮВАННЯ В СИСТЕМІ МІЖБЮДЖЕТНИХ ВІДНОСИН: ПРИРОДА НЕОБХІДНОСТІ ТА ШЛЯХИ ВИРІШЕННЯ

Чубак А.Ю., ст.викладач
Дніпропетровська державна фінансова академія


У бюджетній системі України постійно виникають взаємовідносини між бюджетами різних рівнів та видів, їм притаманні великі за обсягами зустрічні потоки бюджетних ресурсів. Міжбюджетні відносини зумовлені рухом коштів між Державним бюджетом України і місцевими бюджетами, між окремими видами місцевих бюджетів.
Виділяють вертикальні та горизонтальні міжбюджетні відносини виходячи з того, органи управління яких рівнів є суб’єктами міжбюджетних відносин. Вертикальні міжбюджетні відносини виникають між органами державної влади та органами місцевого самоврядування, а також між органами місцевого самоврядування різних рівнів. Горизонтальні міжбюджетні відносини – це міжбюджетні відносини між органами місцевого самоврядування одного рівня. Горизонтальні міжбюджетні відносини зумовлені необхідністю здійснення в країні фінансового вирівнювання і передачі фінансових ресурсів з одних регіонів іншим з метою забезпечення суспільних послуг на рівні державних мінімальних соціальних стандартів.
Власні доходи бюджетів кожного рівня повинні стати основним ресурсом для ефективної реалізації закріплених за ними видаткових повноважень. Проте розмежування доходів, здійснене на єдиних засадах для бюджетів відповідного рівня не дає можливості збалансувати абсолютно всі бюджети. Причиною цього є значні відмінності у формуванні доходів та складі і обсягах видатків бюджетів територіальних одиниць, які мають об’єктивний характер. Рівень доходів бюджетів залежить від наявного податкового потенціалу та обсягу послуг, що надають місцеві органи в розрізі адміністративно-територіальних одиниць. У частині видатків є також значні відмінності в потребі коштів, які спрямовуються на підтримку соціально незахищених верств населення, утримання об’єктів соціальної сфери і тощо. У зв’язку з відмінностями доходів і видатків адміністративно-територіальних одиниць виникає потреба у проведенні фінансового вирівнювання. Фінансове вирівнювання у теорії державних фінансів визначається як «процес перерозподілу фінансових ресурсів на користь адміністративно-територіальних одиниць, які не мають достатніх власних доходів. Фінансове вирівнювання здійснюється центральними органами державної влади» згідно із положеннями Конституції України, якою закріплені рівні можливості для всіх громадян у здійсненні своїх прав, незалежно від того, на якій території вони проживають. Вона має здійснюватись на основі відповідних норм і нормативів, яких донині не існує.
В умовах відсутності розроблених і законодавчо визначених державних соціальних гарантій метою фінансового вирівнювання є наближення видатків місцевих бюджетів в розрахунку на душу населення до середнього рівня, який склався по країні. Це досягається шляхом бюджетне регулювання відображає процеси політичного, економічного значення, за допомогою яких вирішуються загальнодержавні завдання по забезпеченню економічного зростання, розвитку продуктивних сил та здійснюється у вигляді бюджетних трансфертів.
Міжбюджетні трансферти, у відповідності з Бюджетним кодексом, поділяються на дотацію вирівнювання, субвенцію, кошти, що передаються до Державного бюджету України та місцевих бюджетів з інших місцевих бюджетів, та інші дотації. Фінансовий рівень бюджетної забезпеченості визначається шляхом ділення обсягу фінансових ресурсів, що спрямовуються на реалізацію бюджетних програм, на кількість мешканців чи споживачів соціальних послуг.
До визначеної різниці між прогнозним обсягом доходів та розрахунковим обсягом видатків застосовується коефіцієнт вирівнювання в межах від 0,60 до одиниці. Причому цей коефіцієнт встановлюється однаковий як до дотації вирівнювання (перевищення розрахункового обсягу видатків над прогнозним обсягом доходів), так і до коштів, що підлягають передачі до Державного бюджету України (перевищення прогнозного обсягу доходів над розрахунковим обсягом видатків). На даний час цей коефіцієнт застосовується тільки до коштів, що підлягають передачі до Державного бюджету України, його межі встановлені від 0,8 до одиниці.
Практика бюджетного регулювання останніх років привела до парадоксальної ситуації: починаючи з 1999 р. в Україні міжбюджетні трансферти передбачені бюджетам всіх адміністративно-територіальних одиниць, тобто ні один бюджет не забезпечується власними доходами.
Аналіз зведеного бюджету Дніпропетровської області свідчить про те, що зростання обсягу доходів місцевих бюджетів відбувається не за рахунок зростання їх власних доходів, а за рахунок збільшення частки міжбюджетних трансфертів з державного бюджету. Частка міжбюджетних трансфертів при виконанні показників бюджету Дніпропетровської області у 2007 р. становила 34,0% проти 28,9 % у 2005 р. До того ж зростання міжбюджетних трансфертів відбувається випереджаючими темпами у порівнянні з темпами зростання доходів. У 2008 р проти попереднього це зростання відбулося майже в 2 рази.
Доходи місцевих бюджетів Дніпропетровської області в розрахунку на одного жителя щороку перевищують середнє значення цього показника по місцевих бюджетах України (у 2007 р – на 25,6%, 1 2008 р – на 27,3%). З іншого боку, починаючи з 2004 р, видатки місцевих бюджетів Дніпропетровської області в розрахунку на одного жителя були нижчими середнього значення цього показника по місцевих бюджетах України.
Темпи зростання коштів, які передаються до державного бюджету по області, тобто вилучення, перевищують темпи зростання по Україні в 2007 р – на 22 %, а в 2008 р – на 40%.
Важливе значення для оцінки територіальної справедливості в обсягах фінансової допомоги, необхідної для задоволення суспільних потреб адміністративно-територальних одиниць, має дослідження визначення рівнів соціально-економічного розвитку регіонів, їх типізація.
Догори
Переглянути профіль користувача Відіслати приватне повідомлення
Показувати:   
Цей форум закрито   Цю тему закрито    Форум Дніпропетровської державної фінансової академії -> “ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ СУЧАСНОГО СУСПІЛЬСТВА: ЕКОНОМІКА, СОЦІОЛОГІЯ, ФІЛОСОФІЯ” Ваш часовий пояс: GMT + 2 Години
Сторінка 1 з 1

 
Перейти до:  
Ви не можете писати нові повідомлення в цю тему
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі
Ви не можете редагувати ваші повідомлення у цьому форумі
Ви не можете видаляти ваші повідомлення у цьому форумі
Ви не можете голосувати у цьому форумі



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Вы можете бесплатно создать форум на MyBB2.ru
Український переклад © 2005-2006 Сергій Новосад